| کد مطلب: ۱۰۶۸۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد

قیمت کاغذ اوج می گیرد

در حال حاضر قیمت یک بسته کاغذ A۴ به حدود ۱۴۰ هزار تومان و قیمت یک بند کاغذ به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت کاغذ اوج می گیرد

 

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، معمولا با فرا رسیدن ماه شهریور و افزایش تقاضای لوازم التحریر و به تبع آن تقاضای کاغذ، هیجانات مقطعی هم در بازار کاغذ ایجاد می‌شد، اما امسال به دلیل کاهش قیمت جهانی کاغذ و همچنین تخصیص بخشی از نیاز بازار کاغذ به ارز در ماه‌های قبل، قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال کاهش داشته است.

البته به نظر می‌رسد بخشی از این وضعیت نیز مربوط به رکود حاکم بر بازار لوازم التحریر باشد. چراکه گزارش‌ها از بخش تولید لوازم التحریر حاکی از رکود در این بازار در آستانه بازگشایی مدارس است. تا جایی که برخی تولیدکنندگان می‌گویند با وجود اینکه مواد اولیه آن‌ها به دلیل مشکل تامین ارز در گمرک دپو شده و مجبور به استفاده از مواد موجود در انبارها هستند، کمبودی هم در بازار ایجاد ایجاد نشده، چراکه تقاضایی در این بخش وجود ندارد. این در حالی است که معمولا ماه شهریور به نوعی شب عید بازار لوازم التحریر محسوب می‌شود.

وضعیت رکود در بازار نوشت افزار از سوی فروشندگان نیز تایید شده و آن‌طور که موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار اخیرا به رسانه‌ها توضیح داده، شاهد افت تقاضا و تغییر مدل خرید لوازم التحریر هستیم؛ به طوری که در سال‌های قبل مردم سعی می‌کردند بیشتر خرید خود را در شهریور و مهر انجام دهند، اما حالا ترجیح می‌دهند به مرور و در طول سال اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

میزان تولید کاغذ در ایران

آنطور که ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران، اوایل امسال در نشست خبری خود توضیح داده، تاکنون ظرفیت ۱۴۰ هزار تن تولید کاغذ تحریر در کشور ایجاد شده، اما تولید کاغذ ۴۰ تا ۵۰ هزار تن است که عمده آن در شرکت مازندران انجام می‌شود. همچنین این شرکت با آموزش و پرورش قرارداد تولید کاغذ کتاب‌های درسی را دارد که احتمالا بر وضعیت بازار کاغذ اثر مثبت داشته است.

گفتنی است حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن کاغذ تحریر در سایر شرکت‌ها تولید می‌شود. به طور کلی تولید کاغذ تحریر در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ بالاترین میزان، معادل ۶۰ تا ۸۰ هزار تن بود، اما بعد از آن افت شدید داشت و در نهایت سال قبل با قرارداد واحد مازندران با آموزش و پرورش دوباره تولید به ۴۰ تا ۵۰ هزار تن افزایش یافت.

در مجموع در حال حاضر مجوز تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاغذ (به جز تیشو) در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید انجام می‌شود. در این میان مصرف سالانه کاغذ بسته بندی ۹۰۰ هزار تن است. مصرف کاغذ تحریر نیز ۲۸۰ تا ۳۸۰ هزار تن اعلام می‌شود. بنابراین بالای ۷۰ درصد کاغذ تحریر وارداتی و تابع نرخ ارز است. همچنین مصرف کاغذ روزنامه هفت سال پیش ۱۳۰ هزار تن بود، اما به دلیل تغییر ساختار روزنامه‌ها، الآن به هشت تا ۱۰ هزار تن رسیده است.

 

به طور کلی وضعیت تولید کاغذ بسته بندی از کاغذ تحریر بهتر است و حتی شاهد صادرات در این حوزه نیز هستیم، اما در حوزه تولید کاغذ تحریر موانع بسیاری وجود دارد. تولیدکنندگان معتقدند قوانین بالادستی به نفع واردات است و حمایت و برنامه‌ریزی هم به اندازه کافی وجود ندارد. برای مثال ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به واردات تعلق نمی‌گیرد، اما بخش تولید باید آن را پرداخت کند. دلیل دیگر پایین بودن تولید کاغذ تحریر، خوب نبودن نظام بهره وری در کشور و مشکلات زیرساختی مثل تامین آب، برق و گاز است.

چه خبر از بازار کاغذ؟

حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز، درباره وضعیت این روزهای بازار کاغذ اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد محصولات این صنف وارداتی است و مشکلات تامین ارز هم مانند سایر بخش‌ها وجود دارد، اما اخیرا بخشی از نیاز تامین شده و همین باعث شده قیمت افزایش نیابد. البته قیمت جهانی کاغذ نیز طی ماه‌های اخیر، به ازای هر تن حدود ١۵٠ دلار کاهش یافته که بر بازار اثر داشته است.

به گفته وی قیمت یک بسته کاغذ A۴ در ابتدای سال حدود ١٧٠ هزار تومان بوده، اما در حال حاضر به حدود ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. قیمت هر بند کاغذ ۷۰*۱۰۰ نیز در این مدت از حدود یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومان به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

نیکدل همچنین با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در بازار کاغذ وجود ندارد، خواستار تامین به موقع ارز برای واردات شد تا مشکلی در بازار این کالای اساسی ایجاد نشود.

به گفته وی در سه ماه گذشته به دنبال انجام نامه‌نگاری‌هایی با بانک مرکزی، تخصیص ارز صورت گرفت و قیمت کاغذ و بازار آن متعادل شد، اما اگر واردکنندگان با مشکلات ارزی مواجه شوند، شاهد افزایش قیمت کاغذ خواهیم بود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار