| کد مطلب: ۱۰۷۹۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد

دفتر انسیه خزعلی: هنر ارث پدری هیچ فردی نیست

پس از انتشار گزارشی در روزنامه آرمان ملی درباره توصیه انسیه خزعلی به طلاب برای حضور در عرصه های هنری و بازیگری و... ، دفتر معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جوابیه ای ارسال کرد.

دفتر انسیه خزعلی: هنر ارث پدری هیچ فردی نیست

مطلبی را در ارتباط با سخنان خانم دکتر خزعلی و نظرات پیرامون آن ذکر کرده بودید که لازم است توضیحات این روابط عمومی را طبق قانون مطبوعات در همان صفحه درج فرمایید.

1-بسیاری از تحلیل‌ها و مطالب ذکر شده برگرفته از خبر نادرست و برداشت نادرست‌تری بود که برخی از رسانه‌های زرد در آن دمیده بودند.

رویکرد معاونت برای ترسیم خط مشی امامین انقلاب در مورد زن و خانواده بر هیچکس پوشیده نیست و طبیعی است که هرگونه افراط و تفریطی آنرا برنمی‌تابدو در مقابل آن موضع خواهد گرفت و این موجب افتخار این معاونت است که نه بستگی حزبی دارد و نه وامدار کسی است و شیوه دولت مردمی چنین بوده است که برای حق گویی و عدالت طلبی بدون نگاه به خوش آمد و بدآمد افراد و بدون تعصبات جناحی اقدام می‌کند.

۲- معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده طبق روال دولت مردمی و خدمتگزار با اقشار و طیف‌های گوناگون فکری و با اصناف و گروه‌های مختلف تحصیلی و شغلی دیدار و گفتگو دارد و به لطف خدا در این دولت در معاونت به روی همه اقشار بازگردیده است.

در این دیدارها، معاونت درخصوص کلیه مسایل مرتبط با زنان مورد سوال و مطالبه قرار می‌گیرد و از آنجا که این معاونت یک دستگاه ستادی است و قدرت اجرایی ندارد تلاش می‌کند در همه مطالبات، دستگاه‌های مرتبط را فعال و پیگیری و پشتیبانی مطالبات را از نهادهای تخصصی داشته باشد. با این مقدمه مشخص می شود که پاسخگویی به مطالبات بانوان هرگز به معنی ورود در عرصه غیر تخصصی نیست.

۳- معاونت زنان و خانواده به عنوان یکی از حامیان توانمندی ها و استعدادهای بانوانِ این کشور، بر اساس نقش ستادی خود موظف است از استعدادهای بانوان در حوزه های گوناگون حمایت کرده و در مقامِ تسهیل‌گر؛ بستر و ظرفیت های متناسب با آن استعدادها را فراهم سازد. در حوزه‌های علمیه همچون سایر عرصه‌ها با بانوانی مواجه هستیم که در کنار توانمندی‌های علمی، دارای رزومه های فرهنگی و هنری قابل قبولی هستند. آیا حمایت از این افراد در قالبِ فراهم سازی بستری که بتوانند رزومه‌ی علمی-مهارتی خود را در حوزه های فرهنگی ارائه نمایند تا مورد ارزیابی تخصصی قرارگیرد و در صورت وجود استعداد آموزش ببیند، به معنای ورود غیرتخصصی و بدون آموزش آنان به عرصه ی سینما است؟

همانطور که می‌دانید فنون مختلفی همچون شاعری، انواع هنروموسیقی، ورزشکاری و برخی دیگر از مهارت‌ها نیاز به استعداد ویژه دارد و البته با آموزش و پشتیبانی تقویت می‌شود و وظیفه مسئولان است که این استعدادها را در هر قشر و صنفی شناسایی و پرورش دهند.

سؤال اینجاست که آیا اینکه سینما نیز مانند سایر حوزه های علمی و فرهنگی دارای لوازم و پیچیدگی های خاص خودش می باشد، منافاتی با حمایت از استعدادها در این حوزه دارد؟

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:" هنر سینما، بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط ـ که هیچ روایتگری تا کنون در بین این شیوه‌های هنریِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده ـ و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی است" لیکن ، باید توجه داشت که این هنرها ارث پدری هیچ کس نیست وحیطه هنر برای هیچ استعدادی منطقه ممنوعه نیست. همانگونه که افراد زیادی از رشته های مختلف به عرصه سینما وارد شده و موفق بوده‌اند.

همراهی دانشجویان،طلاب و سایر اقشار با سینما موضوع جدیدی نیست و دهها فیلم و سریال‌های مذهبی که در ایران ساخته شده و در جهان هم مورد استقبال قرار گرفته با طراحی ، نظارت و همراهی جدی روحانیون بوده است و اتفاقا به دلیل ارتباط با علایق و فرهنگ دینی مردم در دنیا درخشیده است همانطور که افراد با سابقه طلبگی که شما بهتر می‌شناسید در این عرصه وارد شده اند.

و این موضوع نباید باعث نگرانی عده ای انحصار طلب در عرصه ی سینما و فیلمسازی باشد که به بهانه ی ورود غیر تخصصی، مانع فعالیت علافه مندان و مستعدان در اقشار مختلف به این حرفه شوند..

در جلسه‌ی بانوان طلبه، صحبت از توانمندی و علاقه ایشان برای ورود به عرصه های فیلم‌نامه نویسی، تهیه کنندگی، کارگردانی و تربیت بازیگر؛ و نه بازیگری،  به میان آمد. و با توجه به اینکه معاونت  نقش شتاب دهنده و پشتیبانی را دارد و حلقه واسطی است که جوانان را به دستگاه‌های تخصصی وصل می‌‌نماید خواسته شده اسامی جهت معرفی به متخصصین ارسال شود و معاونت تنها حمایتگر و مشوق این عزیزان بوده و وظیفه دارد پشتیبان ظرفیت‌های جوانان و نوجوانان باشد.

۴- درآن مکتوب تلاش شده دولت متهم به ورود غیرتخصصی در امور شود، امری که ایجاب می‌کند توضیحاتی برای اشاره به کارهای انجام شده که یکی دیگر از سوالات متن شماست داده شود.

نکته اول اینکه جالب است هنرمندانی که خود عموما در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی واجتماعی و تخصصی،اظهار نظر می‌کنند،چگونه پاسخگویی یگ مقام مسئول به مطالبات یک صنف را ورود غیر تخصصی تلقی می‌کنند؟!

 و نکته دوم اینکه آیا پاسخگویی معاونت زنان به سایر مطالبات بانوان و ساماندهی ایشان، با مشورت متخصصان و کارشناسان و صاحب‌نظران هر حوزه را نیز، ورود غیر تخصصی در امور می‌دانید؟

 

*به عمل کار بر آید به سخندانی نیست!

تحولات و اقداماتی که در این دولت انجام گرفته برای اثبات کار تخصصی کفایت می‌کند از جمله دست کم ۱۲ اقدام  بی‌سابقه حوزه زن و خانواده در طول دولت‌های گذشته، در همین مدت کوتاه مسئولیت از قبیل:

* تخصیص یک درصد بودجه تکلیفی به زنان و خانواده که به صورت مشخص برای زدودن آسیب‌ها و رفع محرومیت قرار داده شده است.

* برای نخستین بار در این دولت اعتبار سفرهای استانی بخش زن و خانواده دارد که عمدتا به سلامت ، نشاط ، آموزش و رفع آسیبها با توجه به آمایش هر استان اختصاص می‌یابد.

* در این دولت زنان باردار تا پایان دوره شیردهی و فرزندانشان تا 5 سالگی  تحت پوشش کامل بیمه قرار گرفتند علاوه بر بیمه نازایی وبیمه زنان خانه دار روستایی وبرنامه های اخیر برای مادران باردار وکودکان جهت پیشگیری از سوء تغذیه

 * ضمانت وام زنان سرپرست خانوارکه عموما به دلیل عدم داشتن ضامن از این تسهیلات بی بهره بودند با ایجاد صندوق ضمانت به عهده دولت قرار گرفت.

* ارتقای ساختار مشاوران زن به سطح معاون وزیر یا مدیرکل

* طرح کسب و کار پایدار خانواده محور مصوب و در 30 استان فعال شده و در این راستا بسیاری از بانوان مناطق محروم مورد حمایت قرار گرفتند.

وشما شاهد کاهش یک درصدی بیکاری بانوان هستید یا مثلادر استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان شاهد رشد  ۱۰ پله ای بانوان در مسئله اقتصادی هستیم.

* برنامه مشاوره رایگان جهت پیشگیری از آسیب طلاق ,…

ومواردبسیاری از این قبیل به هدف پیشگیری از آسیب و توانمند سازی زنان صورت گرفته است.

در بخش‌های دیگردولت هم اگرچه نمی‌خواهیم وارد شویم ولی به دلیل اشاره‌ای که داشتید توجه می‌دهیم که اگر به خوبی بنگرید اقدامات موثرى انجام شده است.

اموری مانند مدیریت انرژی که قبل از این دولت با قطع برق و بحران آب در بسیاری از استانها روبرو بودیم، رشد اقتصادی که پس از سال‌ها منفی بودن سیر صعودی پیش گرفت و هم اکنون به بالای 4درصد رسیده است، آزاد شدن مطالبات بلوکه شده ایران، ارتباط با کشورهای همسایه وتعاملات وسیع بین الملل و بسیاری موارد دیگر که همگی دلالت بر ورود متخصصانه و کارشناسانه در امر دارد و کمال بی انصافی است که بر این دستاوردها چشم بسته شود.

6- درمتن اشاره شده به سفری که تصادفاً در مسیر سیستان خانم خزعلی با آقای پرستویی و گروه همراهشان همسفر بودنددر آن سفردو تن ازخانم‌های هنرمندی که همراه ایشان بودند تمام راه با خانم دکتر خزعلی گفتگو داشتند و در پایان اظهار کردند که چرا این مطالب را رسانه‌ای نمی‌کنید و می‌گفتند ما اگر با شما ننشسته بودیم متوجه نمی‌شدیم چه کارهایی انجام شده است.

بله الان هم فکر می کنیم قضاوتهای ناصحیح برگرفته از این ارتباطات ضعیف و البته هیاهوی رسانه های زرد است .

لذا از این طریق به اطلاع می‌رساند مساله بی هویتها که در پیام آقای پرستویی ذکر شد خصوصا زنان و کودکان از دغدغه های جدی این معاونت بوده است چه در سیستان وبلوچستان  وچه در برخی دیگر از استانها که با این امر مواجه بوده ایم و این امر به عنوان اهتمام جدی معاونت موجب پیگیری و نشست‌های کارشناسی بسیار گردید و در اسفند ۱۴۰۱ لایحه تنظیم شده (با عنوان تخصیص شناسه هویتی موقت به افراد فاقد هویت) که به کمیسیون حقوقی ارائه گردید و این بهترین اقدام برای ساماندهی این مشکل بود که امیدواریم به زودی شاهد آثار مثبت آن باشیم.

7- در متن مذکور ذکر شده که این کشور را به هنرمندانش می شناسند، بله قطعا یکی از معرف‌های این مرز و بوم هنرمندانش هستند.

امروزه ایران عزیز را به مجموعه‌ای از آثار فرهنگی هنری، علمی ، سیاسی و نظامی‌اش می‌شناسند که همه آنها تمدن بزرگ ایران اسلامی را تشکیل می‌دهد.

بله این کشور را به هنرمندان متعددش می‌شناسند و  آثار خوبی که به جای گذاشتند از آژانس شیشه‌ای گرفته تا یوسف پیامبر(ص)، این کشور را به علم و فناوریش می‌شناسند و توانمندی و قدرت دانشمندانش به پهباد‌ها و انرژی هسته‌ایش به قدرت نظامیش می‌شناسند و ایران عزیز را به  پدر موشکی اش شهید تهرانی مقدم به مقاومت و ایستادگی  رزمندگانش می‌شناسند که داعش را که آمده بود ۳۰ سال بماند سه ساله بیرون راند ایران قوی را  به امثال شهید حججی‌ها و در راس‌شان سلیمانی قهرمانش، به رهبر مقتدرش می‌شناسند و بنیانگذار انقلابش که نامشان لرزه بر اندام هر زیاده خواه و غارتگری می‌اندازد.

و ایران اسلامی را به بسیاری ازتوانمندی‌ها ، هنرها و فرهنگ‌های دیگری  می‌شناسند که این خطه پهناور از آن برخوردار است به ادبیاتش،نقاشان ... معماریش... آداب و رسومش و خلاصه آثار هنری، علمی و صنعتی ارزشمند و تاریخ پر افتخارش می شناسند.

۸_سینما مثل سایر هنرها یکی از قالب‌های خوبی است که می‌تواند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی مدیریت و منتشر کند آثاری مانند فیلم امام علی(ع)، حضرت یوسف(ع)، حضرت مریم(س) و بسیاری از فیلم‌های عرصه مقاومت شاهد قدرت تاثیرگذاری هنر در انتقال فرهنگ و تمدن است و این نگاه که عرصه سینما را فاسد و غیر قابل اصلاح بدانیم، نه منطقی است و نه دینی. همانگونه که نگاه غیرتخصصی نتیجه معکوس در بهره‌گیری از این قالب هنری را به بار خواهد آورد؛ رویکرد غیرمتعهدانه نیز در تخریب و صدمه به فرهنگ و تمدن نقش دارد و هر دو به یک اندازه خطرناک هستند.

در پایان لازم می‌دانیم یادآور شویم که بستگی دارد واژه "هنر" و "هنرمند" را چطور و بر چه مبنایی تعریف کنیم ؛در ساختارهای اومانیستی و سکولار یا در ساختارهای خدا محوری که در هر چهارچوب هنرمند ، معنای متفاوتی دارد و بدون تردید رفتارها و قضاوتهای هر کدام از این زیربناهای فکری، خروجی متفاوتی خواهد داشت که له یا علیه ارزش های اسلام و انقلاب است..

 

 

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار