| کد مطلب: ۱۰۵۷۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد

وزیر میراث فرهنگی و معاونش بر علیه مقامات استان فارس موضع گرفتند

واکاوی ماجرای خواستگاری جنجالی در حافظیه شیراز/ ضرغامی: دشمن سوءاستفاده می‌کند

چند روز پیش اتفاقی در مجموعه حافظیه شیراز تمام توجهات رسانه‌های رسمی و مجازی را به خود معطوف کرد. ماجرا از این قرار است که دوشنبه 8 خرداد فیلمی از برپایی یک مراسم خواستگاری غیرمتعارف در جوار آرامگاه حافظ شیرازی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

واکاوی ماجرای خواستگاری جنجالی در حافظیه شیراز/ ضرغامی: دشمن سوءاستفاده می‌کند

آرمان ملی آنلاین: وضع ظاهری بدون حجاب و رفتارهای غیرمتعارف باعث شد تا انتقادات بسیاری به نوع نظارت به این مجموعه فرهنگی وارد شود. اما شاید در میانه اظهارنظرهای مختلف واکنش استاندار فارس بیشتر به چشم آمد و رسانه‌ای شد، جایی‌که محمد هادی ایمانیه طی اظهاراتی گفت: «به هیچ وجه اجازه هنجارشکنی و رفتارهای خلاف شرع را در شیراز و استان فارس نخواهیم داد و با عوامل و عناصری که به‌صورت سازمان یافته درصدد ترویج لاابالی‌گری و فساد هستند، برخورد قانونی می‌شود.» اما کار به این اظهارات ختم نشد و مدیر مجموعه حافظیه و دو نفری که رفتارهای خلاف شرع و هنجارشکنانه داشتند تعیین تکلیف و بازداشت شدند و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز تا مشخص شدن از حضور در محیط اداری مجموعه منع شد. جالب اینکه زهره ادهمی یک هفته پیش از این در مراسمی مورد تقدیر قرار گرفت و از وزیر میراث و گردشگری جوایز و لوحی دریافت کرد.

به کجا چنین شتابان؟

شاید 2 جوانی که به سنت غیرمذهبی می‌خواستند مراسم خواستگاری خود را در جوار آرامگاه لسان‌الغیب حافظ شیرازی برگزار کنند خودشان نیز تصور نمی‌کردند که با این حرکت‌شان زمینه‌ساز برخی حواشی و جنجال‌هایی شوند که دود آن به چشم خود و برخی مدیران آن مجموعه برود. تا جایی‌که استاندار و دادستان کل استان نیز به مساله ورود کنند. اما به هر جهت این اتفاق نشان داد که دستگاه‌های مسئول در برخورد با ناهنجاری‌ها قاطعانه عمل می‌کنند و حتی اگر در این میان افرادی نیز اخراج یا کنار گذاشته شوند نیز تغییری در اصل رویکرد نمی‌کند.

اما ماجرای شیراز و بازداشت و ممانعت از ورود مدیران این مجموعه با واکنش‌هایی نیز همراه بود چنانکه قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی کشور ‌ـ‌ با انتشار متنی با عنوان «دولت در دولت» به‌همراه تصویری از مدیر آرامگاه حافظ که چندی پیش عزت‌الله ضرغامی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها از او تقدیر کرده بود، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره آنچه در آرامگاه حافظ رخ داده است، نوشت: «در بنای تاریخی حافظیه در شیراز، دختر و پسر جوانی در میان جمعی از هم خواستگاری کردند. وضعیت نامناسب لباس و حجاب خانم اصلا قابل دفاع نیست. اینکه چطور این برنامه از دید ماموران حافظیه مغفول مانده و آن‌ها با تأخیر فراوان وارد عمل شده‌اند، مستوجب نکوهش و تخلف از وظایف قانونی آن‌هاست. کسانی‌که قانون و مقررات ورود به مجموعه‌های تاریخی را که رعایت حجاب و عفاف از جمله آن‌هاست، زیرپا گذاشته‌اند نیز اقدامی ناشایست و هنجارشکنانه کرده‌اند، اما انتقاد به نوع موضع‌گیری و سخنان و رفتار استاندار فارس و اقدام دادستانی شیراز در جلب و بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و مدیر مجموعه تاریخی حافظیه است.

علی دارابی در ادامه نوشت: «با تلاش زیادی که صورت گرفت، مدیرکل با قرار وثیقه موقتا آزاد و مدیر «حافظیه» دو شب است در بازداشت به سر می‌برد. رئیس نهاد ریاست‌جمهوری، وزیران میراث و دادگستری و… دو روز است همه تلاش می‌کنیم اما این بانوی مومنه و متخصص ـ مدیر حافظیه ـ در بازداشت هستند! به‌راستی به کجا چنین شتابان؟! مگر کشور تفکیک قوا ندارد و مرزهای قانونی برای همه تعریف نشده است؟ این مواضع، رفتارها و اقدامات جز دور شدن از همدیگر نتیجه‌ای خواهد داشت!» 

آزادی مدیرکل میراث شیراز 

 وزیر ‌‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آزادی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس خبر داد. عزت‌الله ضرغامی وزیر ‌‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هیات دولت درباره بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: خانم ادهم همکار خوب، متخصص، کارشناس، متعهد و مومنه ما بعد از دو شب بازداشت دیروز صبح با قید وثیقه آزاد شد.

وی ادامه داد: در دولت درباره این مساله بحث شد، ارزش‌های خانم ادهم برای ما محرز است، اما اگر هرگونه رفتار مغایر با فرهنگ و اصول اجتماعی مردم در جایی انجام شود که نسبتی با بخش‌های دولتی داشته باشد، طبق قانون باید در هیات تخلفات اداری که جایگاه قانونی دارد بررسی شود و در صورت صحت نسبت به آن تصمیم گیری شود. ضرغامی بیان کرد: بازداشت مدیر شایسته‌ای که یک هفته قبل مورد تقدیر وزارتخانه و دولت قرار گرفته و در جریان سفرهای نوروزی رکورد همه بازدیدها را جا به جا کرده، از مسافران نوروزی تا شب‌های احیا که کار متفاوتی را سامان داد آن هم به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام می‌گیرد نباید انجام می‌شد، در حالی که او اقدامات در رابطه با این رخداد را هم بلافاصله اعلام می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: از آقای اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و وزیر کشور و وزیر دادگستری که دیروز لحظه به لحظه این مساله را پیگیری کردند که خانم ادهم آزاد شود تشکر می‌کنم. امیدوارم در چنین مسائلی اگر اتفاقات مشابه می‌افتد از مسیرهای بهتر و کم هزینه‌تر که دشمن سوءاستفاده نکند از این پس استفاده کنیم. 

باید به فکر فرهنگ سازی باشیم 

یک کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص اتفاق حافظیه شیراز و مسائل در پی آن  اظهار داشت: به نظر من فرهنگ سازی خیلی مهم است. منتها باید ببینیم که چه کار ضد فرهنگی انجام شده و آیا چون اتفاقی در ملاء عام صورت گرفته اینگونه برخورد می شود؟ امیر محمود حریرچی به «آرمان ملی» گفت: مساله خواستگاری در نسل جدید با نسل قدیم تفاوت پیدا کرده و ساز و کار و شکل و شمایل آن نیز فرق می‌کند. سوال اینجاست که فرصت‌هایی را که باید در  این زمینه  در کشور فراهم کنیم را فراهم کرده‌ایم و کاری در این زمینه صورت گرفته است؟ وی در خصوص نوع برخوردهای سلبی با اینگونه اتفاقات بیان کرد: این نوع برخوردها کارآمدی ندارد چون تا کنون هم جواب نداده است. نه تنها در این مورد بلکه در تمام موارد برخوردهای سلبی جواب نداده است و باید به فکر راه حلی درست بر مبنای فرهنگ سازی و گفت‌وگو محوری اقناعی باشیم.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار