| کد مطلب: ۱۰۷۱۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد

شناسایی قاتل مهرجویی و همسرش در کمتر از ۵ روز/پلیس چگونه به وعده‌اش عمل کرد؟

شامگاه ۲۲ مهرماه خبری هولناک جامعه هنری کشور را تحت تاثیر قرار دارد؛ قتل داریوش مهرجویی و همسرش با ضربات چاقو در ویلای شخصی شان در کرج به سرعت در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور بازتاب یافت و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد.

از ساعات اولیه وقوع حادثه تیم های جست و جو و کارآگاهان زبده پلیس آگاهی با حضور در محل حادثه به بررسی صحنه قتل، سناریو قاتل یا قاتلان احتمالی و یافتن سرنج ها همت گماشتند و حتی از طریق سگ های آموزش دیده ردخون مقتولان را نیز دنبال کردند.

همان زمان سخنگوی پلیس به مردم اطمینان داد که پلیس عاملان قتل داریوش مهرجویی و همسرش را به زودی دستگیر کرده و آنان را به دستگاه عدالت خواهد سپرد.

هرچند در همان ساعات اولیه شیطنت های برای به انحراف کشاندن پرونده و یا حتی نسبت دادن قتل به اتباع مطرح شد اما ورود به موقع پلیس و مسوولان به موضوع مانع از دامن زدن به شایعات شد.سیروس دهقان شیری مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: نقش اتباع غیرایرانی در قتل مهرجویی و همسرش که شب گذشته در ویلای خود در اطراف کرج به قتل رسیده بودند، مشخص نیست و این ادعا تایید نشده است.

وی تاکید داشت: قاتل یا قاتلان این حادثه هنوز شناسایی نشده اند و تحقیقات پلیس در این زمینه به صورت جدی آغاز شده است .

حتی دادستانی تهران به برخی رسانه ها در راستای حفظ و ارتقاء امنیت روانی جامعه هشدار داد و مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و برخی انسان‌رسانه‌ها که مطالبی را در رابطه با قتل داریوش مهرجویی منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند.

در پایان روز نخست جستو جو پلیس بیانیه ای درباره تحقیقات صورت گرفته برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد که در آن تاکید شده بود چهار مظنون شناسایی و دو نفر دستگیر شده اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

گزارش پزشکی قانونی پس از انجام کالبدگشایی علت فوت مرحوم مهرجویی و همسرش را خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن اعلام کرد؛ البته ضرباتی با چوب و یا جسم سخت نیز به سر مرحوم مهرجویی برخورد کرده بود که منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است.

با این حال فرضیه سازی و گمانه زنی درباره قاتل یا قاتلان احتمالی مرحوم مهرجویی در فضای مجازی ادامه داشت و حتی اظهاراتی هم منتسب به وکیل وی منتشر شد؛ با این حال فرهنگ سروری وکیل سابق و مشاور حقوقی مرحوم داریوش مهرجویی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خانواده این مرحوم هنوز در شوک هستند، گفت: اظهاراتی از من نقل می‌شود که صحت ندارد و باید از گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخبار کذب پرهیز شود.

عصر دوشنبه - ۲۴ مهر - دومین اطلاعیه پلیس در این زمینه منتشر شد؛ سردار منتظر المهدی اعلام کرد که تعداد مظنونان بازداشت شده پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به هفت نفر رسیده است.

به گفته سخنگوی فراجا، کارآگاهان در ادامه اقدامات و ارتباطات فنی در سه حوزه اطلاعاتی، آزمایشگاهی و میدانی هفت نفر از مظنونان پرونده را طی عملیات‌های جداگانه تا پاسی از شب گذشته در نقاط مختلف کشور دستگیر کردند. در این زمینه ابعاد تازه‌ای از فرایند کشف ایجاد شد. کماکان تحقیقات به صورت جدی در حال انجام است. شواهد و قرائن حکایت از ا خبار امیدوارکننده در قطعیت در کشف جرم را دارد.

صبح روز سه شنبه - ۲۵ مهر - رییس کل دادگستری البرز از تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش در این استان خبرداد و اعلام کرد: در پرونده‌های قتل که قاتل در صحنه جرم دستگیر نشده و ناشناس است، به منظور کشف جرم و شناسایی قاتل یا قاتلان فرضیه‌های مختلفی در خصوص علل و انگیزه‌های قتل مطرح و بررسی می‌شود و به تبع آن اشخاصی که به هر نحوی می‌توانستند انگیزه قتل داشته باشند حسب مورد و مطابق مقررات با دستور مقام قضایی احضار یا بازداشت و از آن‌ها تحقیق می‌شود و به همین جهت در رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش تاکنون ۱۰ نفر بازداشت شده‌اند.

همان شب دوباره در فضای مجازی، بحث شناسایی و دستگیری قاتل به خبر نخست تبدیل شد و به دنبال آن پلیس در اطلاعیه ای این گمانه زنی ها را تکذیب و اعلام کرد: انتظار می‌رود تا رسانه‌ها مبتنی بر اخبار متقن و از مسیر دفتر سخنگوی پلیس اطلاع رسانی کرده و از گمانه زنی‌های بی اساس دوری کنند.

به گفته پلیس، تا این لحظه بر اساس اظهارات دستگیر شدگان قبلی ۲ مظنون دیگر شناسایی و جمع دستگیر شدگان به ۹ نفر رسید و همچنان کاراگاهان در حال اقدامات فنی و حرفه‌ای در این خصوص هستند و برای رسیدن به نتیجه نهایی دقیق نیاز به زمان دارند.

البته برخی نیز اقدام به انتشار تصاویری از لحظه های بعد از قتل داریوش مهرجویی و همسرش پیش از حضور پلیس در صحنه جرم در فضای مجازی کرده بودند که این موضوع در دستور کار مراجع مرتبط قرار گرفت و عامل انتشار این تصاویر نیز شناسایی شد.

صبح روز چهارشنبه - ۲۶ مهر - پیکر پیکر «داریوش مهرجویی» کارگردان ، سینما و تلویزیون؛ و «وحیده محمدی فر» فیلمنامه نویس با حضور جمعی از هنرمندان از مقابل تالار وحدت به سمت خانه ابدیشان در بهشت زهرا بدرقه شد تا پرونده زندگی جسمانی و هنری یکی از پایه گذاران موج نو در سینمای ایران بسته شود.

همان روز وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام اینکه سرنخ هایی از قاتل مهرجویی و همسرش به دست آمده است و فراجا با جدیت این موضوع را در دست پیگیری دارد، گفت: حواشی ایجاد شده درباره قتل داریوش مهرجویی و ارتباط آن با قتل‌های زنجیره‌ای، این اظهارات را بی‌پایه و ناصحیح دانست و گفت: اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند هر ماجرایی از این دست را به مساله خارج از آن عرصه تبدیل و تفسیر کنند، مورد سوال است.

وی با اشاره به اینکه برخی به دنبال آشفته سازی و ناامن سازی فکر جامعه هستند و سعی دارند مسائل را در زمینه ای دیگر تفسیر کنند، افزود: قتل آقای مهرجویی واقعه تلخی بود و افکار عمومی را جریحه دار کرد و این به شدت محکوم و اخلال در نظم عمومی است.

سرانجام صبح روز پنجشنبه - ۲۷ مهر - سردار "سعید منتظر المهدی" سخنگوی پلیس از شناسایی قاتل داریوش مهرجویی و همسرش خبر داد. قاتل جزو دستگیرشدگان پلیس به عنوان مظنون بود.

سخنگوی پلیس تاکید کرد: دقایقی پیش قاتل اصلی که جزو دستگیرشدگان پلیس بود، پس از انجام اقدامات فنی، شناسایی و اتهام وی به قطعیت رسید. بازجویی ها کماکان برای شناسایی همدستان و زوایای پنهان این قتل در حال انجام است. به زودی صحنه جرم بازسازی و اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار