| کد مطلب: ۱۰۷۰۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد

روایت جزئیات نشست هیأت رئیسه جبهه اصلاحات با مجمع روحانیون

بیانیه 15 ماده‌ای خاتمی راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

شامگاه دوشنبه بود که اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات ایران با اعضای مجمع روحانیون مبارز نشست مشترکی داشتند تا در خصوص مسائل مختلف به‌ویژه مباحث درون جریانی، از جمله مساله شکاف ایجاد شده میان جامعه و اصلاح‌طلبان و چگونگی پرکردن این شکاف و بازیابی این اعتماد از دست رفته چاره‌اندیشی کنند و طرحی نو در اندازند.

بیانیه 15 ماده‌ای خاتمی راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

  هر چند که در شرایط فعلی با توجه به قریب 5 ماه فاصله‌ای که تا انتخابات مجلس باقی است و همه جریانات سیاسی به‌دنبال حضوری پر قدرت برای رسیدن به پیروزی در انتخابات هستند؛ اما اصلاح‌طلبان همچنان موضع واحد و مشخصی در خصوص انتخابات اتخاذ نکرده‌اند و شاید هم بخواهند در ماه‌ها و شاید هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات سمت‌گیری، رویکرد و راهبرد کلی خود را نسبت به انتخابات مجلس اعلام کنند. با این حال نشست اخیر جبهه اصلاحات و مجمع روحانیون را می‌توان حرکتی در راستای وحدت نظر و استفاده از نظرات بزرگان و موی‌سپیدان اصلاح‌طلب در مجمع روحانیون در نظر گرفت. اتفاقا یکی از نقاط قوت اصلاح‌طلبان را می‌توان همین خرد جمعی و مشاورت با بزرگان جریانی در مجمع روحانیون دانست که خود مزیتی افزون برای آنها به شمار می‌رود. لذا اینکه اصلاح‌طلبان بتوانند جایگاه از دست رفته خود در جامعه و نزد مردم را به‌دست آورند برای آنها در اولویت قرار دارد و به نظر می‌رسد که راهبرد انتخاباتی آنها برای آوردگاه اسفند 1402 نیز بر مبنای پیشنهادات 15 گانه سید محمد خاتمی رهبر اصلاحات است. ایجاد و تقویت فضای همبستگی ملی، وحدت ملی، تغییر نگاه رسانه‌های ملی،  ایجاد فضای باز و امن و آزاد سیاسی، محدودکردن دایره غیرخودی، برداشتن حصر، آزادی تمام زندانیان سیاسی، اعلام عفو عمومی، پایان دادن افراط و تندروی، سخگویی دولت، زنده نگه‌داشتن اعتماد مردم ،‌ از جمله پیشنهادات خاتمی بوده است. حال باید دید در اردوگاه اصلاح‌طلبان در ماه‌های پیش رو چه تحولاتی رخ خواهد داد و چه تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

 

* منتظر تجدیدنظر و اصلاح سیاست‌ها و رویه‌ها خواهیم بود

 

سخنگوی جبهه اصلاحات در خصوص نشست هیأت رئیسه این جبهه با مجمع روحانیون مبارز اظهار داشت: ضرورت این نشست برای هم‌افزایی و تبادل نظر خصوصا در این دوره از فعالیت‌های جبهه اصلاحات، بیشتر احساس می‌شود که تعامل بیشتری داشته باشیم. به هر حال هم با نهادهای حاکمیتی و هم با دوستان خودمان و در این راستا احزاب اصلاح‌طلب نشست‌هایی را داشتیم. جواد امام به «آرمان ملی» گفت: « با مجمع روحانیون نیز در سال گذشته با حضور آقای مهندس نبوی نشستی داشتیم و در ادامه بحث؛ گزارشی از فعالیت‌های دور جدید جبهه ارائه شد و ضرورت پرداختن و عملیاتی شدن بیانیه 15 ماده‌ای آقای خاتمی به‌عنوان یک راهبرد مورد تصویب جبهه اصلاحات قرار گفت. وی افزود: از طرفی هم جایگاه مجمع روحانیون و نسبت آنها با امام(ره) به‌عنوان یک حزب سیاسی که مولود تفکر امام بودند و متاسفانه انحرافاتی که امروز شاهد آن هستیم باعث روی برگرداندن مردم از انتخابات و صندوق شده است. به هر حال جریانات سیاسی حذف شدند و امروز دچار وضعیتی شدیم که می‌بینید.» دبیر کل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب بیان کرد: دوستان از مجمع روحانیون انتظاراتی داشتند و رسالت مجمع روحانیون اقتضا می‌کند که در این زمینه بیشتر فعال شوند و در این بحث‌هایی که شاهدش هستیم کنش‌ها متناسب با جایگاه و رسالت مجمع روحانیون نیست و انتظارات بیشتری از مجمع هست. امام ادامه داد:‌ به صندوق رای ضربه‌ خرده است. صندوق باید متعلق به همه جریانات سیاسی و مردم باشد اما شاهدیم که سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای دیده شده که این صندوق رای متعلق به یک اقلیت و صدای خاص برای رسیدن به تک صدایی و خالص‌سازی مد نظرشان شده است. لذا این باعث شده که صندوق رای و حضور در انتخابات نتواند تداعی‌کننده نگاه مردم باشد . این در حالی است که در صورت تغییر شرایط، خروجی صندوق رای می‌تواند باعث تغییر این نگاه‌ها، سیاست‌ها و حضور چشمگیر‌تر مردم شود  و این نیاز جامعه است زیرا امروز متاسفانه شاهد یأس و نا امیدی بیشتر هستیم. سخنگوی جبهه اصلاحات تصریح کرد: در این جلسه تاکید بر این شد که بیشتر بتوانیم با اشخاص، گروه‌ها و شخصیت‌ها  تعامل را برقرار کنیم. البته از قبل هم با نهادهای حاکمیتی، رؤسای قوا  و دستگاه‌هایی که می‌توانند اعتماد مردم را بازسازی کنند نشست‌هایی برگزار شد، اما از طرف آقایان این نشست‌ها قطع شد. به هر حال جریان اصلاحات از اینکه با هر گروه و جریانی به گفت‌وگو بپردازد در راستای بازگرداندن اعتماد مردم استقبال می‌کند. وی در خصوص اینکه در خصوص انتخابات نیز صحبتی شد، تاکید کرد: ما منتظر تجدیدنظر و اصلاح سیاست‌ها، قوانین و رویه‌ها خواهیم بود.

 

* واقع‌بین‌ترین جریان، اصلاحات است

 

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نشست جبهه اصلاحات و مجمع روحانیون در صفحه اینستاگرام خود نوشت:‌ عدل در شبی که تهران به‌خاطر باران، از ترافیک قفل شده بود، هیأت رئیسه جبهه اصلاحات آمدند مجمع روحانیون مبارز خسته و مانده هر کدام با چند ساعت توقف در ترافیک. من که همیشه نوشته‌ام که اصلاحات را یک تفکر می‌دانم و نه احزاب متولی اصلاحات. اما بالاخره تشکلی شده‌اند. محمدعلی ابطحی ادامه داد: در جلسه آنها با مجمع روحانیون بحث‌های خوبی شد. خانم آذرمنصوری رئیس این جبهه از کارهایی که کرده‌اند حرف زد. نکته قابل توجه این بود که در مورد انتخابات قرار نیست زود تصمیم‌شان را اعلام کنند. واقعا چه عجله‌ای؟ می‌دانم می‌خواهید بنویسید ما از اصلاح‌طلب‌ها گذر کرده‌ایم. حق هم دارید. اما اتفاقات سال گذشته نشان داد که براندازان هم نمی‌توانند موفق شوند. از سوی دیگر نمی‌شود در برابر رفتار حکومت هم که در بسیاری از موارد سیاست‌ها و رفتار غلطی دارد، ساکت بود. این عضو مجمع روحانیون مبارز بیان کرد: دو طرف نمی‌گذارند اصلاح  امور محور باشد. میانه‌ترین جریان و واقع‌بین‌ترین آن باز هم  عملا اصلاحات است. اما اصلاح‌طلب‌ها نه بر حاکمیت اثر دارند و نه در بین مردم سخنانشان شنیده می‌شود. بعد از سخنان اعضای هیات رئیسه که بعضا خیلی صریح بود، آقای خاتمی از طرف مجمع روحانیون حرف‌های خوب و آوانگاردی زد. خودش اگر بخواهد منتشر می‌کند. ما را چه با کار بزرگان.

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار