| کد مطلب: ۱۰۸۱۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

تصادفات قزوین جوانی جمعیت را به خطر می اندازد

کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: سیاست‌های جمعیتی استان با مسائلی، همچون اشتغال، درآمد‌زایی و مولد بودن همراه است و مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در استان، می‌تواند آسیب جدی در برنامه‌های جوانی جمعیت ایجاد کند که جبران آن، به راحتی امکان‌پذیر نیست.

 تصادفات قزوین جوانی جمعیت را به خطر می اندازد

حمید گلناری گفت: در سال 1401 طبق آمار پزشکی قانونی، حدود 5 درصد از کل مرگ‌های استان، مربوط به حوادث ترافیکی و سوانح رانندگی بوده است که در این بین، 68 درصد، سن زیر 50 سال داشته‌اند.

کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: جمعیت مولد، از جمله میانسالان، جوانان، نوجوانان و کودکان، در این بین، سهم نگران کننده‌ای از مرگ و میر در حوادث رانندگی و تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: بنابراین، حفظ تعادل و پویایی ساختار جمعیت، اساسی‌ترین عامل در برنامه‌ریزی توسعه استان است.

این مسئول ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد علت اول و اصلی مرگ کودکان، جوانان و نوجوانان در استان قزوین، سوانح و حوادث است؛ بنابراین برای جوانی جمعیت در استان قزوین، باید به کاهش حوادث و پیشگیری از حوادث توجه داشت و برای آن‌ها برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع جمعیت، از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه است و از مولفه‌های اقتدار و استحکام جوامع به شمار می‌رود، گفت: توان علمی و منابع مادی و غیرمادی هر جامعه، بدون در نظر گرفتن جمعیت، به ویژه جمعیت زیر 50 سال، معنادار نیست؛ زیرا انسان‌ها هستند که می‌توانند سرمایه‌ها را به کار گرفته و آن را به ارزش افزوده تبدیل کنند.

گلناری گفت: این موضوع در استان نیز به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است و در حال حاضر، ضریب رشد جمعیت و موالید و شاخص‌های دیگر جمعیتی، نگران کننده است و جمعیت سالمندی، رو به افزایش است.

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار