| کد مطلب: ۱۰۸۵۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد

تلاش آمریکایی ها برای تبادل اسرا توسط قطر

۲ نفر از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کردند و خواستار فشار کاخ سفید به قطر برای تسریع در تبادل اسرا در غزه شدند.

تلاش آمریکایی ها برای تبادل اسرا توسط قطر

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا، یک رسانه آمریکایی در خبری اختصاصی نوشته «جونی ارنست» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیووا و «جکی روزن» سناتور دموکرات ایالت نوادا روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، از او خواستند تا به قطر فشار بیاورد تا حماس را برای یک توافق تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی به میز مذاکره بازگرداند.قطر که یک متحد آمریکا در منطقه است، پیشتر میانجیگری تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین و همچنین تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و ونزوئلا و آمریکا را بر عهده داشت.روز دوشنبه «ویلیام برنز» مدیر سیا با «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و همچنین «دیوید بارنیا» رئیس موساد در ورشو لهستان دیدار و درباره توافق احتمالی تبادل اسرا رایزنی کرد.

رژیم صهیونیستی که از آزادی اسرای خود نزد حماس از طریق نظامی ناکام مانده و حتی سه نفر از آن‌ها را اخیرا در غزه کشته است، خواستار تبادل اسرا با مقاومت فلسطین شده اما مقاومت می‌گوید این رژیم باید ابتدا جنگ را پایان دهد.وبگاه آکسیوس نوشته ارنست و روزن در نامه به بایدن نوشته‌اند با توجه به روابط نزدیک قطر با حماس، دوحه «دسترسی و نفوذ زیادی» بر این جنبش دارد؛ همان‌گونه که در آتش‌بس اول، میانجی‌گر توافق بود.این ۲ سناتور آمریکای با قدردانی از تلاش‌های قطر در این زمینه، اما از بایدن خواستند تا برای دوحه روشن کند در صورت ناکامی در حصول توافق جدید، ممکن است این اتفاق «تاثیر زیادی بر روابط دوجانبه» با آمریکا داشته باشد.

یک منبع قطری اما به آکسیوس گفته است: «بسیار باعث تاسف است که لحن نامه، تهدیدآمیز است. تمام طرف‌ها می‌دانند که قطر میانجی‌گر است. ما حماس را کنترل نمی‌کنیم. آن‌ها همچنین می‌دانند قطر به آزادی تمام اسرا پایند بوده و خواهد بود. نتیجه تاکنون گویا بوده است».این مقام قطری همچنین گفته است: «کارهای بیشتری باید انجام شود. این می‌طلبد که افراد جدی به صورت سازنده کار کنند. نامه‌هایی مانند این سازنده نیستند و به آزادی اسرا کمک نمی‌کنند».

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار