| کد مطلب: ۱۰۵۸۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد

فساد و شفافیت

اخیرا یکی از مقامات قضایی خبر داده است که سامانه‌ای برای در اختیار قرار گرفتن پرونده‌ها توسط اهالی رسانه ایجاد خواهد شد تا از این طریق رسانه‌ها بتوانند از مفاد پرونده‌های قضایی در صورت لزوم باخبر شوند. چنین اقداماتی البته ضروری و مناسب است اما کافی نیست و این امکان وجود دارد که برخی با توجه به محدودیت افرادی که به این سامانه دسترسی دارند، آن را با وجود نیت خیر پشت آن گمراه کننده بدانند.

فساد و شفافیت

به گزارش آرمان ملی آنلاین علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی نوشت: نظارت صادقانه و با اراده کشف تخلفات و برخورد با  تخلف قطعا در جلوگیری از فساد اثرگذار است. اکنون تخلفات و مفاسد زیاد است  و مردم اقدامات تنبیهی قضایی به منظور مقابله با فساد را ناکافی می‌دانند چرا که اگر کافی بود اکنون از میزان فسادها  خصوصا فسادها و حتی تخلفات اقتصادی در جامعه کاسته می‌شد. واقعیت آن است که قدرت زیاد، بدون نظارت و غیر پاسخگو در هر نقطه‌ای از جهان   بستر ایجاد فساد را فراهم می‌آورد. از این جهت است که کشورهای پیشرفته برای رسیدن به پیشرفت و رضایت مردم به سمت دموکراتیک کردن نوع حکومت‌ها، کوتاه کردن دوران روسای جمهور در حد 4 الی 5 سال و اجازه به مطبوعات به جهت انجام رسالت افشاگرانه حرکت کردند.

اگر مطبوعات در جامعه بتوانند  نه تنها در زمینه افشای مفاسد بلکه در زمینه علت به وجود آمدن فسادها نظرات کارشناسان و صاحب نظران مختلف را منعکس کنند دیگر شاهد بروز و رشد فساد  نخواهیم بود. چرا که هر فسادی در بدو ایجاد توسط مطبوعات و رسانه ها افشا شده و دستگاه قضا  به سرعت پیگیر آن خواهد شد و فساد در جامعه رشد پیدا نمی کند.  شفافیت یکی از ارکان مقابله با فساد است اگر دولت‌ها دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های مختلف مربوطه به این مورد اهتمام بورزند،  شاهد خواهیم بود که دیگر هیچ فردی به طرق غیر قانونی به دنبال به دست آوردن مال و مقام نخواهد بود که با توسل به آن بتواند جایگاهی برای خود ایجاد کند. از این رو اقدام اخیر دستگاه قضایی را باید پاس داشت اما این اقدام نباید محدود به برداشتن گام‌های اولیه باشد.

 

نویسنده : علی‌محمد نمازی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار