| کد مطلب: ۱۱۱۸۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد

۶ ماده معجزه‌گر برای ورزش

تحقیقات در مورد فواید عملکرد مواد غذایی ادامه دارد و برخی از این مواد دارای نتایج مشخص در خصوص بهبود عملکرد ورزشی هستند.

۶ ماده معجزه‌گر برای ورزش

به گزارش آرمان ملی آنلاین، کلمه superfood در میان ورزشکاران زیاد مطرح می شود اما واقعا برخی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته باشید؟ در این مطلب قصد داریم غذاهای مختلفی را که برای افزایش عملکرد تبلیغ می‌شوند و اینکه آیا واقعا ارزش توجه برای ورزشکاران را دارند بررسی می‌کنیم.

چغندر و اسفناج برای گردش خون

ایسنا نوشت: بر اساس این مطلب که از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در اختیار ایسنا قرار گرفته،‌ آمده است: چغندر و اسفناج حاوی مقادیر زیادی اکسید نیتریک هستند، ترکیبی که برخی مطالعات نشان داده‌اند جریان خون را افزایش داده و عملکرد عروق را بهبود می‌بخشند. فواید استفاده از مکمل نیترات رژیمی با استفاده از نیم لیتر آب چغندر تنها در شش روز، برای بهبود تحمل ورزشکاران در تمرینات با شدت بالا مثل دوچرخه سواری ۱۰ کیلومتر مشخص شد حتی تنها ۲.۵ ساعت پس از مصرف آب چغندر بهبودهایی در عملکرد ورزشی ورزشکار مشاهده شده است به این معنی که آن‌ها می‌توانند فورا بدون فرآیند پیچیده بلع از فواید آن بهره ببرند.

ورزشکاران ممکن است نتایج بهتری از آب چغندر به جای مصرف چغندر کامل ببینند زیرا آب چغندر می‌تواند دوز کافی از اکسید نیتریک را برای بهبود عملکرد در اختیار ورزشکار قرار دهد. مقدار دوز کافی مصرفی چغندر یا اسفناج برای ورزشکاران باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم باشد که تقریبا سه برابر یک وعده معمولی است! آب‌گیری این غذاها بهره‌گیری از مزایای عملکردی آن را برای ورزشکاران بسیار آسان‌تر می‌کند.

آب آلبالوی ترش برای خواب راحت؟

آب آلبالوی ترش اخیرا برای بهبود کیفیت و مدت خواب تبلیغ شده در حالی که به طور مستقیم بر عملکرد تأثیر نمی گذارد. ممکن است ورزشکاران برای ریکاوری به ویژه در دوره‌هایی که بار تمرینی زیاد است و به خواب رفتن دشوار است نسبت به این امر علاقه داشته باشند.

در حالی که مطالعات محدودی وجود دارد اما مجموعه شواهد فعلی حاکی از آن است که مصرف ۲۴۰ میلی لیتر آب آلبالو ترش یکی دو ساعت قبل از خواب می‌تواند خواب را بهبود بخشد. 

آب نارگیل برای تامین آب کافی!

افکار عمومی به شما می‌گویند که آب نارگیل در مقایسه با آب معمولی یا نوشیدنی‌های ورزشی یک گزینه آبرسانی عالی است با این حال، تحقیقات فواید اندکی را برای هیدراته کردن با آب نارگیل پیشنهاد کرده‌اند. برخی از مطالعات نیز دریافته‌اند که آب نارگیل در مقایسه با یک نوشیدنی ورزشی استاندارد، نفخ و ناراحتی دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و اگر آب نارگیل را دوست دارید، استفاده از آن برای آبرسانی مجدد بعد از ورزش ضرری ندارد اما اگر آب معمولی یا نوشیدنی‌های ورزشی را ترجیح می‌دهید اینها نیز به همان اندازه کارساز خواهند بود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، به دلیل احتمال بروز ناراحتی‌های گوارشی، هیدراتاسیون با استفاده از آب نارگیل قبل از تمرین توصیه نمی‌شود.

آب هندوانه برای ریکاوری

سیترولین موجود در هندوانه پیش‌ساز آرژنین است، بستری که برای ایجاد اکسید نیتریک استفاده می‌شود. همچنین مشخص شده است که استرس، اکسیداتیو را در بافت عضلانی کاهش می‌دهد.

محققان دریافته‌اند که مصرف ۵۰۰ میلی‌لیتر آب هندوانه ۱ تا ۲ ساعت قبل از تمرین می‌تواند درد عضلانی و ضربان قلب در حالت استراحت را پس از تمرین کاهش دهد، در نتیجه به طور بالقوه زمان لازم برای ریکاوری ورزشکاران را کوتاه می‌کند. آب هندوانه همچنین می‌تواند یک راه عالی برای دریافت کربوهیدرات‌های آسان هضم قبل از تمرین باشد اما اگر به غذاهای با فروکتوز بالا حساس هستید، حتما آن را در تمرینات به میزان کم تست کنید تا مطمئن شوید که این کار درست بوده و باعث ناراحتی دستگاه گوارش شما نمی‌شود.

پودر پروتئین برای عضله سازی

وقتی صحبت از پودر پروتئین به میان می‌آید، بحث بر سر این به وجوذ می‌آید که پروتئین مکمل است یا نه؟ در حالت ایده‌آل، ورزشکاران باید ابتدا در مورد تامین پروتئین مصرفی به غذا تکیه کنند. مصرف پروتئین در اشکال مصنوعی (مثلا پودر پروتئین) هیچ مزیتی بر بدست آوردن پروتئین از مسیر خوردن غذاهای غنی از پروتئین ندارد. علاوه بر این، مکمل‌ها همیشه خطر آلوده شدن به مواد ممنوعه را دارند، بنابراین بهینه‌سازی تغذیه شما می‌تواند جایگزینی عالی برای تامین پروتئین باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار