| کد مطلب: ۱۱۰۳۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

بهمن آرمان در گفت وگو با«آرمان ملی»:

سال آینده با شرایط پیچیده اقتصادی مواجه خواهیم بود/ در زمینهٔ جذب سرمایه خارجی کوتاهی کرده‌ایم

آرمان ملی: با توجه به شرایط داخلی و مناقشاتی که ایران در عرصه بین‌المللی دارد و از طرف دیگر تصمیماتی که تیم اقتصادی دولت در داخل کشور می‌گیرد چه چشم‌اندازی ازنظر اقتصادی در سال1403 پیش روی جامعه ایران است؟این سؤالی است که«آرمان ملی» در گفت‌وگو با دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان به تحلیل و بررسی آن پرداخته است.

سال آینده با شرایط پیچیده اقتصادی مواجه خواهیم بود/ در زمینهٔ جذب سرمایه خارجی کوتاهی کرده‌ایم

دکتر آرمان معتقد است:« اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مردم منوط به‌حل مناقشات بین‌المللی ایران است و تا زمانی که این مناقشات حل نشود نمی‌توان نسبت به بهبود وضعیت چندان امیدوار بود.در شرایط کنونی ایران ارتباطی با بازارهای پولی و سرمایه‌ای جهان ندارد و به همین دلیل  کمتر کشوری حاضر است تأمین مالی پروژه‌های ایران را برعهده بگیرد چه برسد به کشورهای اروپایی،ژاپن و کره جنوبی». 

وی می افزاید:«پس از انقلاب به دلیل عدم ارتباط ایران با شرکت‌های  بین‌المللی و استفاده از تکنولوژی آنها هنوز نتوانسته ذخایر جدیدی درزمینهٔ نفت،گاز و... کشف کند.بااین‌وجود ایران ازنظر تنوع مواد معدنی جز10 کشور نخست جهان به شمار می‌رود.ایران همچنین دارای چهارمین منابع کشف‌شده نفت در جهان است.اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مردم منوط به‌حل مناقشات بین‌المللی ایران است و تا زمانی که این مناقشات حل نشود نمی‌توان نسبت به بهبود وضعیت امیدوار بود.

در شرایط کنونی ایران ارتباطی با بازارهای پولی و سرمایه‌ای جهان ندارد و به همین دلیل  کمتر کشوری حاضر است تأمین مالی پروژه‌های ایران را برعهده بگیرد چه برسد به کشورهای اروپایی،ژاپن و کره جنوبی.بخش بزرگی از منابع ارزی ناشی از صادرات ما قابل بازگشت به داخل کشور نیستند.

من معتقدم بودجه ای که برای سال آینده در نظر گرفته شده دارای نقایصی است و بخش های مهمی از منابع پیش بینی شده در بودجه محقق نخواهد شد.در چنین شرایطی دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد و مجبور می شود اسکناس بدون پشتوانه چاپ کند. همه این موارد دست به دست هم می دهد تا نرخ تورم در سال آینده  افزایش پیدا کند.در چنین شرایطی سوداگری مالی در بخش مسکن و ارز و طلا افزایش پیدا خواهد کرد.من معتقدم دولت در تدوین بودجه سال1403 دیدگاه توسعه ای نداشته و به مقوله توسعه توجه نکرده است.

این در حالی است که دولت به راحتی می تواند از طریق اوراق سپرده ویژه به جای سپرده عام که مشخص نیست منابع مالی آن در چه زمینه ای هزینه می شود اقدام به استفاده از این ابزار کارآمد کند به همین دلیل من معتقدم چالش‌های اقتصادی امروز جامعه ایران همچنان ادامه خواهد داشت.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار