| کد مطلب: ۱۰۷۰۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد

ضرورت حذف نیروگاه‌های قدیمی

حذف نیروگاه‌های با عمر بالا از جمله دغدغه دولت‌ها در دوره‌های مختلف بوده است که می‌تواند باعث صرفه جویی ارزی – ریالی در کشور شده و علاوه بر آن از بسیاری هزینه‌های تولید انرژی در کشور بکاهد و از سوی دیگر میزان آلودگی هوا را نیز با گزینش نیروگاه‌های جدید و انرژی‌های پاک کمتر کند.

تامین برق مورد نیاز کشور از طریق دیگر مانند تجدیدپذیرها در اکثر نقاط جهان در حال توسعه و پیشرفت است و یکی از رخدادهای مهم در حوزه انرژی تلقی می‌شود، هر چند هنوز در بسیاری از کشورها مانند ایران، نفت و گاز از منابع سوخت غالب تلقی می‌شوند ولی نقش تبدیل آنها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت و گاز خواهند بود.

بر اساسِ بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و الزام وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به تامین حداقلی از انرژی مصرفی خود از محل انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، استفاده از سلول‌های خورشیدی به منظور تولید برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

فروش برق حاصل از فعالیت نیروگاه‌های کوچک تجدیدپذیر در کشورهای دیگر مانند استرالیا توسط مردم و کسب درآمدهای مناسب از این محل در راستای اقدامات و اِعمال سیاست‌های تشویقی به شمار می‌آیند که با هدف کاهش بارِ شبکه توزیع برق و ممانعت از خروج ارز کشور و رفع دغدغه‌های موجود در زمینه تامین برق صورت گرفته است.

موقعیت جغرافیایی ایران با توجه با روزهای آفتابی خوب، ظرفیت مطلوبی برای احداث نیروگاه خورشیدی در کشور ایجاد کرده است.

بنا به اظهار نظر کارشناسان؛ تهران به‌عنوان پایتخت کشور نیز با توجه به پتانسیل‌های موجود امکان احداث نیروگاه‌های کوچک در بام منازل خود را داشته و می‌توان مطابق با قوانین جاری وزارت نیرو، اقدام به فروش برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها را نمود. به این ترتیب علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های عمومی مانند؛ منازل، هایپرمارکت‌های بزرگ، پایانه‌های اتوبوسرانی و مراکز بزرگ ساختمانی پایتخت برای ایجاد نیروگاه کوچک و تولید برق، بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ نیز با استفاده از طرح‌های نوینی مانند؛ انواع پنل‌های خورشیدی، ساختمان هوشمند، ماژول هوشمندساز نیروگاه خورشیدی درصدد توسعه ظرفیت‌های استفاده از تجدیدپذیرها را دارند. رشد «تجدیدپذیرها» در ایران و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، در سال‌های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که هنوز ظرفیت‌های خالی فراوانی در کشور وجود دارد تا با وجودِ برخورداری از این منابع، در مسیرِ توسعه انرژی‌های پاک گام برداشته و علاوه بر صرفه جویی در راستای حمایت از محیط زیست گام برداشت.

 

*حمیدرضا صالحی

 نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار