| کد مطلب: ۱۱۱۴۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد

مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت در گفت و گو «آرمان ملی» مطرح کرد

سیاست بنزینی یا بنزین سیاست زده/ عیدی دردساز مجلس

کارشناسان بر این باور هستند؛ زمزمه های گاه و بیگاه افزایش قیمت بنزین به مرحله عمل رسیده است و به نظر می رسد دولت بعد از اظهارنظرات فراوان مبنی بر کمبود بنزین و ضرورت واردات و ترویج فرهنگ صحیح مصرف بنزین و ... به تدریج بر افزایش قیمت بنزین مصمم شده است. اما از سوی دیگر تجربه تنش‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین در دولت روحانی کمی پای تصمیم دولتمردان را سست کرده است تا در افزایش قیمت ها مردد بوده باشند.

سیاست بنزینی یا بنزین سیاست زده/ عیدی دردساز مجلس

آرمان ملی:  این امر به ویژه با توجه به اجرای طرح های مالیاتی که باعث افزایش نارضایتی ها در بین مردم شده است، دولت را نگران از وکنش های سیاسی – اجتماعی به افزایش قیمت ها کرده است.اما به نظر می رسد تکذیبیه های بی پایان خبر افزایش قیمت بنزین و تکذیبیه فوری آن به تدریج رنگ باخته است تا جایی که اعتماد به توانایی دولت برای مدیریت اقتصاد   کاهش یافته است. از این رو با محمود خاقانی، مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت به گفت و گو پرداخته ایم  وی معتقد است:«فقدان برنامه مناسب برای انرژی کشور را دچار سردرگمی کرده است، به عنون مثال؛ رئیس سازمان انرژی هسته ای اعلام کرده است؛ قصد ساختن نیروگاه هسته ای داریم که البته نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارد! این بی برنامگی در برنامه توسعه هفتم هم  مشهوداست؛  برنامه هفتم، برنامه پرابهامی تلقی می شود تا جایی که  حتی قانونگذاران نیز نمی دانند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

همه ما می دانیم که بخش خصوصی در ایران به آن معنایی که تعریف شده است وجود خارجی ندارد، ما در واقع بیشتر با ایجاد بخش خصولتی آن هم در حد و اندازه بسیار کوچک خو گرفته ایم که در جوار سازمان های دولتی مشغول به کار هستند، اما به نظر می رسد که دولت با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، قادر به تدوین برنامه بلند مدت نیست و در حقیقت به اموری می پردازد که فقط جلوی چشمانش قرار دارد که بدون کارشناسی صحیح موانع و چالش های احتمالی آن، امکان شکست و تحمیل ضرر و زیان مالی آن بسیار است.

از جمله این موارد می توان به سرگردانی که دولت در خصوص بنزین  اشاره کرد، یک روز اعلام می شود سهمیه کارت سوخت کاهش می یابد، روز دیگر از جمع آوری کارت های سوخت در جایگاه ها سخن گفته می شود یا از طرح یارانه بنزین برای همه صحبت می شود که البته پیش بینی می شود این اظهارنظرهای متفاوت  احتمالا به افزایش قیمت بنزین منتهی می شود و در مجموع به نظر می رسد دولت با فضاسازی برای کمبود بنزین سعی دارد که برای گران کردن بنزین بسترسازی کند.» 

وی در ادامه می گوید:«قطعاً در نظر  گرفتن شرایطی که بتواند از خطرات احتمالی این رویداد بکاهد، می تواند تعادلی در این زمینه ایجاد کند، لازم به ذکر است من در دولت های هفتم و هشتم افتخار داشتم جزو کارشناسانی باشم که موضوع افزایش قیمت بنزین را بر اساس برنامه چهارم مطالعه  مورد بررسی قرار دادند که بر اساس آن مصوب شد افزایش قیمت بنزین به شکل تدریجی صورت گیرد و اینکه چه میزان از یارانه های سوخت کاهش یابد و آن یارانه حذف شده به بخش های دیگری مانند آموزش و پرورش، حمل و نقل عمومی و کشاورزی و ... تخصیص یابد، اما در مجلس هفتم برخی از نمایندگانی که در حکمرانی فعلی نیز حضور دارند، گفتند که افزایش قیمت تدریجی و مستمر بنزین باعث افزایش بسیار تورم می شود و مشکلاتی را ایجاد می کند و در نتیجه قیمت بنزین را در رقم 80 تومان تثبیت و تصویب کردند و قانون برنامه چهارم تصویب شده پیشین را کنار گذاشتند و رئیس مجلس وقت به مردم اعلام کرد که این عیدی ماست که با آن در ایام عید خوش بگذرانید! 

حال در سال جاری به جایی رسیدیم که دولت کارت های بنزین را از جایگاه های سوخت جمع آوری کرد و مردم را سرگردان در این ایام در جایگاه های باقی گذاشت، هر چند باز هم بلافاصله تکذیب کرد اما  مسابقه تازه‌ای میان شایعات فضای مجازی درباره تصمیم‌های جدید بنزینی و تکذیب‌های پشت سر هم مسئولان مربوطه به راه افتاده است که البته تبدیل به رویکردی عادی شده است و در ماه های گذشته به قدری این تکذیبیه ها زیاد بوده که حتی کارکرده تکذیبیه هم از بین رفته است.

اما کاملاً معلوم است که دولت قصد افزایش قیمت بنزین را دارد، هر چند که همواره تاکید می کنند که قیمت بنزین را افزایش نمی دهیم، اما در نهایت انجام می شود، در هر حال درپیش گرفتن این  رویه درست نیست و بهتراست با شفاف سازی در باره ضرورت های انجام این کار صحبت کنند، قطعاً نتیجه ای خیلی مطلوبتر از این دارد که به ناگهان در صبح یک روز با افزایش قیمت بنزین آنچنانی مواجه شویم . در پایان باید بگویم؛ دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باید اولویت های مردم را درنظر گرفته تا ضمن تامین نیازهای آنها شاهد گسترش امنیت در کشور باشیم و قطعاً شنیدن صدای مخالفانی در این حوزه می تواند از سوی دلسوزانی باشد که همسو با بسیاری از مدیران در آرزوی رشد و توسعه کشور هستد که دولتمردان موظف هستند در دایره مقام ومسئولیت خود به آن بپردازند و مردم و کارشناسان نیز در حیطه گروه مطالبه گرانی که به نوعی مسئولان را برگزیده اند، قرار داند. قطعاً در این بین مسئولیت رئیس جمهور و تیم همراه از همه مهمتر است و باید با همدلی و درنظرگرفتن شرایط یکسان برای همگان با افزایش نظارت ها شرایط و زیرساخت مناسب برای تحقق شعار سال را فراهم سازند. »

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار