| کد مطلب: ۱۱۰۷۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد

راز قدیمی زنبورها افشا شد

کشف اخیر هشت گونه جدید از زنبورها یک معمای علمی چند دهه‌ای درباره مهاجرت زنبورها را حل کرده است.

راز قدیمی زنبورها افشا شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، «الوود زیمرمان» حشره‌شناس در سال ۱۹۳۴ سه نوع نادر و کمیاب از زنبورهای کوچک قرمز-قهوه‌ای را روی گل های گل ماه (تاتوره Tahetahe) در مجمع الجزایر «تواموتو» پلی‌نزی (Polynesia’s) کشف کرد. سپس در سال ۱۹۶۵ «چارلز میکنر» کارشناس زنبور این گونه‌ها را به عنوان یک گونه جدید مشخص کرد.

خبرآنلاین به نقل از ایرنا نوشت: گونه موسوم به Hylaeus tuamotuensis یا زنبور نقاب‌دار تواموتو سال ها موجب حیرت دانشمندان شده بود. آنان درک نمی کردند که این گونه زنبور چگونه در پلی‌نزی کشف شده است؛ چرا که نزدیکترین خویشان این گونه در استرالیا، گینه نو و نیوزیلند حدود هزار و ۸۶۵ کیلومتر در غرب تواموتو شناسایی شده اند.

راز قدیمی زنبورها افشا شد

از سوی دیگر، محققان قادر نبودند به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنند چراکه گونه کشف شده در سال ۱۹۳۴ هرگز مجددا دیده نشد و تصور می شد که منقرض شده است. این راز ۵۹ ساله سرانجام توسط یک تیم از محققان با رهبری دکتر «جیمر دورسی» برملا شد.

دورسی گفت: ما با تکنیک های جدید نمونه برداری یک گونه ناشناخته مرتبط با زنبورهای نقابدار هایلیوس (Hylaeus)‌ در جنگل کانوپی را کشف کردیم. با این زنبورها می‌توانیم معما را حل کنیم: نیاکان H. tuamotuensis از طریق پرواز از جزایر از طریق فیجی و جنوب غربی اقیانوس آرام به پلی‌نزی فرانسه رسیدند!

بر اساس بیانیه صادرشده، تحلیل «دی ان ای» و مورفولوژی این حشرات حاکی از آن است که این گونه‌های تازه کشف شده از اقوام زنبور نقابدار تواموتو (Tuamotu) هستند.

دانشمندان گمانه زنی کرده اند که تعداد بیشتری از گونه‌های هایلیوس ممکن است بین فیجی و پلی‌نزی فرانسه زندگی کنند و منتظر کشف آنها هستند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار