| کد مطلب: ۱۰۶۳۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» واردات اولین محموله خودروهای کارکرده و تاثیر آن در بازار را بررسی می‌کند

آیا واقعا خودروهای کارکرده به کشور وارد شده‌اند؟ | چشم به راه خودروهایی که گرانتی ندارند

انتشار تصاویر واردات اولین محموله خودروهای کارکرده به کشور در حالی صورت گرفت که بسیاری هنوز آن را باور نکرده‌اند و معتقدند با توجه به کش و قوس‌های فراوان واردات خودروهای نو به کشور و پروسه طولانی آن، باور خبر واردات خودروهای کارکرده، در حالی که هنوز قوانین آن به طور کامل تدوین نشده، عجیب است.

آیا واقعا خودروهای کارکرده به کشور وارد شده‌اند؟ | چشم به راه خودروهایی که گرانتی ندارند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، هر چند کارشناسان واردات خودروهای کارکرده را در تعدیل بازار موثر می‌دانند ولی بر این باور هستند که در صورتی که واردات این گروه از محصولات نیز انحصاری  و در اختیار چند فرد  قرار گیرد نه تنها تاثیری بر بهبود و تعدیل قیمت خودرو نخواهد داشت، بلکه این بازار را بیشتر از پیش به تنش می‌کشاند البته صاحب‌نظران معتقدند در صورت استمرار روند واردات خودروهای کارکرده با استفاده از منابع ارزی خود مردم می‌تواند بازار خودرو را به شرایط فروش اقساطی مناسب و تسهیل خرید خودرو برای تعداد بیشتری از خانواده‌ها هموار کند. 

رقابتی شدن بازار

فیروز نادری، کارشناس خودرو در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: واردات خودروهای کارکرده با توجه به مشکلات موجود و کمبود منابع ارزی دولت امکان انجام آن از طریق دولت و در مقیاس زیاد امکان‌پذیر نیست در نتیجه امکان واردات آن نیز باید از طریق متقاضیان و افراد حقیقی با منابع ارزی خودِ آنها انجام شود که در این راستا نیز امکان صدور مجوز برای افراد رانت‌های گوناگون وجود دارد هرچند در صورتی که این طرح اجرایی شود می‌تواند بازار خودرو را رقابتی کند و قیمت خودرو را کاهش دهد. 

او درباره خبر واردات اولین محموله واردات خودروهای کارکرده گفت: واردات خودروهای نو به کشور پیش از این با حاشیه‌های بسیاری همراه بود اما مدت‌ها طول کشید تا این خبر به واقعیت بپیوندد و خودروهای وارداتی نو به خیابان‌ها راه یابند هرچند حتی تاکنون نیز فاصله زیادی تا عملیاتی شدن وعده‌های واردات خودروهای نو به طور کامل وجود دارد. 

درمان موقتی که نیاز به استمرار دارد

نادری اضافه کرد: ورود خودروهای کارکرده درمان موقتی محسوب می‌شود که می‌تواند در بازار خودرو تحول ایجاد کند و تاثیر خوبی بر روی قیمت خودروها داشته باشد و بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خرید خودرو نیز تحت تاثیر همین شاخص‌ها و خبرها، از ادامه مسیر در خرید خودرو انصراف داده و این بازار را دیگر مناسب برای حضور خود ندانسته‌اند.

این کارشناس خودرو ادامه داد: دولت و مجلس هنوز در تعامل جهت تدوین شرایط واردات خودروهای کارکرده هستند از این رو خبر واردات خودروهای کارکرده حتی با وجود انتشار تصاویر عجیب است و به قدری خبردرمانی‌های صورت گرفته در مرحله پیشین واردات خودروهای کارکرده غیرواقعی بود که شنیدن و پذیرفتن این خبر دشوار است. 

نقش عوارضی و هزینه‌های گمرکی

او گفت: در صورتی که واردات خودروهای کارکرده با توجه به قوانین و شرایط فعلی عملیاتی شود و به واقعیت بپیوندد عوارض و گمرکی احتمالی در این خصوص تاثیر معکوس و نامطلوبی در تاثیرگذاری این طرح در بازار خودرو نخواهد داشت و می‌تواند عامل موثری برای بهبود بازار خودرو در کشور باشد. 

نادری درباره پیش‌بینی بازار خودرو در صورت عملیاتی شدن واردات خودروهای کارکرده گفت: با رقابتی شدن بازار خودرو در صورت واردات خودروهای کارکرده علاوه بر کاهش قیمت خودرو، پیش بینی می‌شود فروش خودرو به صورت اقساط و با شرایط مطلوب افزایش یابد و امکان دسترسی خانواده‌ها به خرید خودرو افزایش یابد حتی نشانه‌هایی از این شرایط را در حال حاضر نیز می‌توان لمس کرد و بازار نسبتاً خوبی در این حوزه در کشور وجود دارد. 

تعدیل بازار با واردات خودروهای کارکرده با کیفیت

این کارشناس خودرو معتقد است: کیفیت خودروهای دست دوم خارجی از خودروهای نو داخلی بسیار مطلوب‌تر است، چراکه بسیار مشاهده است که خودروهای داخلی بلافاصله بعد از تحویل از کارخانه نیاز به تعمیر پیدا می‌کند، اما این امر درباره خودروهای خارجی مصداق ندارد و حتی تا مدت ده سال نیاز به تعمیرگاه ندارند همچنین واردات خودروهای کارکرده بازار را به تعادل کشانده و بازار خودرو را از انحصار کنونی و یکه‌تازی خودروسازان داخلی خارج می‌کند البته این امر در صورتی صورت واقعیت به خود می‌گیرد که امتیاز واردات خودروهای کارکرده نیز به انحصار کشانده نشود و مردم با شرایط معقول بتوانند در فرآیند واردات خودروهای کارکرده با بهره‌گیری از منابع ارزی خود ورود کنند. 

کارکرده اولویت است یا صفر؟

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو معتقد است: باید واردات خودروهای صفر کیلومتر در اولویت باشد نه کارکرده‌ها و در حالت کلی هر اقدامی که بتواند عرضه را در بازار خودرو تقویت کند که روی کنترل قیمت اثرگذار خواهد بود، اما با ‌این‌حال این موضوع نباید سبب ورود دست‌دوم‌ها یا در اولویت قرار گرفتن آنها شود. 

او افزود: در مورد خودروهای سنگین هم این اتفاق افتاد و با واردات آنها از سوی ایران، قیمت‌شان بالا رفت و حتی مافیا نیز شکل گرفت. 

کریمی با تاکید بر اینکه خدمات پس از فروش و کیفیت و استاندارد خودروهای دست‌دوم خارجی، یک چالش به شمار می‌آید بیان کرد: درست است این خودروها با پول کمتری می‌آیند، اما در آینده ممکن است هزینه زیادی روی دست مالکانشان بگذارند، چراکه در آب‌و‌هوای متفاوتی بوده و سوخت دیگری را مصرف کرده‌اند حتی ممکن است شرایط واقعی خودرو کاملا مطابق با وضع اسمی آن نباشد و حتی در کشورهای اطراف قطعات اصل را باز کرده و قطعات تقلبی را جایگزین کنند. 

خودروهای دست دوم گارانتی‌ دارند؟ 

به گزارش دنیای اقتصاد، مصطفی خدری دیگر کارشناس خودرو دراین خصوص بیان کرد: ورود خودروهای کارکرده به بازار کشور، اتفاق خوبی است و قیمت‌ها را خواهد شکست و درباره تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نیز از قبل پیش‌بینی‌هایی برای حل این مساله انجام شده است که بر این اساس قرار است خودروهای کارکرده ابتدایی از شرکت‌هایی باشند که در گذشته سابقه صادرات خودرو به ایران را داشته‌اند، مانند تویوتا، هیوندایی و کیا. 

او اضافه کرد: قرار است چند نقطه مشخص به عنوان مبدا واردات خودروهای دست‌دوم در نظر گرفته شده و نمایندگانی از شرکت‌های خدمات پس از فروش برندهای خارجی، به آنجا رفته و قبل از بارگیری خودروها، استاندارد و نیاز آنها به خدمات را بررسی کنند. 

به گفته این فعال عرصه واردات، حتی قرار است به خودروهای دست‌دوم خارجی تا مدتی گارانتی ‌داده شود اما با توجه به ماجرای واردات خودروهای صفرکیلومتر و دغدغه مخالفان کارکرده‌ها، اگر قرار است تجربه بهتری از دل واردات دست‌دوم‌ها حاصل شده و این مدل خودروها در اولویت واردات قرار بگیرند، طبعا نباید اتفاقات گذشته و رفتارهای قبلی سیاستگذار در ماجرای واردات صفر‌کیلومترها، تکرار شود.

خبرنگار : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار