| کد مطلب: ۱۱۱۴۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به اهمیت روغن هیدرولیک در خودرو

عدم توجه به روغن هیدرولیک سیستم فرمان را مختل می‌کند

روغن هیدرولیک یکی دیگر از روغن‌ها مصرفی در خودرو است که اهمیت بالایی داشته اما کمتر به آن توجه می‌شود. با رشد قیمت نگهداری خودرو در کشور به نسبت درآمد عام جامعه متاسفانه دقت در نگهداری خودرو کاهش یافته حال آن که دقت در تعویض موارد مصرفی خودرو می‌تواند از هرینه‌های خرابی بعدی جلوگیری نماید.

عدم توجه به روغن هیدرولیک سیستم فرمان را مختل می‌کند

انواع روغن و فیلترهای به کار رفته در خودرو اهمیت بالایی در این راستا داشته از این رو بهتر است در زمان مقرر تعویض شوند.

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک نوعی سیال است که در سیستم فرمان هیدرولیک خودرو استفاده می‌شود از وظایف متعدد این نوع از روغن به کاررفته در خودرو می‌توان به انتقال قدرت از پمپ هیدورلیک به جعبه فرمان، روانکاری قطعات متحرک سیستم فرمان هیدرولیک برای جلوگیری از سایش این قطعات، محافظت از زنگ‌زدگی و خوردگی اجزا فرمان هیدرولیک و کمک به جذب گرما و خنک شدن سیستم فرمان دهی خودرو اشاره کرد.

چگونه روغن هیدرولیک مناسب خودرو خود را پیدا کنیم؟

انتخاب روغن هیدرولیک مناسب برای خودرو بسیار مهم است. برای انتخاب روغن مناسب باید به مواردی همچون نوع سیستم فرمان یعنی فرمان برقی یا هیدرولیک نوع روغن را تغییر می‌دهد، مشخصات فنی روغن، مشخصات فنی روغن هیدرولیک مانند ویسکوزیته، نقطه اشتعال و نقطه انجماد آن بسیار مهم است و باید با الزامات فرمان خودرو تطابق داشته باشد و همچنین توصیه‌های سازنده خودرو دقت کافی را داشت.

روغن هیدرولیک را چه زمانی عوض کنیم؟

روغن هیدرولیک خودرو به طور متوسط و وابسته به نوع رانندگی از 40 هزار تا 50 هزار کیلومتر کارکرد باید تعویض شود. این ممکن است بسته به کیفیت روغن مصرفی نیز تغییر کند. با گفتگویی که با اکثر تعویض روغنی‌ها داشتیم معتقدند روغن هیدرولیک خیلی مورد توجه نیست و زمانی برای تعویض آن مراجعه می‌شود که کار از کار گذشته است از این رو پیشنهاد می‌شود در سرویس‌های دوره‌ای درخواست شود که روغن هیدرولیک مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین وابسته به نوع کیفیت روغن ممکن است خاصیت چسبندگی آن کاهش یافته و این دوره کمتر یا بیشتر شود.

علائم خرابی روغن هیدرولیک

تعویض روغنی‌ها که در واقع متخصصین امر روغن و فیلتر به حساب می‌آیند معتقدند علائم کاهش خاصیت روغن هیدورلیک در بروز مواردی همچون سفت شدن فرمان به طوری‌که در چرخش فرمان کاملا مشهود باشد نشانه کمبود یا آلودگی روغن هیدرولیک است، صدای ناهنجار از فرمان این صدای ناهنجار می‌تواند نشانه خرابی پمپ هیدرولیک یا روغن آن باشد و در آخر نشتی روغن هیدورلیک که خود را در کاهش و کمبود روغن نمایان می‌کند می‌تواند عاملی بر خرابی شلنگ‌ها یا اتصالات سیستم هیدرولیک خودرو باشد.

چه نکات ایمنی در استفاده از روغن هیدرولیک باید مد نظر باشد؟

این بخش بیشتر مخصوص کسانی است که قصد دارند اقدام به تعویض هیدرولیک نمایند. روغن هیدرولیک نسبت به دیگر روغن‌ها از حساسیت بالاتری برخوردار است، از این هنگام استفاده از آن باید از تماس مستقیم با پوست و چشم جدا خودداری شود، در صورت تماس باید به سرعت شسته شود و در مواردی باید به پزشک مراجعه شود، استنشاق بخار روغن هیدرولیک به شدت مضر است و باید در ظروف دربسته نگهداری شود.

در خرید روغن هیدرولیک در بازار قطعات خودرو یا تعویض روغنی‌ها و اتوسرویس کاران حتما به نشان استاندارد، قیمت تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین اصالت کالا که بر اساس کد یکتا شناسایی می‌شود توجه کرده و همچنین این امر یک نیاز و خواست عمومی از سوی مصرف کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که مدتی است این خواسته تحت عنوان «خرید شفاف» و با هشتگ‌های قطعه‌ تقلبی یا #فیک_پارت دنبال می‌شود.

از این رو در خرید خود هنگام روغن هیدرولیک به آن توجه کرده و حتما از برندهای معتبر، فروشگاه‌های معتبر دارای پروانه کسب کالای خود را خریداری کرده و از اصالت بسته‌بندی آن اطمینان حاصل فرمایید.

علاوه بر این موارد اتوسرویس کاران معتقدند توجه ویژه به روغن‌ها و فیلترهای به کاررفته در خودرو و به موقع آن‌ها تا سی درصد می‌توان از خرابی موتور و اجزا مرتبط با روغن‌ها جلوگیری کرد و تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو خواهد داشت. در کنار این موضوع استفاده از کالای تقلبی می‌تواند بیش از 50 درصد خرابی و استهلاک خودرو را بالا برده و عواقب جبران ناپذیری روی اجزای مهمی همچون پیشرانه، جعبه فرمان، جعبه دنده بگذارد از این در خرید روغن و فیلتر دقت لازم را به کار برید.

 

 

نویسنده : سلمان ایرانمنش

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار