| کد مطلب: ۱۰۹۲۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

۱۱.۳ میلیارد دلار برای درمان آلودگی هوا

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر هزینه‌های آلودگی هوا را بسنجیم، ۱۱.۳ میلیارد دلار برای درمان و خسارات دیگر بخش‌ها هزینه شده است که اگر این هزینه‌ها را در بخش پیشگیری صرف می‌کردیم، شاهد وضعیت امروز نبودیم.

 ۱۱.۳ میلیارد دلار برای درمان آلودگی هوا

 مهدی پیرهادی در دویست و دهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حدود ۲۹ سال از نامگذاری روز هوای پاک در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۷۴ می گذرد، اظهار کرد: متأسفانه آمارها نشان می دهد با گذشت حدود سه دهه نه تنها بهبودی در کیفیت هوا حاصل نشده بلکه تعداد روزهای آلوده افزایش یافته است.

وی افزود: به استناد پژوهش ها؛ منبع عمده آلایندگی هوا وسایل نقلیه هستند. شهرداری تا چه اندازه به وظایف  خود عمل کرده است؟ در برخی دوره ها شهرداری به وظایف خود عمل کرده و در برخی دوره ها خیر.

پیرهادی با بیان اینکه مقداری از سوخت های مصرفی در کشور از استاندارد کافی برخوردار نیستند، یادآور شد: با سیاست های نابجا به آلودگی هوا در تهران دامن زده شده است. وقتی موضوعات پیرامون این مسئله به بهانه ای برای امرار معاش تبدیل شده چگونه می توان از هوای پاک برای مردم سخن گفت و به برخورداری از این هوا دلخوش بود؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه  اجرایی ترین بند قانون هوای پاک بند سوم آن است، یادآور شد: هزینه محدودیتها و تعطیلی ها چقدر است؟ عدم تأمین منابع مالی و عدم پیش بینی مسائل مالی به واسطه شرایط اقتصادی، سیاسی و بین المللی با آلودگی هوا پیوند خورده است. اگر هزینه های آلودگی هوا را بسنجیم، ۱۱.۳ میلیارد دلار برای درمان و خسارات دیگر بخش ها هزینه شده است و اگر این هزینه ها را در بخش پیشگیری صرف می کردیم، شاهد وضعیت امروز نبودیم.

وی ادامه داد: چند نفر باید جان خود را از دست بدهند تا مقابله با آلودگی هوا و اقدامات پیرامون آن در اولویت قرار بگیرد؟ این خسارات باید چقدر افزایش یابد که مقابله با آلودگی هوا مورد توجه قرار بگیرد؟ نسل های آتی این هزینه ها را بیشتر پرداخت خواهند کرد و مسئولان را ملامت می کنند.

پیرهادی با بیان اینکه مسئولان باید از آلودگی هوا برای نسلی که ممکن است بیمار باشند و در آستانه خطر کاهش کیفیت زندگی هستند، جلوگیری کنند، یادآور شد: باید اقدامات لازم برای حل این مشکل صورت بگیرد.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران،  جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت شهدای پلاسکو با بیان اینکه از اولین روزهایی که به شورای شهر آمدیم در مورد فرسودگی ناوگان مترو صحبت کردیم و تأکید بر اورهال و تعمیرات اساسی داشتیم و در این راستا تلاش های زیادی شد، گفت: در تذکرات متعدد در مورد این موضوع صحبت کردیم و انتظار داشتیم که شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم، بگونه ای که در سال ۱۴۰۲ بودجه بسیار آرمانی یعنی ۲۱۴۰ میلیارد تومان برای بازسازی ناوگان در نظر گرفتیم تا هیچ بهانه و عذری برای تعمیرات باقی نماند.

وی بیان کرد: با وجود همه پیگیری‌های انجام شده آنچه که در کنترل پروژه متوجه شدیم اینکه از ۲۱۴۰ میلیارد تومان بودجه این شرکت تاکنون ۹ میلیارد تومان یعنی کمتر از ۵ درصد به هزینه نشسته و این درحالی است که ما در ماه یازدهم هستیم و من نمیدانم دیگر باید چه معجزه ای رخ دهد تا ۹۵ درصد باقی مانده در ماه آخر محقق شود؟

عضو شورای شهر تهران گفت: روز گذشته خراب شدن یک رام قطار در خط یک مترو باعث سرگردانی مردم در بیرون ایستگاه ها به خصوص اطراف ایستگاه شهید بهشتی شده بود و در سایر ایستگاه‌ها نیز جابجایی مسافر متوقف مانده بود.

تشکری هاشمی ادامه داد: بارها این موضوع را تذکر داده و راهکارها را در میان گذاشتیم؛ اما هنوز در مورد مکانیزم خرید قطعات خارجی به نتیجه نرسیدند! یکبار می‌گویند بانک شهر، یکبار می گویند شرکت سرمایه گذاری، یک بار می‌گویند شرکت واگن سازی و نتیجه آن نخریدن قطعات و خرابی است، می‌بینیم که خرابی روز گذشته قطار مترو به دلیل فرسودگی بود و نتیجه آن خرابی قطار بود و جا دارد گلایه کنم؛ چراکه مدیرعامل مترو که باید بالای سر کار باشد، ۱۰ روز است که در سفر چین به سر می‌برد برای خرید اتوبوس و تاکسی.

تشکری هاشمی در ادامه به تذکر دوم خود اشاره کرد و با تأکید بر اینکه پارکبانها برای مدیریت ترافیک شهر هستند و نبود پارکبان هدر رفت سرمایه های شهر است، گفت: ماه ها است که قرارداد پیمانکاران پارکبان در انتظار آخرین امضاء است، چراکه تشریفات قانونی و مناقصه طی شده و حداقل ۵ الی ۶ ماه است که منتظر آخرین امضاء برای ابلاغ هستند و در بهمن ماه هستیم و هنوز قرارداد امضاء نشده. ما فکر می‌کردیم عدم امضاء به دلیل مشکلات حقوقی است؛ اما مطلع شدیم که به دنبال تغییرات تشکیلاتی بدون اذن شورا هستند و تصمیم گرفتند، مدیریت پارک حاشیه ای که اساسنامه آن را هفته پیش تصویب کردیم، به شرکت کنترل ترافیک یعنی شرکتی که قرار بود هوشمندسازی انجام دهد بدهند و حالا باید پارکبان ساماندهی کند و بدون در نظر گرفتن تبعات قانونی و حقوقی کار.

وی ادامه داد: ما احساس می کنیم که تذکرات ما درد دل است و هرکاری دلشان خواست آن سمت انجام می‌دهند و من از شورا تقاضا دارم برای حفظ جایگاه و حیثیت خود کاری کند چراکه ما اساسنامه سازمان را هفته پیش امضاء کردیم و این مغایرت های زیادی با قوانین بالادستی دارد و باید کاری کنیم تا ممانعت از تخلف شود و امیدواریم دستگاه های نظارتی هم بی تفاوت نباشند.

در ادامه جلسه محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز در تذکری با بیان اینکه ۱۰ تقاطع غیرهمسطح تا پایان سال به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: جمعاً ۱۵ پروژه عمرانی تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. پروژه پل مکانیزه که روز گذشته به بهره برداری رسید از سیستم هوشمند برخوردار بود تا محلولی را در زمان یخبندان در سطح آسفالت توزیع کند. اگر این نمونه پاسخگو باشد برای دیگر پروژه ها نیز استفاده خواهد شد و امیدواریم این معاونت روند فعلی را با قوت ادامه دهد و سال آینده نیز شاهد افتتاح طرح های عمرانی بیشتری باشیم.

 

منبع : فارس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار