| کد مطلب: ۱۰۶۳۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد

صدور دستورالعمل وزارت بهداشت برای نگهداری سگ‌های خانگی

بنا به اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، تجویز داروی ضد انگل «کیست هیداتید» هر ۶ هفته یکبار توسط سازمان دامپزشکی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد و ریه حیوان و انسان الزامی است.

صدور دستورالعمل وزارت بهداشت برای نگهداری سگ‌های خانگی

به گزارش آرمان ملی آنلاین٬ میزبان اصلی انگل «کیست هیداتید»، سگ و میزبان واسطه آن نشخوارکنندگان هستند که سبب آلودگی و ایجاد کیست هیداتید در کبد، ریه و سایر اعضاء حیوان و انسان می‌شوند. انسان هم به صورت تصادفی در اثر تماس با سگ، خاک و سبزیجات آلوده به این انگل به بیماری مبتلا می‌شود و عوارض بیماری به صورت کیست در اندام‌های مختلف بدن از جمله کبد و ریه تظاهر پیدا می‌کند.

به نوشته ایرنا٬ مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد که شناسایی سگ‌های صاحب‌ دار ٬ گله‌ای و تجویز داروی ضد انگل هر ۶ هفته یکبار  ضروری است و توسط سازمان دامپزشکی هم انجام می شود.

کیست هیداتید یک بیماری پیشرونده و مزمن است که تا سال ۱۳۸۸ از یک روند کاهشی برخوردار بوده است اما پس از آن، موارد افزایش تدریجی داشته و در سال ۱۳۹۹ همزمان با شروع پاندمی کووید۱۹، تعداد موارد به شدت کاهش و به ۳۴۳ مورد رسیده است که علت این کاهش تا حدودی به دلیل رعایت حفاظت فردی و کاهش مواجهه با عامل بیماری بوده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱تعداد ۴۲۱ مورد کیست هیداتید گزارش شده که بیشترین گزارش‌ها از استان‌های تهران (۱۱۹مورد)، خوزستان (۴۷ مورد)، اردبیل (۲۲ مورد) و لرستان (۲۰ مورد) بوده است. اکنون نیز بیماری از روند افزایشی برخوردار است و در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۶۳۶ مورد رسیده است.

دفع تخم‌های کرم بالغ در سگ‌های آلوده باعث آلودگی خاک و آب می‌شود و حیوانات اهلی دیگر هنگام چریدن تخم‌ها را می‌خورند و انسان به طور تصادفی از طریق خوردن غذا یا آب آلوده به تخم‌ها یا از طریق تماس مستقیم با سگ‌های آلوده به انگل، آلوده می‌شود.

پس از بلع تخم، هر اندامی از بدن می‌تواند محل به وجود آمدن کیست باشد و بسته به اینکه در چه اندامی کیست ایجاد شده، اختلال در عملکرد عضو را شاهد خواهیم بود اما کیست‌های ریوی و کبدی معمولاً شایع‌تر هستند.

علائم بیماری نیز بسته به عضو درگیر، اندازه کیست و محل دقیق آن در عضو مبتلا، واکنش‌های بین کیست و عضو مبتلا، پاره شدن کیست و واکنش‌های ایمونولوژیک به دنبال آن مثل شوک آنافیلاکسی و غیره متفاوت است.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار