| کد مطلب: ۱۰۶۶۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

در استان مرکزی طی سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد؛

15 هزار سقط جنین در یک استان

آرمان ملی : 95 درصد از سقط‌های جنین در کشور بدون مجوز پزشکی قانونی انجام شده است.

15 هزار سقط جنین در یک استان

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال 1401 تعداد 800 هزار سقط جنین در سطح کشور انجام شده است. از این میزان تنها 3 درصد از تعداد سقط‌های جنین انجام شده در کشور به صورت درمانی و با مجوز پزشکی قانونی بوده است. 2 درصد از سقط‌های جنین اتفاق افتاده به صورت خود به خودی و نامشروع بوده و 95 درصد از سقط‌های جنین رخ داده نیز به صورت جنایی بوده که این سقط‌ها ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی انجام شده است.

سعید محمددوست، رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی به آمارهای منتشر شده در خصوص میزان سقط جنین در استان مرکزی اشاره کرده و به ایلنا گفته: بر اساس اطلاعات و آمار موجود که از سوی مراکز فوق منتشر شده است، در سال 1401 در سطح استان مرکزی تعداد 15 هزار سقط جنین اتفاق افتاده است که رقم قابل توجهی است و مسئولین امر در نهادهای ذی‌ربط باید نسبت به این موضوع اقدامات اساسی و عاجلی را انجام دهند. همچنین بر اساس آمارهای رسمی در سال 1401 تعداد موالید زنده در استان مرکزی که منجر به تولید کد ملی شده است حدود 14 هزار و 250 نوزاد بوده است.

او ادامه داده: طبق آمارهای موجودی که مراجع ذی‌ربط در اختیار مسئولین کشوری و استانی قرار می‌دهند، متأسفانه در استان مرکزی نرخ رشد جمعیت پایین‌تر از میزان متوسط کشوری است. این استان همانند بقیه استان‌ها و حتی بیشتر دچار این معضل اجتماعی است. مرکزی به عنوان سومین استان پیر کشور لقب گرفته و همچنین میزان بالای سقط جنین در استان، شرایط را بغرنج کرده است. این شرایط وضعیت این استان را به گونه‌ای رقم زده که اگر مسئولین ذی‌ربط اقدامی را در این زمینه انجام ندهند، مشکلات عنوان شده باعث صدمات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی، توضیح داده است که «استانداری، اداره‌کل دادگستری، سپاه، پزشکی قانونی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، کمیته امداد، بهزیستی، نیروی انتظامی، هلال احمر، صدا و سیما، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، خیرین حوزه سلامت، حوزه علمیه، خادم‌یاران رضوی و... می‌توانند در انجام طرح نفس که در راستای جلوگیری از سقط جنین گام برمی‌دارد یاری‌رسان باشند. در این رابطه برای هر دستگاه اجرایی، با توجه به ظرفیت‌های هر یک از این دستگاه‌ها شرح وظایفی برای آنها تعریف شده است.»

محمددوست تصریح کرده: با توجه به مسائل موجود در طرح نفس، گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی مسئولین و متولیان جمعیت وجود دارد. گمانه‌زنی‌ها بر این اساس است که مراجعین به احتمال زیاد، به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود اقدام به سقط جنین می‌کنند. بر این اساس دستگاه‌های اجرایی متولی باید پس از معرفی مراجعین توسط مرکز نفس، این افراد را تحت پوشش بسته‌های حمایتی قرار دهند. همچنین در این راستا خیرین حوزه سلامت نیز نقش بسزایی در جهت حمایت از مراجعین دارند تا بتوان با اقدامات انجام شده تا حد امکان از سقط جنین جلوگیری کرد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی به تخلفاتی که در حوزه سقط جنین در جامعه انجام می‌شود اشاره داشته و تأکید کرده: در صورت بروز هرگونه تخلف، افرادی که در زمینه سقط‌های غیرقانونی به مراجعین خدماتی را ارائه می‌دهند، از قبیل عطاری‌ها، ماماهای زیرزمینی، پزشکان زنان و... با آنها برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت. در این شرایط دستگاه‌هایی مانند دادگستری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و پزشکی قانونی وارد عمل شده و پس از بررسی موضوع، مجازات‌های مؤثری را در جهت عدم انجام اعمال غیرقانونی، به انجام می‌رسانند.

گفتنی‌ است بر اساس قوانین موجود، ‌سقط جنین به انواع سقط‌های خودبه‌خودی و نامشروع، سقط‌های جنایی و ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی و همچنین سقط‌های درمانی با مجوز پزشکی قانونی تقسیم می‌شود. در تعاریف موجود، سقط جنین عبارت از خاتمه دادن به بارداری از طریق برداشتن جنین از رحم یک زن، به وسیله جراحی و یا مصرف دارو است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار