| کد مطلب: ۱۰۷۸۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد

چرا نباید زیاد چای نوشید

یک کارشناس تغذیه گفت: چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار جذب آهن را در بدن کاهش می‌دهد بنابراین توصیه می‌کنیم به مقدار کم و حداقل با دو ساعت فاصله با وعده غذایی مصرف شوند.

چرا نباید زیاد چای نوشید

 

فرزانه سینکایی با اشاره به اهمیت توجه به تأمین ویتامین D و آهن بدن گفت: در کشور ما به لحاظ سبک زندگی به دلیل زندگی آپارتمانی، نوع پوشش و استفاده از کرم ضدآفتاب، هوای آلوده، شرایط و فاکتور‌هایی که برای تولید ویتامین D در پوست لازم است، فراهم نمی‌شود؛ به همین خاطر، چون بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D بودند وزارت بهداشت طرح مکمل یاری را به اجرا گذاشت.

 

سینکایی درباره اهمیت ویتامین D گفت: ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و به آن ویتامین آفتاب هم گفته می‌شود. چون در پوست ما پیش‌ساز ویتامین دی وجود دارد و با تابش نور خورشید به آن تبدیل به فرم فعال شده و بدن می‌تواند از آن استفاده کند. یکی از کارکرد‌های مهم این ویتامین در بدن ما کمک به جذب کلسیم است و بر رشد استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها موثر است. کمبود این ویتامین به صورت غیرمستقیم باعث کمبود کلسیم در بدن می‌شود و عوارض کمبود کلسیم هم رشد نامناسب، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان را در پی دارد.

 

این کارشناس تغذیه بیان کرد: علاوه بر این موارد امروزه بسیاری از تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین D باعث بروز خیلی از بیماری‌ها غیرواگیر مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، انواع سرطان، کاهش سطح ایمنی و بروز آلرژی و آسم می‌شود. حتی در بیماران مبتلا به MS کمبود ویتامین D دیده شده است. مشکلات ناشی از کمبود ویتامین D باعث بروز راشیتیسم، نرمی و پوکی استخوان در گروه‌های سنی بزرگسالان و سالمندان می‌شود؛ بنابراین نقش مهمی در سلامت ما دارد.

 

وی گفت: منبع اصلی تولید ویتامین D نور خورشید است. تولید ویتامین D روی پوست ما شرایط ویژه‌ای را لازم دارد. اولا تابش نور خورشید باید به صورت مستقیم بدون هیچ مانعی مثل شیشه، هوای آلوده و ابری، کرم‌های ضد آفتاب بر روی پوست باشد. نوع پوشش ما هم منجر به عدم تابش مستقیم نور خورشید با پوست می‌شود. جهت تولید ویتامین D در پوست باید دست‌ها، پا‌ها و صورت حداقل به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرند. بهترین زمان دریافت نور خورشید هم برای جذب ویتامین D از ساعت ده صبح تا ۳ بعدازظهر است.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار