| کد مطلب: ۱۰۵۵۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد

آخرین کارت برنده رقبای ریاست جمهوری ترکیه/ اردوغان به دنبال حفظ طرفداران سنتی؛ قلیچداراوغلو در فکر ایجاد تغییرات بنیادین

رقیب اردوغان روی مساله مهاجران تمرکز کرده و به نظر می‌رسد در صورتی که انتخابات را ببرد، دردسرهای جدیدی برای آنها خواهد ساخت.

آخرین کارت برنده رقبای ریاست جمهوری ترکیه/ اردوغان به دنبال حفظ طرفداران سنتی؛ قلیچداراوغلو در فکر ایجاد  تغییرات بنیادین

آرمان‌ملی آنلاین، خبرآنلاین نوشت،کمال قلیچدار اوغلو در صدد است تا در همان دور اول انتخابات کار اردوغان را یک‌سره کند. این روزهای آخر باقی مانده تا انتخابات ترکیه، سرشار از وعده‌ها و شعارهاست. در آخرین اقدام اردوغان اعلام کرد دستمزد کارگران را ۴۵ درصد بالا می‌برد. با این حساب و کتاب‌های آقای رئیس‌جمهور، برای سومین بار در مدتی کوتاه، کارکنان و کارگران شاهد افزایش درآمد خود خواهند بود. گفته می‌شود حداقل دستمزد قرار است به ۱۵ هزار لیر برسد که حدود ۷۷۰ دلار خواهد بود. اما منتقدان او می‌گویند خزانه دولت خالی است و مشخص نیست که اردوغان موقع وعده دادن روی جیب چه کسی حساب کرده است. رقیب اردوغان روی مساله مهاجران تمرکز کرده و به نظر می‌رسد در صورتی که انتخابات را ببرد، دردسرهای جدیدی برای آنها خواهد ساخت.

کمال قلیچدار اوغلو؛ در جستجوی تغییرات بنیادین

مهم‌ترین رقیب اردوغان در انتخابات هفته آینده ترکیه، کمال قلیچدار اوغلو سیاستمدار کرد و از جامعه علویان ترکیه است. نظرسنجی‌ها می‌گویند اردوغان برای اینکه بتواند بر سر کار خود بماند، باید در این فرصت باقی‌مانده حسابی بجنگد. کمال قلیچدار اوغلو در بین قشری که دو دهه است ساکت شده‌اند طرفداران زیادی دارد. اقلیت‌های دینی و جنسیتی و قومی، صدای خود را پیدا کرده‌اند و از مردی استقبال می‌کنند که ویدئوهایش را در آشپزخانه و اتاق مطالعه‌اش ضبط می‌کند و به زبانی ساده حرف می‌زند. مانور اصلی قلیچدار اوغلو بر روی مساله اقتصاد است. او که وعده بازگشت به دموکراسی پارلمانی و شکوفایی اقتصادی در ترکیه را داده اخیرا در یک گردهمایی گفت من می‌دانم که مردم برای تأمین زندگی خود تلاش می‌کنند. من از هزینه‌های زندگی و ناامیدی جوانان اطلاع دارم.

 

قلیچ‌داراوغلو کیست؟

قلیچداراوغلو پیش از ورود به سیاست، در وزارت دارایی ترکیه مشغول به کار بود و سال‌ها ریاست تأمین اجتماعی این کشور را برعهده داشت. اینها از مواردی هستند که به مردم ترکیه امید می‌دهد تا از پیچ هولناک تورم ناشی از پایین نگه داشتن نرخ بهره، به سلامت عبور کنند.

این مرد ۷۴ ساله معتقد است دزدی در بورس ترکیه رواج دارد و باید این وضعیت اصلاح شود. قلیچدار اوغلو وعده داده تا در صورت پیروزی یک کمیسیون ویژه ظرف دو هفته پس از پیروزی در انتخابات تشکیل شود تا تصویر واقعی از اقتصاد را به همه نشان دهد و برای آینده اقتصادی ترکیه برنامه ریزی کند.

قلیچدار اوغلو وعده استقلال بانک مرکزی را داده است. این در حالیست که اردوغان در پنج سال گذشته رسما مقام ریاست بانک مرکزی را به امری فرمالیته تبدیل کرده و هر کسی را که بر خلاف میلش عمل کند،‌ فوری کنار می‌گذارد.

رقیب اردوغان روابط دیپلماتیک را هم از قلم نینداخته. کمال قلیچداراوغلو، کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه در ویدیویی توضیح داده که در صورت پیروزی در انتخابات، بزرگراهی خواهد ساخت که ترکیه را به چین وصل کند و این بزرگراه آذربایجان را دور خواهد زد و از ایران عبور خواهد کرد. به نظر می‌رسد که او این سیاست را درست در نقطه مقابل اردوغان ارائه کرده که سعی دارد هر روز بیش از گذشته به باکو نزدیک شود. رقیب انتخاباتی رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی این کشور، روابط با سوریه را به روال عادی خود بازگرداند.

با وجود وعده‌های قلیچدار اوغلو در مورد سوریه؛ او با مهاجران سر لجبازی دارد. کمال قلیچدار اوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه وعده داده که همه پناهجویان سوری و افغانستانی در ترکیه را حداکثر ظرف مدت دو سال به کشور خود بازمی‌گرداند. این موضوع می‌تواند قلب بسیاری از شهروندان ترکیه را که مخالف حضور مهاجران هستند و فقر و تورم اخیر را ناشی از حضور آنها می‌دانند، به دست بیاورد. نامزد ائتلاف ملت اعطای تابعیت ترکیه به اتباع خارجی از طریق خرید ملک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار را پولشویی خوانده است و گفته با این امر مقابله خواهد کرد.

قلیچدار اوغلو می‌گوید در طی پنج سال ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جلب خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد این اعداد و ارقام تنه به تنه بلندپروازی‌های عربستان می‌زند.

اردوغان؛ به دنبال حفظ طرفداران سنتی

اردوغان می‌گوید نرخ تورم را کاهش می‌دهد. این ادعا در حالی مطرح شده که تورم در این کشور سر به آسمان کشیده و تک رقمی شدنش نیازمند کار اساسی و طی کردن پروسه‌ای دشوار است.

بسیاری از منتقدان او می‌گویند تا زمانی که اردوغان کار اقتصاد را به دست کاردانش نسپارد و دست از دخالت مستقیم از اقتصاد نکشد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

شعار انتخابات ۲۰۲۳ برای اردوغان افزایش سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات است.

در زلزله اخیر ترکیه بیش از ۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند و این موضوع دولت اردوغان را با چالش جدی روبه رو کرده. او اخیرا مدعی شده ما با ساخت مجموعا ۶۵۰ هزار خانه جدید که ۳۱۹ هزار خانه در یک سال تحویل داده می شود، زخم های ناشی از فاجعه در ۱۱ استان و شهرهای مجاور آنها را به طور کامل التیام خواهیم داد.

اردوغان قصد دارد در صورت برد در انتخابات، عادی سازی روابط با کشورهای همسایه را ادامه دهد. او در یک سال اخیر تلاش کرده تا روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی و امارات داشته باشد.

زخم‌های کهنه با عربستان و مصر را ترمیم کند و با سوریه هم سنگ‌هایش را وا بکند. او ظاهرا می‌خواهد روابط خود را همزمان با اوکراین و ترکیه ادامه دهد و ظاهرا بدش نمی‌آید در روند صلح احتمالی هم نقشی بازی کند.

یکی از عجیب‌ترین اقدامات رئیس جمهور فعلی ترکیه رایگان کردن گاز به مدت یک ماه برای مردم کشورش بود. او در ابتدای اردیبهشت از ارسال گاز رایگان برای مدت یک ماه به مناطق مسکونی این کشور خبر داد. به گفته او ، گاز مصرفی مربوط به حمام‌ها و آشپزخانه‌های خانه‌های مسکونی همبه مدت یک سال با نرخ توزیع ۲۵ متر مکعب در هر ماه رایگان می‌شود.

هر چقدر که قلیچدار اوغلو سعی دارد اقلیت را با خود همراه کند، اردوغان الزامی برای اینکار برای خودش نمی‌بیند. او گفته در این انتخابات فرصت اداره کشور را به تروریست ها نخواهیم داد و اگر قلیچدار اوغلو دوستانی مثل گروه تروریستی پ.ک.ک دارد، ما هم ملت ترکیه را داریم. او مدعی شده رقیب انتخاباتی من هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد و تنها وعده وام گرفتن از غرب و رها کردن تروریست ها از زندان را داده است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار