| کد مطلب: ۱۰۶۶۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی علل گرانی گوشت قرمز در ماه‌های اخیر می‌پردازد؛

آغاز شمارش معکوس برای بحران گوشت قرمز

آرمان ملی : انتشار تصویری از گوشت بسته‌بندی شده به قیمتی دور از انتظار طی روزهای اخیر در فضای مجازی به شدت بحث‌برانگیز شده و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، این درحالی است که در اوایل سال بود که با افزایش قیمت گوشت، دولت اقدام به راه‌اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرد، اما این سیاست هم نتوانست بازار پرتنش گوشت را آرام کند.

آغاز شمارش معکوس برای بحران گوشت قرمز

کارشناسان براین باورند که با حذف ارز ترجیحی قیمت بعضی از کالا‍‌های اساسی و محصولات پرمصرف غذایی افزایش قیمت قابل‌توجهی کرد علاوه بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دائمی هزینه تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز را نیز در مدار صعودی کشاند. ازسوی دیگر نیم میلیونی شدن گوشت قرمز حتی صدای مجلس را هم درآورد و برخی نمایندگان مجلس معتقدند که دولت بازار را به حال خود رها کرده و مجلس باید جایگاه نظارتی خود را قوی‌تر کند.

بازار گوشت در رکود

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: نرخ کنونی هر کیلو دام زنده ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزار تومان است که پیش بینی می‌شود به‌دلیل شرایط تقاضا و واردات نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

علی‌اصغر ملکی گفت: قیمت کنونی هرکیلو دام زنده ۱۹۵ تا ۲۱۰ هزارتومان است. هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۴۳۰ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود به مصرف کننده عرضه می‌شود.

ملکی ادامه داد: با توجه به کاهش تقاضا برای خرید، بازار گوشت در رکود به سر می‌برد که با این وجود پیش بینی می شود نوسان خاصی در حوزه دام و گوشت رخ ندهد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: محموله اخیر گوشت وارداتی بنابه تایید سازمان دامپزشکی در صنعت مورد استفاده قرار گرفت، حال پیش‌بینی می‌شود که واردات گوشت به تنظیم نرخ و چرخه بازار کمک‌کند.

بازار به حال خود رها شده است

نماینده سنقر نسبت به گرانی گوشت واکنش نشان داد و گفت: سفره‌های بسیاری از مردم در سراسر کشور به ویژه در استان‌های محروم مانند کرمانشاه کوچک شده است و باید جهت تأمین حداقل‌های زندگی به آنها کمک کرد.

سیدجواد حسینی‌کیا چندی پیش نیز مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: عدم نظارت بر بازار کالاهای اساسی مشهود است، چراکه اکنون قیمت گوشت قرمز از 500 هزار تومان عبور کرده لذا لازم است این مسأله نیز پیگیری شود چراکه به نظر می‌رسد دولت بازار را به حال خود رها کرده، بنابراین مجلس باید جایگاه نظارتی خود را قوی‌تر کند.

او با بیان اینکه متأسفانه امروز گوشت از سفره مردم پر کشیده است، افزود: سفره‌های بسیاری از مردم در سراسر کشور به ویژه در استان‌های محروم مانند کرمانشاه کوچک شده است و باید جهت تأمین حداقل‌های زندگی به آنها کمک کرد. این در حالی است که قیمت لبنیات نیز رو به فزونی است، لذا از مجلس و رئیس مجلس تقاضا دارم به این موضوع ورود جدی داشته باشند تا ان‌شاء‌ا... سر و سامان پیدا کند.

ناتوانی مردم در خرید گوشت

در همین رابطه، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌وگو تسنیم در خصوص علت ارزانی قیمت گوشت در بعضی از کشورها نسبت به ایران توضیح داد: هزینه تولید گوشت در ایران نسبت به کشورهای مرتعی مانند روسیه، ارمنستان، گرجستان و مغولستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی خشک و نبود مراتع کافی، گران‌تر تمام می‌شود و دام زنده در آسیای میانه به‌ازای هر کیلوگرم، ۳.۷ یورو است که تقریبا با قیمت رسمی دام در ایران برابری می‌کند.

پوریان با اشاره به عدم مشکل در تأمین گوشت مورد نیاز بازار گفت: در حال حاضر گوشت قرمز در بازار بسیار فراوان است، اما مشکل اصلی و عاملی که مردم را آزار می‌دهد، قیمت گوشت است و وضعیت به‌گونه‌ای است که مردم در خرید گوشت گوساله و گوسفندی ناتوان هستند.

او در خصوص عوامل گرانی گوشت در بازار اظهار داشت: در حال حاضر علت گرانی گوشت، به فراوانی عنصر اصلی که دام زنده است ارتباطی ندارد بلکه وضعیت موجود در کف بازار، افزایش سرسام‌آور محصولات مرتبط با تولید گوشت، افزایش هزینه‌های اجاره و نگهداری محل‌های فروش و پرورش دام و حمل‌ونقل باعث بالارفتن قیمت تمام شده گوشت برای مصرف‌کنندگان شده است و عده‌ای بیان می‌کنند که گوشت در بازار با کمبود مواجه است اما این موضوع کاملاً غیرکارشناسی است و صحت ندارد. در بحث عرضه دام زنده یا گوشت هیچ مشکلی وجود ندارد و به فراوانی یافت می‌شود. همچنین دولت برای اینکه مردم بتوانند گوشت به قیمت مناسب تهیه کنند، تصمیم به واردات گرفت که بخشی از آن در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری به‌صورت گرم و منجر انجام شده است.

او در خصوص واردات گوشت از کشور کنیا و ظرفیت بسیار خوب این کشور در زمینه تأمین گوشت اظهار داشت: کنیا از تأمین‌کنندگان گوشت کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند امارات قطر کویت و عمان نیز به شمار می‌رود همچنین قیمت گوشت وارداتی از کنیا بسیار مناسب بوده و از نظر کیفیت نیز رقابت‌پذیر است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام اظهار داشت: در گذشته بخش قابل‌توجهی گوشت گوساله، از برزیل وارد می‌شد؛ اما از آنجا‌که حمل‌ونقل کالا از این کشور به ایران بسیار بالا و زمان‌بر است، بنابراین کشور کنیا می‌تواند جایگزین خوبی برای بازار گوشت گوساله در ایران باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار