| کد مطلب: ۱۰۶۰۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد

​تعلیق و تعطیلی 106 شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری

معاون گردشگری استان تهران گفته ۱۰۶ شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تعطیل یا تعلیق شده‌اند. علی رفیعی توضیح داده که از مجموع آرای کمیسیون نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و از این تعداد پروانه، فعالیت ۱۶ شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری لغو پروانه بهره‌برداری شد که بیش‌ترین دلایل آن، رعایت نکردن آیین‌نامه ناظر و قوانین و مقررات حاکم بر دفاتر خدمات مسافرتی بوده است.

​تعلیق و تعطیلی 106 شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری

به گزارش آرمان ملی آنلاین به گفته معاون گردشگری استان تهران، فعالیت ۹۰ شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری تعلیق شده است. رفیعی گفته: نظارت‌های میدانی معاونت گردشگری در فصل تابستان با توجه افزایش سفرهای هموطنان با جدیت و تعداد بیشتری انجام می‌شود. درحال حاضر نزدیک به پنج‌هزار مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی تهران صادر شده و بیش‌ترین تمرکز آژانس‌های مسافرتی در این استان است. 

چالش‌های گردشگری داخلی و خارجی

گردشگری و مسافرت در ایران ماه‌هاست که از شرایط مساعدی برخوردار نبوده و ایران علی‌رغم کشورهای دیگر مثل عربستان موفق نشده است زمینه‌های گردشگری و جذب سرمایه از این راه را در دستور کار توسعه و پیشرفت و همچنین کسب درآمد خود قرار دهد. این اتفاق هم به گردشگری داخلی و هم خارجی مربوط می‌شود. 

علاوه بر موانع و محدودیت‌های اقتصادی و معیشتی، ایجاد محدودیت‌ها و موانعی که در خصوص بازدید از آثار تاریخی و دیدنی و مکان‌های تفریحی درون کشور وجود دارد، می‌تواند بر تعداد گردشگران و انصراف آن‌ها تاثیر داشته باشد؛ عمده این محدودیت‌ها با توجه به آنچه در تعطیلات گذشته مثل تعطیلات عید نوروز شاهد آن بودیم بیشتر به پوشش زنان مربوط می‌شود. 

در خصوص گردشگری خارجی اما بحث پوشش مطرح نیست و به نظر اخیرا این گردشگران آزادی بیشتری در نوع پوشش خود پیدا کرده‌اند تا جایی که باعث اعتراض برخی از رسانه‌های اصولگرا هم شده است. اما به نظر می‌رسد برخی دلایل و شرایط سیاسی و اجتماعی بر شمار گردشگران خارجی تاثیرگذار بوده است از طرف دیگر گردشگران کشورهایی مثل چین و عراق در ایران افزایش پیدا کرده‌اند. در حالیکه اخبار از رکود گردشگری و حضور توریست‌ها در ایران خبر می‌دادند، خبرگزاری تسنیم اردیبهشت سال جاری نوشت که ورود گردشگران خارجی به ایران ۴ برابر شد و از بازدید ۴.۱ میلیون گردشگر از ایران در ۲۰۲۲ خبر داد. 

مرگ صنعت توریسم

باید گفت که اقتصاد صنعت گردشگری همیشه جزو شعارهای عملیاتی نشده بود. به گونه‌ای که وزیر کشور در 21 بهمن‌ماه 1401 به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: گردشگری 85 درصد از سند 20 ساله عقب است. سند چشم‌انداز گردشگری از سال ۱۳۸۴ هم‌زمان با برنامه چهارم توسعه آغاز شده و تا پایان اجرای آن در سال، ۱۴۰۳ نرخ رشد سالانه گردشگری باید به ۱۰ درصد، تعداد گردشگران به ۲۰ میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به ۲۵ میلیارد دلار، می‌رسید؛ اما وضعیت چنین نشده است. از زمان شیوع کرونا خیلی‌ها برای نجات صنعت گردشگری تلاش کردند از بسته‌های حمایت دولت تا تلاش برای رونق استارت‌آپ‌های گردشگری؛ اما به گفته کارشناسان این صنعت بیمار هر روز تضعیف شده و در این حوزه هم چون حوزه برنامه‌های توسعه گردشگری خوب عمل نشده است. 

از طرفی کارشناسان پیش‌بینی نامساعدی برای صنعت گردشگری در سال 1402 پیش بینی کرده بودند. آن‌ها معتقدند که گردشگری جهان پس از یک وقفه دو ساله نه‌تنها بازیابی شده بلکه روند بهبود را با سرعت بالایی طی می‌کند و به‌ویژه هتل‌ها که با خسارت سهمگینی مواجه شده بودند علاوه بر حمایت‌های دولتی، با به‌کارگیری روش‌های جدید به جذب هرچه بیشتر گردشگر اقدام کرده‌اند و این صنعت توانسته بهبود قابل‌توجهی را در غالب کشورها تاکنون داشته باشد؛ اما اوضاع این حوزه در ایران، کاملاً معکوس از کشورهای مختلف دنیاست. 

توریسم جهانی تقریباً به سطح پیش از همه‌گیری نزدیک شده و برخی از هتل‌ها حتی از آن فراتر رفته و مسیر توسعه و رشد را مجدداً در پیش گرفته‌اند؛ اما در ایران خلاف آنچه در جهان است، اتفاق افتاد و صنعت گردشگری نه‌تنها همچنان در سطح رکود خود باقی‌مانده حتی احتمال کناره‌گیری بخش خصوصی از این صنعت وجود دارد و با توجه به شرایط موجود که بیش از هر چیزی ناشی از عدم‌حمایت دولتی است، هیچ چشم‌انداز روشنی برای آینده صنعت هتلداری و درمجموع بخش گردشگری وجود ندارد و بخش خصوصی فعال در این عرصه به پایان خود نزدیک است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار