| کد مطلب: ۱۰۶۹۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» رویکردها به نحوه عملکرد صداوسیما را بررسی می‌کند:

سرمایه‌سوزی و ریزش مخاطب به سبک تلویزیون

«هر سال دریغ از پارسال»؛ این روایت عملکرد صداوسیما طی سالیان اخیر است که بسیاری از مخاطبان تلویزیون نیز همین امر را تصدیق می‌کنند. تصمیمات هیجانی، غیرکارشناسی و سلیقه‌ای، کنارگذاشتن چهره‌هایی که مردم رسانه را با آنها می‌شناسند و همچنین تقلیل جایگاه از رسانه‌ملی به رسانه‌ای جناحی باعث شده تا کم‌کم مردم از تلویزیون دست کشیده و رسانه‌های دیگری را جایگزین کنند.

سرمایه‌سوزی و ریزش مخاطب به سبک تلویزیون

 رسانه‌های مجازی که از طرفی در دسترس‌تر، آزادتر و متنوع‌ترند و ذائقه مخاطب را می‌شناسند. حال در چنین شرایطی صداوسیما باید به این پرسش مهم پاسخ دهد که چرا افراد یک به یک از این رسانه کنار می‌روند و به شبکه نمایش خانگی یا رسانه‌های آنلاین کوچ می‌کنند. پاسخ به این پرسش شاید بتواند مشکل ریزش مخاطب و عدم اعتماد به این رسانه را حل کند.

 

*رسانه سرمایه‌سوز

 

شاید اگر از تحلیلگران، سیاسیون یا فعالان حوزه‌های دیگر و بخش عمده‌ای از جامعه در خصوص نوع عملکرد و رویکردهای صداوسیما که لقب رسانه‌ملی را یدک می‌کشد، پرسیده شود قاطبه این افراد از نگرش‌های محدودیت‌‌‌زا این رسانه بگویند که طی ماه‌ها و به عبارت بهتر سال‌های گذشته مخاطبان بسیاری را به جهت اینگونه رویکردهای خود از دست داده است. هر چند که گقته می‌شد پس از روی کارآمدن رئیس جدید جام‌جم شرایط تغییر خواهد کرد و به قرائتی به جهت تفکر حاکم بر این رسانه هوای تازه‌ای در صداوسیما خواهد وزید. اما مطابق تمام آن اتفاقاتی که تاکنون انتظار می‌رفته که روند موثری در جامعه بگذارد، اما عکس آن اتفاق افتاد دیری نپایید که انتقادات به مدیریت پیمان جبلی و تفکر حاکم بر مدیریت‌ کلان و مدیران میانی صداوسیما نیز آغاز شد و شرایط به نحوی پیش رفت که اعتماد جامعه بیش از پیش از این رسانه و برنامه‌هایش سلب شد و روند ریزش مخاطبان صداوسیما نیز ادامه پیدا کرد. چنانکه اگر تا دیروز به جهت وجود برنامه‌های پر بازدیدی و مجریان محبوب و تاثیر‌گذار در جامعه صداوسیما نیز مخاطب خود را در یک حد قابل قبولی می‌دید، اما امروز با تصمیمات غیرکارشناسی و سلیقه‌ای و در نهایت کنارگذاشتن چهره‌ها و برنامه‌های تاثیر‌گذار مخاطبان این رسانه‌ نیز از حد معین پایین‌تر رفت. چنانکه اکنون اگر نباشد پخش مستقیم مسابقات فوتبال یا برخی سریال‌ها می‌توان گفت که صداوسیما با بن‌بست رسانه‌ای مواجه شده است. جالب است که در تمام دنیا چهره‌های محبوب و تاثیر‌گذار رسانه‌ای خود را برجسته نموده و از ظرفیت‌های بالای آنها استفاده می‌کنند. اما فقط رسانه‌ای مثل صداوسیما می‌تواند سرمایه‌هایی مثل عادل فردوسی‌پور، رضا رشیدپور، علی ضیاء، محمدرضا شهیدی‌فر، محمود شهریاری، فرزاد حسنی، احسان علیخانی، مهران مدیری، رامبد جوان و برنامه‌های تاثیر‌گذاری همچون 90، دورهمی، خندوانه حالا خورشید، پارک ملت و... را از دور خارج کرده و به پارکینگ بفرستد و برنامه‌هایی که اگر نگوییم بدون مخاطب، اما با مخاطب حداقلی 5 تا 10 درصدی را جایگزین کند. هر چند که از نوع مواجهه جناحی و جریانی این رسانه با مسائل و مشکلات مردم نیز نباید ساده گذشت. چرا که هر زمان دولت و مجلس همراستا با تفکرات و منویات مدیران جام‌جم روی کار باشند اساسا در بدترین و بغرنج‌ترین شرایط نیز انتقادی به دولت و مجلس وارد نیست. اما زمانی‌که دولت و مجلس بر خلاف رویکردهای و تفکرات این مدیران باشند دستاوردها و کارهای خوبشان نیز تخریب می‌شود. لذا بی‌جهت نیست که  مخاطبان چندان رغبت و تمایلی به دنبال کردن برنامه‌های صداوسیما ندارد و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهد.

 

همه تلویزیون شبکه افق شده است

 

شامگاه دوشنبه بود که مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری مهمان برنامه جام‌جم بود تا در موضوع رسانه‌ملی و مطالبه‌گری بحث و تبادل نظر داشته باشد و نقطه نظرات خود را بگوید. اما جالب اینکه وی در بخش‌هایی از برنامه‌ نوک تیز انتقادات خود را به سمت خود صداوسیما نشانه رفت و از عدم پرداختن به مشکلات مردم تا کنارگذاشتن چهره‌های محبوب و موثر در تلویزیون رویکردهای مدیران این سازمان را زیرسوال برد. جایی‌که کواکبیان به انتقاد از صداوسیما در برخورد دوگانه با دولت‌ها پرداخت و گفت: مشکلات اقتصادی مردم در صداوسیما جایی ندارد و این ضعف به علت همراهی تیم مدیریتی در صداوسیما با دولت سیزدهم است چرا که برخورد صداوسیما با دولت قبل و بیان مطالبات و پیگیری وعده‌ها بسیار متفاوت بود. صداوسیما در بحث کارگران، معیشت بازنشستگان و اخراج اساتید دانشگاه چقدر برنامه تولید کرده است و از حضور اقشار مختلف بهره برده است؟ ما مشکلات اقتصادی را در تلویزیون نمی‌بینیم، مشکلات کارگران و بازنشستگان را نمی‌بینیم. وی افزود: قبلا که به شبکه افق دعوت می‌شدم می‌گفتند این شبکه کلا 8 درصد بیننده دارد و من بعد از حضور در برنامه‌های آنها می‌گفتم کاش شبکه افق شبیه سایر شبکه‌ها شود. حالا می‌خواهم بگویم برعکس شده و در دوره جدید همه شبکه‌های تلویزیون به شبکه افق تبدیل شده است! کواکبیان با اشاره به ریزش شدید مخاطبان تلویزیون نیز ادامه داد: برخلاف نظر مقام رهبری که بر شعار «جذب حداکثری و دفع حداقلی» تاکید دارند به‌نظر می‌رسد تلویزیون در دو سال گذشته به دفع حداکثری و جذب حداقلی اعتقاد دارد. دبیر کل حزب مردم‌سالاری بیان کرد: الان مجری‌های خوب تلویزیون کجا هستند؟ آقای عادل فردوسی‌پور کجاست؟ ایشان مگر مطالبه‌گری نمی‌کرد؟ آقای مهران مدیری، رامبد جوان و رضا رشیدپور کجا هستند؟ علی ضیا کجاست؟ این‌ها مگر حرف مردم را نمی‌زدند؟ مطالبه نمی‌کردند؟ شما حفظ نکردید... به جایش یک آقایی را که فحش می‌دهد، حمایت می‌کنید!

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار