| کد مطلب: ۱۰۷۱۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد

ضرغامی: درهای کشور باید باز شود

موافقت دولت با لغو روادید برخی کشورها

روز گذشته هم وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در دولت پیشنهاد لغو روادید برای بیشتر کشورهای مطرح‌ شده رأی آورد و ادامه بررسی‌ها نسبت به برخی کشورها که ملاحظاتی درباره‌شان وجود داشت، به جلسه آینده موکول شد.

موافقت دولت با لغو روادید برخی کشورها

عزت‌ا... ضرغامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره لغو روادید با کشورها، اظهار کرد: جلسه کمیسیون سیاسی و امنیتی دولت به ریاست وزیر کشور برگزار شد. از وزارت خارجه و همه دستگاه‌های اطلاعاتی که همراهی بسیار خوبی با ما داشتند. بخش زیادی از کشورهایی که پیشنهاد لغو روادیدشان داده شده، به اتفاق آرا، رأی آوردند. وی افزود: در مورد برخی کشورها که ملاحظاتی بود ادامه بررسی به جلسه آینده کمیسیون موکول شد که پس از بررسی در جلسه آینده اسامی تمامی این کشورها اعلام می‌شود. ضرغامی یادآور شد: امروز به‌عنوان یک ضرورت گردشگری، درهای کشور باید باز شود و مردم دنیا به ایران بیایند. این مزیت نسبی ماست. هر گردشگری که به ایران می‌آید با وجود برخی مشکلاتی که در کشور داریم، دیدگاهش در نظرسنجی‌ها بالای ۹۰ درصد نسبت به ایران عوض می‌شود. یعنی تمام تبلیغات ایران‌هراسی منتفی می‌شود.  وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: خوشبختانه امروز کشور منسجم و همراه است. باید درهای کشور را باز کنیم تا راحت به ایران بیایند. این حق همه مردم دنیاست. وی یادآور شد: لغو متقابل روادید هم به طور طبیعی در دستور کار وزارت خارجه است اما آنچه ما در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دنبال می‌کنیم این است که مردم همه کشورها بتوانند راحت به ایران بیایند.

 

*وعده‌های آقای وزیر

ایران از ظرفیت‌های گردشگری خاصی برخوردار است که بسیاری از کشور‌های منطقه و جهان، قادر به رقابت با این ظرفیت‌ها نیستند. گردشگری فرهنگی به دنبال ویژگی‌های منحصر به فرد است و اتفاقا ایران مملو از ویژگی‌های منحصر به فرد است. طی یکسال گذشته با دو کشور ارمنستان و گرجستان قانون ویزا را لغو کرد تا سفر‌های شهروندان ایرانی به این دو کشور و شهروندان این کشور‌ها به ایران تسهیل شود. عزت‌ا... ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همان مقطع گفت: «لغو روادید با دیگر کشور‌ها ایده مهمی بود که برای تقویت گردشگری کنار پیشنهادات متعدد دیگر مطرح شد. جلسات متعددی در این ارتباط با وزارت امور خارجه داشتیم و این وزارتخانه کاملا با پیشنهاد وزارت گردشگری هماهنگی دارد.» ضرغامی بارها وعده لغو ویزا یا کشورهای دیگر را داده بود مانند مهرماه اظهارداشت: «لغو روادید با ۵ گروه از کشورها با اولویت کشورهای همسایه در دستور کار دولت است.»

 

ایران و ظرفیت‌های بی‌شمار گردشگری

نخستین رئیس سازمان گردشگری کشور گفت: «روزگاری بود که یکی از موانع اصلی حضور گردشگران در کشور، موضوع روادید بود. اما اکنون به نظر نمی‌رسد مشکل اصلی ما موضوع روادید باشد. ما مشکلات بزرگ‌تری از جمله تحریم و «تصویر شکل گرفته علیه ایران» در مجامع جهانی را داریم. جوسازی گسترده رسانه‌ای علیه ایران و آن تصویری که از ایران در مجامع جهانی ترسیم شده، سفر به ایران را در زمره امور بسیار پرریسک قرار داده است. فرارونوشت: سیدمحمد بهشتی شیرازی افزود: برخی گردشگران خارجی معتقدند ممکن است با سفر به ایران، زنده برنگردند. ما باید فکری به حال این شرایط داشته باشیم. با وجود همه اینها، تسهیل شرایط برای دریافت روادید موضوعی نیست که ما از آن خرده بگیریم، بلکه یک موضوع مثبت است. اما این کار، کلید ماجرا نیست. ما باید کلید اصلی ماجرا را پیدا کنیم. درواقع باید چه در داخل کشور و چه در سطح خارج از کشور، اقداماتی را انجام دهیم تا سوءتفاهم‌ها و سوءتدبیر‌ها را از بین ببریم.» وی افزود: «ایران مقصد جذابی برای گردشگری مستهجن نیست، پس برخی افراد داخل کشور هم باید متوجه باشند که نباید گردشگران را به چشم افرادی ببینند که حضورشان در کشور به افزایش فساد اجتماعی منتهی می‌شود و به نوعی درگیر «گردشگری ستیزی» نشوند. ایران یک مقصد ایده‌آل برای «گردشگری فرهنگی» است. اتفاقا این جذاب‌ترین و با ارزش‌ترین نوع گردشگری است. ایران سرزمین جذابی است و فرهنگ ایرانی نیز برای گردشگران غربی جذابیت دارد؛ بنابراین حضور گردشگران خارجی که مشتاق آشنایی با فرهنگ ایرانی هستند، تقویت‌کننده فرهنگ اصیل ما خواهد بود. تا زمانی‌که مواردی که اشاره کردم اصلاح نشود، نمی‌توانیم امیدوار باشیم که صنعت گردشگری در ایران، تحولات چشمگیری داشته باشد.» این کارشناس گردشگری گفت: «احیای برجام معجزه نمی‌کند، اما می‌تواند تاثیر مشهودی بر رونق گردشگری کشور داشته باشد. ما باید آغوش‌مان را نسبت به گردشگران خارجی باز کنیم.»

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار