| کد مطلب: ۱۰۶۲۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد

واشنگتن: اگر واگنر به لهستان حمله کند وارد عمل می‌شویم

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره برنامه‌ریزی گروه واگنر به مرزهای لهستان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر به لهستان حمله خارجی شود ما از این کشور دفاع می‌کنیم.

واشنگتن: اگر واگنر به لهستان حمله کند وارد عمل می‌شویم

به گزارش آرمان ملی آنلاین،متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واکنش به اظهارات بلاروس مبنی بر آمادگی نظامیان واگنر برای تسویه‌حساب با کسانی که به اوکراین سلاح و مهمات داده‌اند، گفت: نمی‌دانم این تهدید را چقدر باید جدی گرفت. فقط می‌توانم دوباره تأکید کنم که اتحاد ما با لهستان قدرتمند است. ورشو عضو ناتو است و بدیهی است که اگر لازم شود، از وجب‌به‌وجب خاک ناتو حفاظت خواهیم کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس با میانجی‌گری خود به شورش زودگذر گروه پیمانکار نظامی واگنر پایان داد و اکنون کشورش میزبان این نظامیان است. او پیش‌تر گفت که اعضای واگنر برای تسویه‌حساب با کسانی که به اوکراین سلاح داده‌اند، مشتاق هستند و ممکن است بخواهند «سری به ورشو بزنند.»

واگنر یک گروه پیمانکار نظامی است که تا پیش‌ازاین در اوکراین و چندین کشور آفریقایی حافظ منافع کرملین بود؛ اما یوگنی پریگوژین، رهبر آن در ماه گذشته میلادی دست به شورش مسلحانه علیه کرملین زد و در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو به بلاروس رفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته است که نظامیان واگنر دو راه دارند؛ یا همراه فرمانده‌شان به بلاروس بروند و یا در ارتش رسمی روسیه نام‌نویسی کنند. گرچه پوتین در ابتدا وعده داده بود که مسببان این شورش را مجازات کند، اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اعلام خبر توافق حاصله با میانجی‌گری لوکاشنکو، گفت که هدف از این سازش جلوگیری از ریخته‌شدن خون‌های بیشتر بوده است.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از پایگاهی نظامی در جنوب پایتخت بلاروس، مدعی شد که تأسیسات تازه‌ای برای گروه پیمانکار نظامی واگنر به‌سرعت در حال ساخت است.

ایسنا به نقل از راشا تودی می‌نویسد، این در حالی است که ولادیمیر پوتین پیش‌تر هشدار داد که حمله لهستان به بلاروس را به‌مثابه حمله به روسیه قلمداد خواهد کرد. مسکو و مینسک یک معاهده دفاعی دارند و سربازان روس در بلاروس مستقر هستند. روسیه همچنین در ماه گذشته میلادی کلاهک‌های جنگی خود را به بلاروس فرستاد.

پوتین عنوان داشت که لهستان قصد دارد در همکاری با لیتوانی، بخش‌هایی از غرب اوکراین را تصرف کند و ظاهراً کسانی در کی‌یف همکاری خواهند کرد. مقامات لهستان این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار