| کد مطلب: ۱۰۵۵۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد

داستان تکراری قطع اینترنت برای کنکور/ مسئولان راه‌حلی برای جلوگیری از تقلب ندارند

بحث قطع کردن اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری کنکور، بحث داغ و البته استرس زا برای متقاضیان راهیابی به دانشگاه‌ها و البته خانواده‌های آن‌هاست. افرادی که روز گذشته از وزارت ارتباطات کشور شنیدند که اینترنت در زمان برگزاری هیچ آزمونی قطع نمی‌شود، حتی یک دقیقه!

داستان تکراری قطع اینترنت برای کنکور/ مسئولان راه‌حلی برای جلوگیری از تقلب ندارند

آرمان ملی آنلاین: مدیر روابط عمومی این وزارتخانه در توئیتی نوشت: «همان‌گونه که سال قبل هم اعلام شد، وزارت ارتباطات برای هیچ آزمونی حتی یک دقیقه هم اینترنت را قطع نخواهد کرد.»

اما وزارت آموزش و پرورش که پیش‌تر از قول رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام وزارتخانه خود، گفته بود «با وزارت ارتباطات در حال رایزنی هستیم تا در جریان برگزاری امتحانات نهایی به مدت ۱۰ تا ۱۱ روز اینترنت بین‌الملل قطع شود»، روز گذشته از قول رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام وزارتخانه، این خبر را رسانه‌ای کرد که «در ۱۰ الی ۱۱ روز برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم، خواستار قطع اینترنت بین‌الملل در حوزه‌های امتحانی به مدت ۳۵ دقیقه هستیم.»

بحث قطع کردن اینترنت به نظر ساده‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از تقلب در کنکور و لو رفتن سوال‌هاست. مسئولین مرتبط با برگزاری آزمون سراسری هنوز نتوانسته‌اند با استفاده از ابزار و وسایلی که سایر کشورها از آن‌ها بهره‌مندند، چاره‌ای بیندیشند و به همین دلیل تصمیم بر قطع سراسری و حالا بین‌المللی اینترنت گرفته‌اند، بی‌آنکه به وضعیت سایر شهروندانی بیندیشند که ممکن است در آن بازه زمانی به اینترنت نیاز مبرم و حیاتی داشته باشند؛ تکلیف مشاغل و حرفه‌هایی هم که اینترنت نه تنها نیاز روزمره آن‌ها که نیاز هر دقیقه و ثانیه‌شان است هم با خودشان است. 

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که سال گذشته قرار شد اینترنت به صورت منطقه‌ای و محله‌ای وابسته به مکان برگزاری آزمون‌ها قطع شود که تجربه‌اش نشان داد باز هم تقلب اتفاق افتاده است. و این نکته که مشکلات کندی و قطع اینترنت و بحث فیلترینگ، مساله‌ای‌ست که مردم ایران با آن غریبه نیستند و در مقاطعی تاثیر آن را در زندگی خود لمس کرده‌اند.

از فلزیاب تا محرومیت ۱تا ۱۰ ساله از شرکت در آزمون نهایی 

روز گذشته، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در یک نشست خبری در جمع رسانه‌ها حضور پیدا کرد تا درباره فرآیند برگزاری امتحانات نهایی خردادماه، توضیحاتی را ارائه دهد. محسن زارعی، پیش از اینکه به بحث قطع اینترنت برسد توضیحاتی درباره محتوای کنکور داد که برای کنکوری‌ها اهمیت بسیاری دارد؛ مصوبه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۴۰ درصد است، همچنین در سال ۱۴۰۳ تاثیر سوابق تحصیلی ۵۰ درصد و در سال ۱۴۰۵تاثیر سوابق تحصیلی به۶۰ درصد می‌رسد. 

او توضیح داد که «معیار ارزشیابی برای دانش‌آموزانی که مربوط به نظام آموزش و پرورش گذشته بوده که مدرسه مرجعیت خود را ازدست داده بود و این مصوبه می‌تواند موقعیت طلایی باشد که دانش‌آموزان توجه خود را به کتاب و از حافظه پروری جلوگیری کنیم و دانشجویان تاکید بیشتری بر حافظه‌پروری دارد و این مصوبه می‌تواند دانش‌آموزان را به سوی آموزش و یادگیری عمیق سوق دهد.»

رئیس مر کز ارزشیابی با اشاره به امنیت در آزمون نهایی، گفت: در استان با نیرو‌های امنیتی جلسه داریم و تمام حوزه‌های برگزاری آزمون مجهز به دوربین مدار بسته و تکثیر کننده سریع و همچنین دستگاه‌های سیگنال ساز و فلزیاب هستند و از داوطلبان می‌خواهیم به کانال‌هایی که آنها را به گرفتن پاسخ‌ها و سوال سوق می‌دهند، اعتماد نکنند. 

 زارعی تاکید کرد که «با هر نوع تخلفی با شدت و حدت برخورد می‌شود و از دادستان خواستیم یک شعبه برای این جرائم در نظر بگیرند و کانال‌ها رصد می‌شود و هرداوطلبی که این تخلفات را مرتکب شود یا دانش‌آموزان متخلف از ۱تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون نهایی محروم خواهند شد و بابت اینکه این آزمون رقابتی است، دستورالعمل برخورد با این جرایم به حوزه ارسال شده است.»

او درباره قطع اینترنت که یکی از روش‌های مسئولین برای پیشگیری از تقلب است، گفت: ما به دنبال قطع اینترنت بودیم و نه به صورت سراسری و قطع اینترنت در حوزه‌های امتحانی به مدت ۳۵دقیقه در ۱۰ الی ۱۱ روز برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم اینترنت خارجی و بین‌المللی را خواستاریم. 

ساعتی یک و نیم میلیون دلار ضرر به اقتصاد کشور

بد نیست نگاهی مختصر به تاریخچه کوتاه راهکار قطع اینترنت اشاره کنیم، زمانی که برگزاری کنکور ۱۴۰۱ با حاشیه‌های زیادی همراه شد یعنی نخستین روز برگزاری کنکور ۱۴۰۱ که در رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر، سؤالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و حتی رئیس سازمان سنجش با اعتراف ضمنی، ضعیف‌تر بودن کنترل‌ها در روز برگزاری این آزمون را پذیرفت و گفت: ساعت ۱۲:۳۰، عکس از یک صفحه دفترچه منتشر شد! اما در روزهای بعد به‌ویژه در روز آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی، انتشار سؤالات در گروه‌های تلگرامی ابعاد گسترده‌تری یافت. 

انتشار سؤالات گروه ریاضی ساعت ۹ صبح و سؤالات گروه تجربی حوالی ۱۰ صبح، حواشی جدی‌تر کنکور ۱۴۰۱ بود از سوی دیگر سازمان سنجش در اقدامی عجیب قبل از پایان آزمون گروه تجربی دفترچه سؤالات عمومی و اختصاصی شماره دو را در سایت خود بارگذاری کرد. 

با گسترده شدن ابعاد انتشار پاسخنامه‌ها در فضای مجازی وزارت علوم برای قطع سراسری اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری درخواست کرد که با مخالفت وزارت ارتباطات مواجه شد اما با رفت و آمدهای بسیار، سرانجام قرار بر این شد که در زمان برگزاری کنکور اینترنت همراه در محدوده‌های برگزاری آزمون سراسری محدود شود؛ راهکاری که به نظر می‌رسد بیش از آنچه در بحث برقراری آزمونی عادلانه موثر واقع شود، اقدامی زیانده است. 

با نگاهی به راهکار قطع کردن اینترنت باید گفت که « به گفته نت بلاکس قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. یعنی حدودا روزی هزار میلیارد تومان و آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران در شرایط بسیار سخت است!» و تازه این آمار ضرر و زیان مربوط به اواخر سال گذشته است. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار