| کد مطلب: ۱۰۶۴۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» گمانه‌زنی‌های موجود درباره اختلالات اینترنتی را بررسی می‌کند

اینترنت ملی در حال تست شدن است؟ | قطع اینترنت و بی‌اعتمادی‌های دوطرفه

استفاده از اینترنت و شبکه‌های موبایل رویکردی گریزناپذیر است و در این راستا کشورها سعی در توسعه و به روزرسانی تجهیزات و نرم‌افزارهای خود را دارند به گونه‌ای که به انقلاب اطلاعاتی در این زمینه دست یافته‌اند از سوی دیگر توسعه دیجیتالی و فناوری اطلاعات در ایران نیز به ویژه همزمان در دوران شیوع کرونا، دستیابی به فناوری‌های جدید را یک ضرورت ساخته است رویکردی که البته در ماه‌های اخیر روندی معکوس طی کرده و کندی و اختلالات اینترنتی باعث نارضایتی فعالان و کاربران در حوزه‌های مختلف را موجب شده است.

اینترنت ملی در حال تست شدن است؟ | قطع اینترنت و بی‌اعتمادی‌های دوطرفه

به گزارش آرمان ملی آنلاین، این درحالی است که کارشناسان عملکرد غیرشفاف در این زمینه را عامل گمانه‌زنی‌ها می‌دانند و معتقدند دسترسی به اینترنت با کیفیت و کمیت مناسب در فضای رقابتی می‌تواند رشد فعالان در این زمینه را فراهم کنند و البته کاربران نیز به حقوق خود دست یابند. 

 چه کسی پاسخگوی تبعات اختلالات است؟

کیوان نقره‌کار، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: همه مردم با اینترنت درگیر هستند و اختلالات اینترنتی همه را درگیر ساخته و به نحوی با روان همگان بازی می‌کند در حقیقت اختلالات اینترنتی در حوزه‌های مختلفی مانند اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... به اقشار مختلف مردم آسیب وارد می‌کند و حتی سلامت مردم را در حوزه بهداشت نیز تهدید می‌کند، چراکه اکنون بهینه سازی اکثر کارها در بستر اینترنت و از این طریق صورت می‌گیرد و چه بسا که جان بسیاری از افراد در حوزه تامین بهداشت و دارو نیز از دست می‌رود و باید این سوال را پرسید که به راستی چه کسی پاسخگوست؟ 

او افزود: دنیا در مسیر تقویت زیرساخت‌های خود در حوزه فناوری اطلاعات حرکت می‌کند تا بتواند خدمات با کیفیت و کمیت بهتری عرضه کند اما این امر در کشور ما گویا فراموش شده است و یا با چالش‌های مختلفی مواجه است و از آنجا که از سوی دولت و مسئولان ذیربط هیچگونه شفاف سازی صورت نمی‌گیرد باعث گمانه زنی‌های بسیاری شده است که البته مسئولیت این گمان‌ها متوجه خود دولت است. 

تجهیزات فرسوده 

نقره‌کار ادامه داد: تحریم و فرسوده شدن سیستم و سخت‌افزارها یکی از اصلی‌ترین دلایل این بخش است که به دلیل تحریم و مشکلات ناشی از آن امکان دسترسی به سخت افزارهای به روز و تجهیزات مناسب را نداریم و حتی امکان تعویض قطعات مورد نظر را نیز پیدا نمی‌کنیم در نتیجه این شائبه پیش می‌آید که احتمالاً یکی از دلایل کندی اینترنت ناشی از این موضوع است. 

او بیان کرد: رشد  مهاجرت نخبگان در رشته‌های مختلف گریبان رشته‌های فناوری اطلاعات را نیز گرفته است و در حال حاضر دچار ضعف در به کارگیری نیروهای متخصص در زمینه فناوری اطلاعات هستیم که امکان استفاده از ایده‌های خلاقانه در این زمینه را محدود ساخته است. 

او اضافه کرد: از آنجا که زیرساخت‌ها در بخش اینترنت در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با توجه به کمبود و البته رانت‌های موجود در این بخش، اقدام به بکارگیری نیروهایی می‌کند که یا بسیار قدیمی و از فناوری‌های روز به دور هستند و یا در صورت برون سپاری پروژه‌های مختلف بر اساس رانت و روابط به افراد حقیقی یا حقوقی ناکارآمد سپرده می‌شود که مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. 

رد پای شبکه ملی اینترنت

نقره کار همچنین معتقد است: اصلی‌ترین گزینه و دلیل اختلالات اینترنتی کشور که حاصل اطلاع‌رسانی نکردن شفاف دولت به وجود آمده است تست زدن شرایط مختلف برای ملی کردن اینترنت است که حاصل آن اختلالات شدید اینترنت است که البته همه این موارد حدس و گمان‌هایی محسوب می‌شوند که نیاز به توضیح کامل و شفاف دولت در این زمینه دارد. 

این کارشناس فناوری اطلاعات توضیح داد: مردم به راستی محق هستند تا اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشند و علاوه بر این حق دارند که از خدمات بهینه در این حوزه همانند دیگر مردم در سراسر جهان بهره‌مند شوند، اما در حالی که اکثریت مردم در دیگر کشورها از امکانات فراوان با تنوع کمیت و کیفیت بهره می‌جویند، کاربران ایرانی از ابتدایی‌ترین امکانات در این بخش محروم هستند. 

ضربه به اقتصاد دیجیتال

راشدی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات نیز در این باره معتقد است: با کاهش موج کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در فضای واقعی نیز وارد اینستاگرام شدند در نتیجه هرگونه اختلال و قطعی در اینترنت تاثیر مستقیم بر این کسب‌وکارها دارد و اینکه به دلیل برخی مسائل اینترنت را قطع کنیم چه کسی بهای آن را می‌دهد؟ و چه کسی پاسخگوی ضرر صفحه‌ای که در فضای مجازی حدود ۵۰ نفر پرسنل دارد است؟ بنابراین این مسأله مهمی است که بسیاری از افراد در اینستاگرام به‌دنبال امرار معاش هستند و اغلب تعدادشان بین ۱ تا ۵ نفر است که بیشتر فعالیت این افراد نیز در حوزه خوراک، پوشاک و صنایع دستی است. 

او افزود:  عدم تحلیل درست در برخی تصمیم‌گیری‌ها از یکسو و متخصص نبودن برخی از افراد تصمیم‌گیر در زمینه کسب‌وکار و کارآفرینی ضرر زیادی به مشاغل وارد می‌کند و نخستین اقدام دولت در برخورد با هر اتفاقی قطع اینترنت است در حالی که بیشترین آسیب این اقدام شامل حال صاحبان کسب‌وکار در فضای مجازی می‌شود. 

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: باتوجه به ارتباطی که با فعالان فضای مجازی داریم دریافتیم که اختلال در اینترنت بی‌اعتمادی دوطرفه را بین فعالان کسب‌وکار و مشتری ایجاد می‌کند و بسیاری از مردم سفارش‌هایی دارند که کنسل شده یا خبری از وضعیت فعلی آن ندارند بنابراین این عملکرد درست نیست و به اقتصاد کشور آسیب زیادی وارد می‌کند درحالیکه جایگزینی برای اینستاگرام وجود ندارد. 

این کارشناس ادامه داد: چندین‌بار برای ساخت برنامه‌های مشابه تلاش و هزینه‌های سنگینی را در این راه صرف شده، اما این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبود همچنین هزینه‌های زیادی صرف ساخت و ترویج استفاده از برنامه‌های جدید جایگزین اپلیکیشن‌های اینستاگرام یا واتس‌اپ شده که به نتیجه مثبتی نرسید و در واقع هیچ‌کس مخالف شبکه‌های اجتماعی داخلی نیست از سوی دیگر افراد نخبه‌ای هستند که ساختن پلتفرم‌هایی شبیه اینستاگرام برای آنها کار ساده‌ای است اما شرایط برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی مشابه به‌دلیل مشکلات زیرساختی و بحث‌های حقوقی مهیا نیست.

خبرنگار : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار