| کد مطلب: ۱۰۶۹۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

سی‌ان‌ان: حمله حماس فرصتی برای حیات سیاسی نتانیاهو باقی نگذاشت

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت: تاریخ نشان داده که کابینه‌های سابق رژیم صهیونیستی بعد از بروز اتفاقات عجیب و بحران‌ها دچار فروپاشی شده‌اند و شکست بنیامین نتانیاهو در حمله نیروهای حماس، فرصت ادامه حیات سیاسی را او گرفته است.

سی‌ان‌ان: حمله حماس فرصتی برای حیات سیاسی نتانیاهو باقی نگذاشت

این شبکه خبری ۲۴ ساعته در این گزارش افزود: نتانیاهو در بیش از سه دهه حضور خود در سیاست، تقریباً به اندازه تعداد پیروزی هایش در انتخابات، اسامی مستعار به خود اختصاص داده است. او به دلیل این که توانسته در انتخابات های متعدد پیروز شود و جلوی شکست خود را بگیرد، لقب «جادوگر» را گرفته و با توجه به این که بیش از هر کس دیگری توانسته حضوری طولانی در سیاست های رژیم صهیونیستی داشته باشد، به «شاه بی بی» شناخته می شود.

سی‌ان‌ان اضافه کرد: در سطح جهان نیز او را «بی بی» می شناسند، اما لقب دیگری نیز وجود دارد که او از آن لذت می برد اما به نظر می رسد اکنون این لقب از او گرفته شده است: «آقای امنیت». چطور همه چیز اشتباه از آب در آمد؟

بر اساس این گزارش، هنوز معلوم نیست که چگونه بیش از هزار نیروی حماس توانستند با چنین حمله مرگبار و ویرانگری، به اسرائیل آسیب بزنند و همان طوری که اسحاق هرتزوک رئیس جمهور اسرائیل گفت در یک روز بیش از هر زمان دیگری از زمان هولوکاست تعداد زیادی از یهودیان از بین رفتند.

سی‌ان‌ان نوشت: در شرایط فعلی مخالفان نتانیاهو خواستار کناره گیری بی بی از قدرت نیستند. یائیر لاپید نخست وزیر سابق و رهبر کنونی اپوزیسیون گفت اکنون با این که چه کسی مقصر است یا چرا ما شگفت زده شدیم، کار ندارم اکنون زمان و مکان مناسب آن نیست.

این رسانه آمریکایی افزود: اما زمان و مکان آن فرا خواهد رسید. در حقیقت به گفته آمیت سگال (Amit Segal) مفسر ارشد سیاسی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی عجیب این خواهد بود که بی بی در این جنگ از این دوره از نخست وزیری اش، جان سالم به در ببرد.

این مفسر به سی ان ان گفت: اگر نتانیاهو موفق شود، این امر بی سابقه خواهد بود. تاریخ اسرائیل به ما نشان داده که هر موضوع شگفت انگیز و بحرانی به سرنگونی کابینه های پیشین این رژیم منجر شده است. این اتفاق در سال ۱۹۷۳ بعد از جنگ کیپور (جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی) در رابطه با کابینه گلدا مئیر (Golda Meir) رخ داد. این اتفاق در سال ۱۹۸۲ در جنگ اول لبنان برای کابینه مناخم بگین و در سال ۲۰۰۶ طی جنگ دوم لبنان در رابطه با ایهود المرت تکرار شد.

بر مبنای این گزارش: تاریخ امکان چنین مقایسه ای را فراهم می کند. آخرین بار که دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تا این حد شکست خوردند و تعداد زیادی تلفات باقی ماند، ۵۰ سال پیش و زمانی بود که مصر و سوریه در روز یوم کیپور به این رژیم حمله کردند.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است: آزادی اسرای اسرائیلی در غزه برای نتانیاهو دشوار خواهد بود. بعد از ۱۰ ماه رویارویی با اعتراضات به اصلاحات جنجالی و اتهامات فساد و تجربه نزدیک به مرگ (به دلیل حمله قبلی) او اکنون با ضربه روحی دیگری مواجه است.

این گزارش یادآور شد: نتانیاهو بارها به قدرت بازگشته تا مخالفانش را شکست دهد. اما این بار احساس متفاوتی دارد. این بار، او مجبور شد وارد جنگی شود که انتخاب خودش نبوده و این جنگ در حالی رخ داد که او بر روی مسائل دیگری متمرکز بود.

سی ان ان در پایان نتیجه گرفت: معلوم نیست نتانیاهو و نیروهاش چگونه در این جنگ عمل خواهند کرد و این موضوع در روزها و هفته های آینده معلوم خواهد شد. او ممکن است در تشکیل یک دولت «اضطراری» وحدت ملی موفق شود تا از هر گونه درخواست برای کناره‌گیری مصون بماند. در کوتاه مدت، این می تواند آنچه را که لاپید به عنوان عناصر «افراطی» و «ناکارآمد» در ائتلاف نتانیاهو توصیف کرد، به حاشیه براند. اما حتی اگر این نیروها هم به حاشیه بروند، افکار آنها ممکن است باقی بماند. شوک و خشم ناشی از حمله تماشایی حماس به گونه ای بوده که ممکن است رای دهندگان اسرائیلی از ایده های افراطی تر استقبال کنند.

یوهانان پلسنر(Yohanan Plesner)، رئیس یک مرکز مدعی حمایت از دموکراسی در رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: بخش خاصی از مردم منتظر پاسخ بسیار بسیار خشونت آمیز هستند، و این بر اساس یک بازی حاصل جمع صفر است: یا ما یا آنها. و این بار، «آقای امنیت» ممکن است موفق نشود.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار