| کد مطلب: ۱۰۶۰۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

زلزله دیروز هشدار جدی برای مدیران بحران

میلیون‌ها نفر همراه با صدها هزار واحد مسکونی روی گسل ری

روز گذشته، ساعت هفت و چهار دقیقه صبح، گوشه جنوب شرقی تهران با قدرتی به بزرگای ۳.۶ ریشتر لرزید تا پایتخت نشین‌هایی هم که این خبر را چند ساعت بعد شنیدند، رعشه بر اندامشان بیفتد و با فکر اینکه آیا این زلزله، پیش لرزه بوده، آیا مناطق دیگری از شهر که آن‌ها ساکن هستند را هم دربر می‌گیرد و اگر بگیرد چه کار کنند و اگر صحبت‌های مسئولان در خصوص عدم نگرانی صرفا برای دلخوشی آن‌ها باشد و ده‌ها اما و اگر دیگر، صبح را شب کنند تا شاید فردا هم مثل فرداهای دیگر بگذرد و شهری که آمادگی‌های لازم و کافی برای مقابله با زمین لرزه را ندارد، در خواب خرگوشی خود فرو برود.

میلیون‌ها نفر همراه با صدها هزار واحد مسکونی روی گسل ری

به گزارش آرمان ملی آنلاین به زلزله تاریخی ری اشاره کردیم و گسلی که ری را ویران کرد و امروز با یک لرزه به قول مسئولان کوچ و ضعیف، خود را یادآوری کرد. طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده کل جمعیت ساکن در اطراف و مرکز این زلزله بالغ بر ۱۱ و نیم میلیون نفر بوده، همچنین در این حدود نزدیک به ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت در آن زمان، وجود داشته که نشان می‌دهد زلزله اگر بزرگی متوسطی داشت می‌توانست خطرآفرین باشد چراکه هم جمعیت بیشتر شده، هم ساخت و سازها زیادتر و فرسوده شده و هم اصولا بافت و نوع شهروندان آن تغییر کرده. 

در همین رابطه علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت تعیین تکلیف ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت در منطقه زلزله خیز جنوب شرق تهران تاکید کرده. 

او به ایرنا گفته: تمامی این موارد دلایل اهمیت این رخداد‌های کوچک است که هرچند خسارتی به بار نمی‌آورند، اما باید توجه کنیم که رخداد این زلزله‌های کوچک معرف فعال بودن گسل‌هاست. 

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات، راه مسکن و شهرسازی ادامه داده: بررسی‌های آماری حاکی از آن است که در اطراف و مرکز زلزله در ۱۷ سال گذشته ۶۰۰ زمین لرزه با بزرگی ۲.۵ ریشتر و بزرگ‌تر رخ داده که نشان می‌دهد منطقه از نظر لرزه‌خیزی فعال است که باید در خصوص لرزه‌خیزی مناطق، پایش و نظارت داشته باشیم. 

چند نفر می‌میرند؟

بهمن 1401، یک کارشناس زمین شناسی گفته بود: در صورت فعال شدن یکی از سه گسل تهران ابعاد خسارت‌های احتمالی آن از ۱۰۰ هزار کشته و یک میلیون زخمی فراتر خواهد بود و می‌تواند منجر به یک بحران امنیتی در کشور شود. کامبد امینی حسینی، زمین‌شناس و رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران در گفت‌وگو با رکنا با اشاره به اینکه 3 گسل اصلی در پیرامون شهر تهران وجود دارد که می‌تواند در هنگام وقوع زلزله خطرآفرین باشد، تصریح کرده بود که گسل شمال تهران، گسل مشاء و گسل ری 3 گسل اصلی در این محدوده هستند که گسل شمال تهران را می‌توان به عنوان یکی از خطرآفرین‌ترین گسل‌ها در صورت وقوع حادثه ارزیابی کرد. 

او گفته بود: اگر گسل شمال تهران فعال شود می‌تواند زلزله‌ای به ابعاد حدودی 7 ریشتر ایجاد کند و این مساله با توجه به تراکم جمعیت موجود در این نقطه از تهران به دلیل برج سازی‌ها و افزایش روند ساخت و ساز در سال‌های اخیر می‌تواند منجر به یک واقع هولناک با خسارات جانی بالا شود. 

به گفته این زمین شناس: زلزله احتمالی به دلیل حرکت گسل جنوب تهران بر خلاف تصور عموم مردم می‌تواند منجر به زلزله‌ای در ابعاد 6.5 ریشتر شود و این مساله به دلایل فنی و زمین شناسی می‌تواند کم خطر‌تر از زلزله‌ای باشد که منشاء آن گسل شمال تهران است اما با این همه خسارات احتمالی همین واقعه احتمالی نیز می‌تواند بحرانی در ابعاد ملی و منطقه‌ای محسوب شود. 

رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران با اشاره به اینکه کم خطرترین سناریو به دلیل دوری گسل آن از شهر تهران سناریوی وقوع زلزله به علت حرکت گسل مشاء است، توضیح داده بود: این گسل می‌تواند زلزله‌ای با شدت 7و حتی بیشتر ایجاد کند و نقاطی در شرق و شمال شرقی تهران را دچار حادثه و بحران بکند. 

امینی حسینی با تاکید بر اینکه ابعاد هر سه سناریو به قدری گسترده است که باید به صورت جدی برای مدیریت هرگونه رخداد طبیعی کاملا آماده بود، یادآور شده بود که هر کدام از این سناریوها در بهترین حالت می‌تواند منجر به تخریب ده‌ها هزار واحد مسکونی و کشته‌ و زخمی شدن صدها هزار نفر شود و این یک مساله کاملا جدی و قابل پیش بینی است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار