| کد مطلب: ۱۰۵۸۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

سالانه ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند

آمار تکان‌دهنده‌ از قربانیان تصادفات جاده‌ای؛ از رانندگان تا عابران پیاده

​رئیس پلیس راهور در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات آذربایجان شرقی گفته: به طور متوسط سالانه حدود ۱۶هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند و هیچ راهکاری برای جبران خسارت معنوی به جان‌باختگان حوادث جاده‌ای ارائه نشده است.

آمار تکان‌دهنده‌ از قربانیان تصادفات جاده‌ای؛ از رانندگان تا عابران پیاده

به گزارش آرمان ملی آنلاین، به گفته سردار سید کمال هادیان‌فر ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور که در نقش راننده، سرنشین یا عابر پیاده هستند کاربر ترافیک محسوب می‌شوند. ۹۶ درصد از حمل‌ونقل کشور، حمل‌ونقل زمینی است و حجم ترددها در سال گذشته ۷/۶ میلیارد تردد در ۲۹۷ هزار کیلومتر راه‌های کشور بود. 

هادیان‌فر اعلام کرده که ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۷۰۳ شهر از این آمار، فاقد پلیس راهور است، این شهرها همان شهرهای جدیدی هستند که در تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافته‌اند، در استان آذربایجان شرقی نیز ۴۵ شهر فاقد پلیس راهور هستند. 

او ادامه داده که ما تقریباً ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۶ میلیون آن، خودروی سبک به میزان حدود ۶۱ درصد و باقی آن موتورسیکلت‌ها هستند. ۳۵ درصد وسیله نقلیه کشور در سن فرسودگی و اسقاط قرار دارند. همچنین ۵۲ میلیون نفر در کشور ما گواهینامه رانندگی دارند که هرسال یک میلیون و ۸۰۰ نفر گواهینامه جدید دریافت می‌کنند. 

به گفته او ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که ۲۰۰۰ نقطه آن شهری و ۳۲۰۰ نقطه آن جاده‌ای است. 

او درباره میزان مرگ و میر جاده‌ای و افزایش آن‌ها هم گفته است که میزان مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سال‌های ۸۱ تا ۸۳ افزایش داشت؛ اما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته و از سال۱۳۹۵ به بعد، دوباره رو به ‌افزایش گذاشته است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹هزار و ۴۵۰ نفر جان‌باخته و ۳۷۸ هزار مجروح داشتیم که اگر کنترل نشود شاهد افزایش آمار تلفات جاده‌ای خواهیم بود. 

اما همزمان با این آمار، روز گذشته، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مرگ ۴۳ تن از عابران پیاده در تصادفات رانندگی دو ماهه ابتدایی سال جاری در پایتخت خبر داده. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ احسان مومنی درباره آمار مربوط به تصادفات عابران پیاده در پایتخت گفته: برابر آمار رسمی اعلام‌شده طی دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۴۳ نفر از عابران پیاده در تصادفات رانندگی تهران جان خود را از دست دادند که ۶۷ درصد این موارد مربوط به تصادفات بزرگراهی بوده است. در واقع، عابران پیاده حین عبور از عرض بزرگراه یا توقف در حاشیه ناایمن مسیر دچار حادثه شده و جان خود را از دست داده‌اند. 

او با بیان اینکه در این شرایط بخش عمده‌ای از سهم تقصیر تصادفات در بزرگراه‌ها متوجه خود عابران پیاده است، گفته: متاسفانه در اکثر تصادفات فوتی و جرحی که در بزرگراه‌ها رخ داده است، شاهد آن بوده‌ایم که عابران پیاده به جای استفاده از پل عابر پیاده از عرض بزرگراه‌ها عبور کرده‌ یا در نقاط کور و کم نور ایستاده بودند. 

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به فعالیت پاکبانان و کارگران درحاشیه مسیرها و به خصوص در هنگام شب ادامه داده که: کارگران و پاکبانان که در حوزه خدمات و نظافت شهری فعالیت دارند، باید نکات و موارد ایمنی را رعایت کنند و حتما از لباس‌های مناسب و دارای شبرنگ استفاده کنند. 

به گفته مومنی، تحقیقات و بررسی‌های پلیس راهور نشان می‌دهد که بخشی از تصادفات عابران پیاده در بزرگراه‌ها در دقایق ابتدایی صبح و ساعات پایانی شب رخ می‌دهد و در این میان پاکبانان و نیروهای خدماتی نیز حضور دارند. در همین راستا پلیس راهور پیشنهاد می‌دهد از خودروهای مکانیزه نظافت شهری به‌خصوص در معابر بزرگراهی استفاده شود. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار