| کد مطلب: ۱۰۷۱۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» با توجه به تفاوت کیفیتی خدمات مشاوره به نسبت تفاوت هزینه، اخبار سازمان بهزیستی را در این زمینه بررسی کرده است؛

​مشاوره رایگان با چه کیفیتی؟

در روزهای گذشته بحث بالا بودن قیمت خدمات مشاوره و از سوی دیگر بالا رفتن آمار اختلالات روانی در جامعه مطرح شد و این رسانه هم به جنبه‌هایی از آن پرداخت. از جمله اینکه خدمات مشاوره از سوی کارشناسان و مشاوران را مدرک تحصیلی متفاوت کم و زیاد می‌شد.

​مشاوره رایگان با چه کیفیتی؟

اما بحث کیفیت مشاوره در حال حاضر با خبری که از سوی سازمان بهزیستی منتشر شده بار دیگر هم مطرح می‌شود: «مشاوره رایگان به افراد بی‌بضاعت در قالب یاری‌برگ». به همین علت این سوال مطرح است در شرایطی که با بالا رفتن قیمت این خدمات و عدم تناسب آن با تعرفه‌های اعلام شده، مواجهیم، مشاوره رایگان از چه کیفیتی برخوردار است و اصولا تاثیری خواهد داشت؟

برگ‌هایی برای یاری!

دبیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از ارائه بیش از ۵۶ هزار «یاری‌برگ» به افراد بی‌بضاعت برای دریافت خدمات روان‌شناسی و مشاوره رایگان طی سال گذشته خبر داده است.

رکنا از زبان معصومه توکلی، توضیح داده: در کنار فعالیت مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی، به دلیل اینکه برخی افراد جامعه به دلیل مسائل مالی، امکان دسترسی به خدمات این مراکز را ندارند، یارانه‌هایی تحت عنوان یارانه مشاوره و خدمات روانشناسی (یاری‌برگ) برای افراد بی‌بضاعت طراحی شده است.

توکلی درخصوص نحوه استفاده از یاری‌برگ‌ها هم گفته: نحوه استفاده از این یاری‌برگ‌ها به این صورت است که خدمات مشاوره به این افراد از طریق مراکز مشاوره غیر دولتی ارائه می‌شود و هزینه آن توسط سازمان بهزیستی به مرکز پرداخت خواهد شد.

همچنین به گفته او: طی سال گذشته بیش از ۵۶ هزار نفر و طی ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۲۵ هزار نفر از یارانه مشاوره و خدمات روانشناسی بهره‌مند شده‌اند.

توکلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه خدمات مشاوره غیرحضوری در قالب سامانه ۱۴۸۰ هم اشاره کرده و گفته: بسیاری از افراد ممکن است تمایل به مراجعه به مراکز مشاوره به صورت حضوری یا بضاعت مالی برای دریافت خدمات مشاوره را نداشته باشند، برای این افراد نیز خط ۱۴۸۰ در سراسر کشور به صورت «رایگان» به تماس‌گیرندگان خدمات مشاوره ارائه می‌کند.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که بر اساس پژوهش‌های انجام شده هر یک دلار هزینه در حوزه سلامت روان، ۴ دلار صرفه اقتصادی برای جامعه به دنبال دارد لذا زمانی که مردم در سطح بالایی از نظر سلامت روان باشند، نیروی کار بهتر و قوی‌تری به جامعه عرضه می‌شود، کیفیت کار بالاتر و نزاع، درگیری و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌یابد. بنابراین باید به تقویت اعتبار و برنامه‌های حوزه سلامت روان بیشتر توجه داشته باشیم.

توکلی به خدمات حمایتی و عملکرد از دیدگاه خود، مثبت این سازمان در این زمینه اشاره کرده و با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی به عنوان سازمان حمایتی تخصصی از بیش از سه دهه پیش در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کند، گفته: این فعالیت‌ها براساس وظایف و تکالیف قانونی انجام شده است؛ به گونه‌ای که پس از راه‌اندازی مراکز مشاوره دولتی به دلیل پایین بودن ظرفیت‌ها و همچنین مسائل مربوط به تامین نیروی انسانی و اعتباری، از دهه ۷۰ برای ارتقای سلامت روان در سطح جامعه و ارائه خدمات با کیفیت، مراکز مشاوره غیردولتی نیز راه‌اندازی شدند.

او با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهزیستی متولی قانونی صدور مجوز مراکز مشاوره غیردولتی است، افزوده: از آن سال‌ها تاکنون، بالغ بر ۳۰ هزار و ۳۰۰ مرکز مشاوره و روانشناسی در سطح کشور با مجوز سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده و تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند. ساختار سازمان بهزیستی به نحوی است که بر عملکرد دورافتاده‌ترین مراکز مشاوره در کوچک‌ترین شهرها نیز نظارت، ارزیابی و بررسی مستمر دارد.

 

همان‌طور که گفته شد، تعرفه خدمات مشاوره اعلام شده از سوی سازمان‌های رسمی و دولتی با آنچه در جامعه وجود دارد متفاوت است؛ تعرفه‌ای که با نرخ کمتر از ۳۰۰ هزار تومان برای ۴۵ دقیقه و البته با نرخ متفاوت با توجه به تخصص مشاور، اعلام شده اما بنا به گزارش‌ها در برخی کلینیک‌ها تا ۵ میلیون تومان هم بالا رفته است. با توجه به اینکه همین نرخ‌های اعلام شده و رسمی هم ارقام بالایی هستند و بسیاری را از بهره‌گیری از خدمات مشاوره منصرف کرده‌اند باید دید که میزان استقبال مردم از مشاوره رایگان و یاری برگ‌ها چه میزان است و کیفیت این مشاوره‌های چگونه خواهند بود!

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار