| کد مطلب: ۱۰۶۹۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» با نگاهی به وعده مسئولان در خصوص رفع مشکل بی‌معلمی کلاس‌ها، انتقاداتی را به وزیر آموزش و پرورش از نظر گذرانده

موعد قول مرادصحرایی تمام شد؛ قالیباف قول داد

مهر ماه آغاز شده و مثل همه مهرهای دیگر با آغاز سال تحصیلی سر مشکلات آموزشی چه در خصوص دانش‌آموزان و چه معلمان از زیرلایه‌های فراموشی، بی‌برنامگی و ساختارهای نامناسب بیرون زده و یکی از پررنگ‌ترین مشکلات مربوط به حوزه آموزش و پرورش که این روزها زیاد روی آن صحبت می‌شود، کمبود معلم و سرگردانی و سردرگمی دانش‌آموزان است. این کلاس‌های بی‌معلم اما تنها ضعف مدارس پایتخت نیستند.

موعد قول مرادصحرایی تمام شد؛ قالیباف قول داد

در مرداد ماه هشدارهایی در خصوص کمبود معلم در برخی استان‌ها داده شده بود و برای نمونه، قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفته بود، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی، تهران و خوزستان کمبود نیروی انسانی وجود دارد که به گفته این مقام آموزشی، ‌باید سناریوی متفاوتی برای آنها در نظر گرفت یا بهتر بگوییم گرفته می‌شد.

با آغاز سال تحصیلی اما آمارهای تازه‌تری از کمبود و در واقع نبود معلم ارائه شد. اوایل مهر، خبرگزاری تسنیم خبری با عنوان کمبود 4000 معلم در تهران کار کرد. این خبر البته به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس بود که در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درباره کمبود معلم، تصریح کرده بود که در تهران بیش از 4 هزار کمبود معلم وجود دارد که این مسئله عملاً موجب تعطیلی مدارس یا افت شدید کیفیت آموزشی خواهد شد.

حالا اما با گذشت تقریبا یک ماه از آغاز سال تحصیل و ادامه دار بودن مشکل کمبود معلم، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده‌ای که از کمبود معلم در مدارس گله‌مند بود، گفته: در ابتدای سال تحصیلی مشکل کمبود معلم وجود داشت، اما این موضوع به سرعت حل خواهد شد.

واکنش‌ها اما به خبر کمبود معلم ابتدا از سر باز کردن و نادیده گرفتن بود. برای نمونه رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش که انتقادات بسیاری از سوی معلمان و کارشناسان آموزشی به او وارد شده، در پاسخ به کمبود کتاب‌های درسی با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی چاپ شده و به دست همه دانش‌آموزان رسیده است، گفته بود: هر فردی که این همه کار را نبیند واقعاً نابیناست. اما به بحث اصلی یعنی کمبود معلم می‌رسیم که او در این باره و در واقع درباره دلایل ناترازی کمبود معلم گفته بود «یکی از دلایل افزایش 3 میلیون نفری جمعیت دانش‌آموزان از سال 94 تا کنون است که شاید مردم بگویند آیا نمی‌توانستید این موضوع را پیش‌بینی کنید، این پرسش را باید مسئولان قبلی آموزش و پرورش پاسخ دهند.»

هرچند در صحبت‌های مرادصحرایی چیزی مبنی بر پذیرفتن کمبود و نبود معلم وجود داشت و او در پاسخ به خبرنگاران گفته بود «نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر کمبود معلم داریم» اما گزارش‌ها مبنی بر بی‌معلم ماندن کلاس‌ها را نادرست خوانده بود به معنای اینکه رسانه‌ها باید این جمله را اصلاح کنند و نگویند که معلم در کلاس نداریم با این همه، کلاس‌های بدون معلم تا نیمه مهر معلم‌دار می‌شوند!

 

این‌بار قول قالیباف: به زودی حل خواهد شد

روز گذشته و در جلسه علنی مجلس، روح ا... نجابت در تذکر شفاهی، در خصوص کمبود معلم گفت: با وجود آنکه برخی از مدارس معلم ندارند، اما پیامی برای همکاران ارسال شده مبنی بر اینکه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که در حال حاضر کلاس بدون معلم وجود ندارد. انتظار می‌رود رئیس مجلس و اعضای کمیسیون آموزش این موضوع را از دولت مطالبه کنند تا مشکل کمبود معلم در مدارس برطرف شود.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اما در پاسخ به این نماینده، گفت که «موضوع آموزش و پرورش دغدغه دولت و مجلس است و جلسه‌ای نیز در این خصوص برگزار شده است. در ابتدای سال تحصیلی مشکل کمبود معلم وجود داشت، اما این موضوع به سرعت حل خواهد شد.»

اما در میان انتقادهایی که در مورد واکنش‌های وزیر آموزش و پرورش به جریان افتاده، شاید مورد توجه‌ترین و تازه‌ترین آن‌ها صحبت‌های محمد مهاجری، فعال سیاسی باشد که در کنایه‌ای به وزیر آموزش و پرورش در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «مردمی که هنوز یادشان نرفته فرزندانشان را دست وزیری داده‌اند که معنی دربی را نمی‌داند و در عین حال ادعا کرده در دانشگاه‌ها و مدارس دهها کشور خارجی تدریس داشته، و حالا در آستانه اول مهر خبر ندارد چه بر سر وزارتخانه‌اش آمده، چه اعصابی برایشان می‌ماند؟»

مهاجری در ادامه نوشت: «جناب آقای مرادصحرایی وزیر محترم آموزش و پرورش! جدا خسته نباشید این روزها. بیش از ۲۳هزار کلاس معلم ندارد و شما در این وانفسا برای اینکه مشکل کمبود معلم را حل کنید ۲۰هزار مدیر مدرسه را عوض کردید. خداوکیلی مجسمه تدبیر هستید.

خنده دارتر از این کارتان اینکه وقتی خورشید وسط آسمان است می‌گویید شب است. یعنی گفته‌اید هیچ کلاسی بی‌معلم نیست و بعدش بلافاصله بیان داشته‌اید بر فرض هم که بی‌معلم باشد معلم‌های کلاس‌های دیگر می‌روند سر کلاس‌های بی‌معلم! حرفتان خنده‌دار است ولی جا دارد ما مردم بر آن گریه کنیم.

بعید و بلکه محال می‌دانم از دست شما کاری بربیاید. لااقل بروید سراغ وزیران پیشین و از آنها بپرسید چه می‌کردند که روز اول مهر، مجبور نشوید «کاسه‌چه‌کنم» دست بگیرید. لااقل بروید سراغ محمدعلی نجفی که موفق‌ترین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب است و اولیه‌ترین فوت‌وفن‌های وزارت را یاد بگیرید.

اگر این کارها را بلد نیستید یا اجازه ندارید اجرایش کنید چمدان‌های‌تان را ببندید و بروید به یکی از همان دهها کشوری که به کار کردن در آنها افتخار می‌کنید. ببینید چندتا کلاس‌شان معلم ندارد! با این کار این فرصت را به رئیس‌جمهور بدهید که شاید سومین وزیر آموزش و پرورش کابینه‌اش مثل دوتای قبلی نباشد.

بالاخره کم است یا نیست؟

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که مراد صحرایی درباره کلاس‌های درس بدون معلم به ویژه در دوره ابتدایی توضیح داده بود: متاسفانه چون ظرفیت آزمون استخدامی کامل نشد، تعدادی از کلاس‌های درس بدون معلم مانده که (همان‌طور که در گزارش به آن اشاره کردیم) تا نیمه‌های مهر برای آنها معلم تامین می‌شود. او همچنین درباره تعداد کلاس‌های درس بدون معلم، افزود: آمار دقیق در دست نیست و تعداد خیلی کم است و به تعداد ظرفیت باقی‌مانده آزمون استخدامی است، این موضوع طبیعی است، درسال‌های گذشته هم چنین وضعیتی داشتیم، امیدوارم آزمون استخدامی سال آینده امسال برگزار شود تا این مشکلات را نداشته باشیم.

اما در حالی مرادصحرایی تعداد را کم دانسته که کمبود معلم در مدارس از چالش‌هایی است که مسئولان توجه ویژه‌ای به آن دارند و بر اساس گفته مسئولان، با کمبود ۲۶۰ هزار معلم در کشور و ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه هستیم.

سیزدهم مهر ماه احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد بحث کمبود معلم در سال تحصیلی جاری گفته بود: در سه سال گذشته کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درگیر بحث کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش بوده است و چالش‌هایی در زمینه آزمون استخدامی نیروی نهضت سوادآموزی ایجاد شد، همچنین برای افزایش سقف استخدام از طریق آزمون با سازمان اداری استخدامی مرتب تعامل داشتیم و پیگیر حل مشکل بوده‌ایم.

با این کیفیت آموزش دانش‌آموزان از بی‌معلمی خوشحال ترند!

همه این مسائل و چالش‌ها و تضاد آرای وزیر با نماینده‌های مجلس منجر شد تا پای بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش به میان بیاید. در این خصوص علی خضریان، نماینده تهران در توییتی نوشت: دفاع غیرمسئولانه جناب رضا مراد صحرایی از طبقاتی شدن مدارس که به قول رهبری این بی‌عدالتی محض به هیچ وجه قابل قبول نیست حاکی از عدم باور وی به عدالت آموزشی در آموزش و پرورش است. لذا به احترام فرزندانی که آموزش رایگان و با کیفیت حق قانونی آنهاست استیضاح وزیر را پیگیری می‌کنیم.

صحرایی با اشاره به مدرسه یکی از چهره‌های نظام که شهریه سنگینی دریافت می‌کند گفته بود برای کیفیت باید پول هزینه شود مانند افرادی که ماشین لوکس می‌گیرند و هزینه بیشتری می‌کنند!

مشکلات ریشه‌ای و ساختاری در نظام آموزش و پرورش ما به گونه‌ای شده که گمان نمی‌رود تا تعویض یکی دو وزیر به این راحتی‌ها حل شود. مشکلاتی که تنها در کمبود معلم خلاصه نمی‌شوند. و چه بسا دانش‌آموزان با نیامدن معلمان خوشحال هم بشوند چراکه ما از مشکلات بسیار بیشتری از جمله کیفیت آموزش و محتواهای آموزشی و کتاب‌های درسی و روش‌های تدریس و گزینش معلمان و... رنج می‌بریم.

این گزارش را با آماری از تعداد بالای دانش‌آموزانی به پایان می‌بریم که به همان دلایلی که گفتیم در مدارس غیر دولتی درس می‌خوانند. روز گذشته، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۴.۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار