| کد مطلب: ۱۰۶۱۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌پردازد

چرا قیمت خودرو سقوط کرد؟ | باید منتظر افزایش قیمت از نیمه تابستان باشیم؟

بازار خودرو روزهای پرنوسانی را در هفته‌های گذشته پشت‌سر گذاشت. از جمله آنکه با پس‌لرزه‌های قیمت‌های جدید شورای رقابت برای ۲۸ خودرو دست به گریبان بود و همین امر موجب کاهش قیمت‌ خودروها در بازار شد، به طوری در هفته‌های گذشته کاهش قیمت خودروهای چینی و مونتاژ بیش از خودروهای داخلی بود و نتیجه تصمیم‌گیری‌ها و قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت بود و با اعلام قیمت دستوری خودروهای داخلی و مونتاژ توسط شورای رقابت، ابتدا بازار واکنش سکوت و ریزش قیمت به خود گرفت و پس از آن، تقاضای فروش خودرو افزایش یافت.

چرا قیمت خودرو سقوط کرد؟ | باید منتظر افزایش قیمت از نیمه تابستان باشیم؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین این درحالی است که کارشناسان معتقدند عدم اطمینان، نگاه مشکوک و بدبین فعالان بازار به اخبار، تخلیه هیجانات بازار خودرو و همچنین گُسست همبستگی قیمت خودرو با شاخص طلا و ارز در ۶ ماه گذشته سبب کاهش میزان معاملات در بازار خودرو شده است. از سوی دیگر مقاومت محسوسی در فعالان این بازار نسبت به اخبار صنعت خودرو به وجود آمده است که احتمالا تا زمان حصول نتیجه‌ای شفاف و عملی در مواردی مثل مذاکرات بین‌المللی در حیطه برجام و آغاز واردات خودرو کارکرده ادامه خواهد یافت. 

کاهش ۲۰ تا ۶۵ میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار 

بررسی بازار خودرو درهفته گذشته حکایت از ریزش قیمت انواع محصولات خودرویی در کشور دارد به‌گونه‌ای که در محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ در محصولات ایران‌خودرو کاهش ۲۰ تا ۶۵ میلیون تومانی قیمت‌ها و در محصولات سایپا افت 8 تا ۲۴ میلیون تومانی بهای خودروها دیده می‌شود. 

این ریزش قیمت در تمامی محصولات خودرویی اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی دیده می‌شود این در حالی‌است که پیگیری‌ها از بازار و نمایشگاه‌داران خودرو حکایت از این دارد که همچنان بازار در رکود کامل به‌سر می‌برد و سطح معاملات به صفر رسیده است؛ همچنان فروشنده نگران از ریزش بیشتر قیمت‌ها تمایل دارد خودروی در اختیار را بفروشد، اما خریدار به امید ریزش بیشتر، برای خرید دست نگه داشته است. 

در پرتیراژهای دو خودروساز بزرگ که همیشه متقاضی بیشتری دارند، کاهش شدید قیمت‌ها طی یک هفته اخیر مشهود و محسوس است، همچنین در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، حداقل کاهش قیمت در سواری‌ها ۱۰ میلیون تومان (جز وانت آریسان ۲ با ۱۰ میلیون کاهش قیمت) و حداکثر ۶۵ میلیون تومان برآورد شده است؛ راناپلاس در یک هفته اخیر ۲۰ میلیون تومان ریزش قیمت داشته و از سوی هایما S۷ توربوپلاس اتوماتیک کاهش ۶۵ میلیون تومان به خود اختصاص داده‌ است که بیشترین کاهش در محصولات این گروه خودروسازی است. 

در محصولات گروه خودروسازی سایپا اما شیب کاهش قیمت‌ها ملایم‌تر است و ریزش هشت تا نهایت ۲۴ میلیون تومانی دیده می‌شود. خودروی تیبا هشت میلیون تومان و وانت سایپا ۱۰ میلیون تومان ارزان شده است، اما بیش‌ترین کاهش را شاهین معادل ۲۴ میلیون تومان و تیبا ۲ (تولید ۱۴۰۱) معادل ۱۹ میلیون تومان ثبت کرده‌اند. 

قیمت محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ در ابتدای هفته‌ای که گذشت و میزان کاهش طی این یک هفته به شرح زیر است و برخلاف آنچه مقرر شد به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت‌ خودروها اعم از صفر و کارکرده، خودداری شود و مرجع رسمی اعلام قیمت‌ها اتحادیه نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران (با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با اتحادیه مذکور) باشد، اما آخرین لیست قیمت ارائه شده توسط اتحادیه مختص دوم خرداد ماه است و پس از آن لیست قیمتی توسط اتحادیه در سایت این اتحادیه (www. uead. ir) ارائه نشده است. قیمت‌ها طی این مدت، از نمایشگاه‌داران سطح شهر اخذ شده است. 

یادآوری می‌شود که به دستور سازمان حمایت، تا اطلاع ثانوی و به منظور ساماندهی بازار خودرو مقرر است از اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل در سایت‌های فروش جلوگیری شود و قیمت‌های معاملاتی از سقف آخرین قیمت بارگذاری شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز نکند. 

قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو درخصوص وضعیت بازار خودرو معتقد است: بازار دیگر تحمل قیمت دستوری را ندارد و بر اساس داده‌های اقتصادی و تجربیات سال‌های گذشته، از نیمه تابستان مجددا شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. 

او با اشاره به اینکه پیش‌تر جهش قیمتی خودروها در تابستان امسال را پیش‌بینی کرده بود، بیان کرد: سناریوی نوسان افزایش و کاهش قیمت‌ها تا زمان اصلاح قیمت‌ها در بازار ادامه دارد و هجوم مردم به بازار (تقاضای خرید و فروش) از جمله عادت‌های هر بازاری است. اما نگاهی به بازار خودرو در بهار امسال و رکود حاکم بر بازار خودرو بیانگر این بود که قیمت خودروها با توجه به تورم موجود، در پایین‌‎ترین حد ثابت ماند و اکنون با اولین خبر، بازار واکنش نشان داد. 

به گفته مسیح فرزانه، بازار خودروهای دست دوم همچنان در سراب است و تا مادامی که قیمت‌گذاری دستوری برای خودروساز ادامه دارد، اختلاف ۲۰ تا ۳۰ درصدی را شاهدیم و با این روش قیمت کارخانه و بازار و مصوبه با هم یکی نمی‌شوند. 

خبرنگار : المیرا بابایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار