| کد مطلب: ۱۱۱۴۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد

مرتضی افقه در گفت وگو با «آرمان ملی»:

دو شغله بودن افراد توان اجتماعی آنها را کاهش داده است

تعطیلی پنج شنبه ها چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و چرا در شرایط کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است چنین تصمیمی گرفته شده است؟چرا میزان شاغلان فقیر و دوشغله ها در جامعه ایران رو به افزایش است و این اتفاق چه پیامدهای اقتصادی و اجتماعی برای جامعه به همراه خواهد داشت؟

دو شغله بودن افراد توان اجتماعی آنها را کاهش داده است

«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با دکتر مرتضی افقه اقتصاددان گفت وگو کرده است. افقه معتقد است:« بسیاری از افراد نه تنها با یک شغل از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند بلکه مجبورند شغل دوم نیز داشته باشند. همین دو شغله و سه شغله بودن، هم توان اقتصادی افراد را کاهش می‌دهد و هم توان اجتماعی آن‌ها را. درواقع این شرایط نه تنها فرصت تفریح، بلکه فرصت رسیدگی به امور فرااقتصادی و تربیتی و رفاهی خانواده را نیز از بین می‌برد». 

وی در مورد تعطیلی پنج شنبه ها نیز می گوید:«به نظر می رسد این تصمیم بیش از آنکه اقتصادی باشد مبتنی بر ایدئولوژی و سیاسی باشد. به نظر من تصمیمی که گرفته شده است تاثیر منفی در روابط ما با کشورهای جهان خواهد داشت. در چنین شرایطی ما دو روز در ایران تعطیل هستیم و از طرفی کشورهای دنیا دو روز شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. یعنی برای تجارت خارجی ما مطلوب نیست در واقع از ۷ روز ۳ روز باقی می‌ماند  که کشورمان می‌تواند با تجارت خارجی ارتباط داشته باشد.

تجارت در طول تولید است و ما الان مشکل تولید داریم، مشکل تولید هم تاثیرش به صورت مستقیم بر روی اشتغال و نابرابری است بنابراین اگر نتوانیم در بخش تجارت خارجی تولیدمان را فعال داشته باشیم قطعا این چهار روز تعطیلی لطمه بزرگی به تجارت خارجی ما می‌زند. در خصوص شرکت‌های خصوصی نیز باید گفت بعضا در موارد خاص فراتر از قانون کار هستند و با این تعطیلی قطعا هزینه‌های تولید افزایش پیدا می کند.

در شرایط کنونی  موانع بخش دولتی و ناکارامدی‌های بروکراسی هزینه‌هایشان بالاست این تعطیلی هم هزینه‌ها را با پرداخت‌های اضافه کار به کارکنان‌شان بیشتر خواهد کرد.واقعیت این است که وضعیت اقتصادی در کشور، روز به روز شکل پیچیده ای به خود گرفته و به صورت روزمره شاهد افزایش شاخص‌هایی نظیر نرخ تورم، قیمت ارز و سکه و امثالهم هستیم و به همین دلیل چنین تصمیماتی نمی تواند چاره مشکلات بنیادین در اقتصاد ایران شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار