| کد مطلب: ۱۰۶۸۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

یک مسابقه لغوشده و هزار جنجال

مشکل نصب تندیس بود یا امنیتی؟

روز دوشنبه هفته جاری بود که قرار بود بازی دو تیم فوتبال سپاهان ایران و الاتحاد عربستان از سری مسابقات هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شود که به‌رغم اندیشیدن تمهیدات مدنظر برای برگزاری این مسابقه اما مشکلاتی بروز و ظهور کرد که موجبات عدم برگزاری آن را رقم زد و حواشی بسیاری را هم در پی داشت.

مشکل نصب تندیس بود یا امنیتی؟

چه اینکه بسیاری از جمله سعودی‌ها و رسانه‌هایشان عدم برگزاری این مسابقه را به دلیل بهره‌برداری سیاسی ایران از این مسابقه عنوان کردند. جایی که تندیس‌هایی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در بخش‌هایی از ورزشگاه قرار داده شده بود که همین مساله باعث بهانه‌گیری تیم عربستانی در جهت عدم ورود به زمین مسابقه و متعاقب آن ترک ایران شد. اما در طرف دیگر شاهد سمت‌گیری عجیب برخی رسانه‌های داخلی بودیم که این اتفاق را کار عناصر تحت تاثیر صهیونیست‌ها خواندند که دنبال تخریب روابط ایران و عربستان هستند. این در حالی است که خبرگزاری عربستانی «عرب‌نیوز» گفته «بازی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه نقش جهان اصفهان بین سپاهان و الاتحاد به دلیل امتناع باشگاه ایرانی از برداشتن بنر‌های سیاسی و نیم‌تنه سردار فقید سپاه پاسداران سردار سلیمانی از حاشیه زمین لغو شد.» این رسانه گفته باشگاه الاتحاد و برخی بازیکنان در بازرسی اولیه از زمین، درباره نیم‌تنه و بنر‌ها به داور و ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش داده‌اند. اما آنچه که مسلم است بنا به قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده از فوتبال برای تبلیغ یک پیام سیاسی غیرقانونی است. کنفدراسیون فوتبال آسیا از تمامی اعضا خواسته نسبت به موضوعات سیاسی و مذهبی بی‌طرف باشند. این کنفدراسیون در نامه‌ای به ذینفعان در سال ۲۰۱۷ گفته «اعضا باید امور خود را به طور مستقل و بدون تأثیرپذیری ناروا از طرف اشخاص ثالث مدیریت کنند.» عرب‌نیوز گفته مسئولان کنفدراسیون از کادر فنی سپاهان خواسته بودند که تبلیغات «توهین‌آمیز» را حذف کنند، اما آن‌ها نپذیرفتند. البته این پایان کار نبود و مواضع مختلف داخل ایران نیز در نوع خود جالب توجه بود. جایی که محمد ساکت مدیرعامل سپاهان به صداوسیما گفت که تیمش فورا به AFC در مورد این حادثه شکایت خواهد کرد. او گفته درخواست تیم اتحاد خارج از عرف ورزشی و خلاف اصول معمول بود. با این حال دبیرکل فدراسیون فوتبال در مورد لغو دیدار سپاهان و الاتحاد موضع جالبی داشته و می‌گوید: «مسائلی در ورزشگاه بود. با نماینده AFC و نماینده امنیتی بازی صحبت داشتم. شرایطی که انتظار داشتند میسر نشد. مکاتباتی که با AFC داشتند باعث شد به خاطر برخی مسائل امنیتی بازی برگزار نشود.» این اظهارات ممبینی با واکنش تند باشگاه سپاهان مواجه شد و مدیر روابط عمومی این باشگاه ضمن محکوم نمودن اظهارنظر‌های خلاف واقع دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: «این صحبت‌ها چندپهلو و برای حفظ صندلی در AFC بوده‌است. باشگاه سپاهان صراحتا اعلام می‌نماید که هیچ‌گونه مسئله امنیتی در خصوص ورزشگاه نقش‌جهان مطرح نبوده است.»  قدر مسلم دو طرف در حال رایزنی با نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تعیین تکلیف بازی هستند.

*رایزنی تهران و ریاض برای انجام بازی در زمان مورد توافق بعدی

حواشی مسابقه تیم‌های ایرانی و عربستانی باعث شد تا مقامات سیاسی دو کشور نیز به ماجرا ورود کنند. چنانکه وزیر امور خارجه کشورمان درباره اتفاقات بازی سپاهان و الاتحاد عربستان عنوان کرد: در مورد آنچه دوشنبه شب برای بازی دو تیم ورزشی فوتبال بین ایران و عربستان اتفاق افتاد مایلم مردم عزیز ما در جریان قرار بگیرند که در همان زمان من و وزیر خارجه عربستان سعودی در تماس و ارتباط مستقیم با هم بودیم روابط تهران و ریاض در مسیر درست خود پیش می‌رود و ما نباید اجازه دهیم ورزش تبدیل به یک اهرم سیاسی در دست هر طرفی شود. حسین امیرعبداللهیان افزود: توصیه ما به‌ ای.اف.سی هم این است که حتما در خصوص اتفاقی که افتاده بر مبنای فنی نظر دهند. بین ما و عربستان سعودی این توافق وجود دارد که این بازی در زمان مورد توافق بعدی تکرار شود.

*واکنش آشتیانی به امیر عبداللهیان

صحبت‌های حسین امیرعبداللهیان با واکنش‌ برخی مدیران سابق ورزشی مواجه شد. چنانکه مدیرعامل اسبق استقلال که در کارنامه‌اش معاونت سازمان تربیت بدنی دیده می‌شود با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس به این اظهارنظر وزیر خارجه واکنش نشان داد. امیررضا واعظ آشتیانی، با تکرار بخشی از اظهارات امیرعبداللهیان نوشت: آیا فیفا و ای‌اف‌سی در برنامه‌ریزی‌های مسابقات مختلف منتظر توافق دولت‌ها می‌مانند؟ اگر روابط دولت‌ها با هم مناسب است، دلیلی دارد از کنار تخلفات آنها عبور کرد؟

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار