| کد مطلب: ۱۰۶۸۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» با نگاهی به شرایط اجتماعی برای ازدواج و فرزندآوری، به ادعای وزارت بهداشت در افزایش امید به زندگی نگاهی انداخته است؛

با این دست‌فرمان، ایران پیر می‌شود

آرمان ملی: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز گذشته نسبت به سیر باسرعت پیر شدن جمعیت ایران هشدار داده و گفته درحالی ایران جمعیت سالمند خود را طی 20 سال، دو برابر می‌کند که این اتفاق در دنیا طی 100 سال اتفاق می‌افتد!

با این دست‌فرمان، ایران پیر می‌شود

***

حسین فرشیدی، پیامی به مناسبت روز جهانی سالمند، منتشر کرده و در این پیام به ارائه این آمار به ظاهر ساده اما بسیار پیچیده و هشداردهنده پرداخته است. هرچند به اعتقاد این نماینده وزارت بهداشت کشورمان، امید به زندگی زیاد شده و نرخ باروری هم در قرن بیستم کم شده برای همین کل دنیا در حال پیرشدن هستند. فرمولی که به نظر نمی‌رسد برای ایران مصداق داشته باشد؛ در شرایط نابسامان اقتصادی، زمانی که افراد از تامین معاش روزانه خود و خانواده‌شان درمانده‌اند، نه تنها ازدواج‌ها کم و کمتر می‌شود که فرزندآوری هم به محاق می‌رود و بنابراین طبیعی است که جمعیت سالمندان با سرعتی بسیار بالاتر از سایر کشورهای دنیا بیشتر و بیشتر شود و به گفته آقایان در همین 20 سال آینده شاهد ایرانی پیر باشیم با مردمی تنها و خسته.

راهکارهای کلیشه‌ای و بی‌ثمر

بد نیست سری به صحبت‌های معاون بهداشت وزارت بهداشت بزنیم که در پیام خود آورده است کشور ما هم مثل بقیه دنیا دستخوش پیر شدن است و همان‌طور که گفتیم از کاهش نرخ باروری (بدون بررسی دلایل آن) و افزایش امید به زندگی یاد کرده.

او از ضرورت اصلاح ساختار جمعیتی یاد کرده و بدیهی دانسته که تغییرات جمعیت شناختی در سیاستگذاری‌های کلان وزارت بهداشت و به طور ویژه معاونت بهداشت مد نظر قرار دارد.

او توضیح داده که یکی از راهکارهای مواجهه با تغییرات یاد شده، اصلاح ساختار جمعیتی از طریق حفظ و ارتقای جوانی جمعیت با هدف پویایی جمعیت است. یکی از پیامدهای مثبت این سیاست وجود نیروی انسانی جوان لازم برای حمایت و مراقبت از جمعیت سالمندانی است که شمار آنها به طور روزافزونی در حال افزایش است. همان‌طور که می‌خوانید، این‌ها حرف‌های کلیشه‌ای هستند که از دلشان نمی‌شود راهکاری دقیق و منطقی بیرون کشید.

قطار سریع السیر پیری

این مقام وزارت بهداشت پس از حل مشکل افزایش سریع السیر سن به سراغ سالمندان کنونی و امکاناتی که قرار است برایشان فراهم شود رفته تا دیرتر از کار بیفتند. فرشیدی گفته: هدف همه اقدامات معاونت بهداشت در حیطه سلامت سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری سالمندان از سلامت روانشناختی و حفظ نشاط و سرزندگی و مشارکت آنان در جامعه است. البته بدیهی است این مهم تنها وقتی تحقق می‌یابد که مراقبت‌های سلامتی مطلوب از زمان پیش از تولد، آغاز و در کلیه مراحل بعدی زندگی تداوم یابد. فردی که سالم پیر می‌شود امکان بیشتری برای داشتن مشارکت فعال در خانواده و جامعه و برخورداری از زندگی باکیفیت خواهد داشت.

او در نهایت اظهار امیدواری کرده که با همراهی، همدلی و همکاری همه جانبه تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و ترویج گفتمان علمی و عملی مشترک بین صاحبان اندیشه، سیاست‌گذاران و مجریان شاهد عملیاتی شدن و اجرای سند ملی سالمندان و در پی آن تحقق جامعه‌ای سالم و پویا باشیم که در آن آحاد جامعه فرصت تجربه یک دوره سالمندی سالم، موفق و فعال را داشته باشند.

این جمعیت جوان می‌شود؟

اما بد نیست در انتها هم سری به سیاست‌های افزایش جمعیت دولت بیندازیم که به نظر می‌خواهد به هر قیمتی جمعیت را جوان کند. سری به یکسری ممنوعیت‌ها می‌اندازیم که در زمان خود بسیار پرحاشیه و مساله ساز شد. ممنوعیت غربالگری و یا محدودیت و ممنوعیت فروش ابزار پیشگیری از بارداری. اموراتی که به نظر در افزایش جمعیت ناسالم و معلول هم مناسب نباشد چه رسد به اینکه جمعیت و فرزندان سالم بیشتر شده و در آینده به پیر نشدن کشور کمک کنند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار