| کد مطلب: ۱۰۷۲۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد

واکنش بازار سهام به جنگ غزه و اسرائیل

بورس تهران با وجود رکود سنگین چندماهه، میزان افت شدیدی را تجربه کرد و از فضای نظامی و سیاسی خاورمیانه متاثر شد. اما بازار اوراق بهادار عربستان مشهور به «تداول»، کمترین تاثیر را از این واقعه پذیرفت.

واکنش بازار سهام  به جنگ غزه و اسرائیل

بورس دبی از زمان جنگ افت بیش از ۱۱درصدی را ثبت کرده که بیشترین افت در میان کشور‌های همسایه محسوب می‌شود. بورس استانبول حدود ۹درصد کاهش داشته و شاخص «تداول» که نماگر بورس عربستان است، در مدت مذکور افت ۱.۷۷درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که بورس تهران در مدت مذکور حدود ۵درصد کاهش داشته است.

تغییرات کم بورس عربستان نیز به‌دلیل بزرگ بودن بازار سهام این کشور است که بیش از ۳برابر بازار سهام امارات و بورس امارات بیش از ۵برابر بورس تهران است؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه بورس تهران متاثر از ریسک جنگ در منطقه بوده، اما با وجود اینکه در مدت مذکور در دوره رکود بوده، کمتر از سایر بازار‌ها آسیب دیده است.

این در حالی است که بورس دبی آسیب بیشتری را متحمل شده است. حال باید دید که با کاهش ریسک‌های جنگ، آینده بازار‌های کشور‌های منطقه چگونه خواهد بود؟

به طور بدیهی در کشور‌هایی که در آن‌ها درگیری و تنش‌های نظامی وجود دارد، بازار‌های مالی فعال تحت‌تاثیر اتفاقات اخیر قرار گرفته‌اند؛ به نحوی که از تاریخ ۱۴ مهر سال جاری تا ۸ آبان همین سال، شاخص کل بورس رژیم صهیونیستی به اندازه ۱۶.۸ درصد دچار افت شد.در سوی دیگر از تاریخ ۱۴ مهر تا ۶ آبان سال جاری شاخص کل بورس فلسطین به میزان ۷.۸۱ درصد کاهش پیدا کرد. اما ماجرا آنجایی جالب می‌شود که رفتار شاخص‌های مربوط به بازار سهام برای سایر کشور‌های منطقه نیز بررسی شود. به‌خصوص آنکه رصد آمار و ارقام مربوط به بازار‌های مالی کشور‌های اسلامی حاضر در خاورمیانه، جذابیت دوچندانی خواهند داشت، به ویژه آنکه از منظر اجتماعی و فرهنگی تشابهاتی میان کشور‌های اسلامی وجود دارد.با به میان آمدن رخداد نظامی و سیاسی در منطقه خاورمیانه، شاخص بازار سهام ایران از ۱۵ مهر تا ۷ آبان ۱۴۰۲ در حدود ۵ درصد کاهش یافت.  این رقم با توجه به اوضاع راکد بورس تهران در ماه‌های اخیر، اصلا میزان کمی نبوده است که در طول ۳ هفته به وقوع پیوست. با تمام این تفاسیر می‌توان گفت بازار سهام در کشور‌های امارات و ترکیه بیشترین حساسیت را نسبت به جنگ اخیر نشان داده است.  همچنین بورس تهران با وجود رکود سنگین چندماهه، میزان افت شدیدی را تجربه کرد و از فضای نظامی و سیاسی خاورمیانه متاثر شد. اما بازار اوراق بهادار عربستان مشهور به «تداول»، کمترین تاثیر را از این واقعه پذیرفت. این امر، بازتابی از اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع در بازه زمانی بررسی‌شده بود که برای آینده نیز اطلاعات قابل‌استنادی به شمار خواهد رفت. 

 

 

منبع : دنیای اقتصاد

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار