| کد مطلب: ۱۰۶۷۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد

برگزاری نخستین نشست کارگروه مشترک صنایع خلاق بازی های رایانه‌ای

نخستین نشست کارگروه مشترک صنایع خلاق گیم و بازی های رایانه‌ای با حضور رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

برگزاری نخستین نشست کارگروه مشترک صنایع خلاق بازی های رایانه‌ای

مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این نشست اظهار داشت: طبق سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی و انقلاب فرهنگی و همچنین ماهیت این ستاد، نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حوزه صنایع خلاق، یک نقش توسعه ای و همراهانه است.

وی افزود: ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از طریق تشکیل کارگروه هایش، کانونی برای گردهمایی شبکه نخبگانی عرصه های اقتصاد خلاق، شبکه سازی و به دنبال آن اجتماع سازی، هم افزایی و همچنین انعکاس مطالبات زیست بوم مورد فعالیت از نگاه و زبان کنش‌گران و بازیگران اصلی آن حوزه است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم ادامه داد: در حوزه صنعت بازی های رایانه ای با محوریت اقتصاد خلاق و دانش بنیانی، کانون اصلی، بنیاد ملی بازی های رایانه ای است و ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای کمک و ایفای نقش توسعه ای در کنار بازیگران اصلی این عرصه با محوریت بنیاد ملی بازی های رایانه ای نقش ایفا می‌کند.

حسنلو به بررسی مسایل کلیدی حوزه بازی رایانه ای اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به حضوری که در زیست بوم بازی های رایانه ای داشته ام و طبق بررسی های قبلی، تاکنون حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مساله کلیدی احصاء شده که این کارگروه بر اساس اولویت و امکان تعریف پروژه های پیشرانی که بتوانند به توسعه زیست بوم کمک کنند، فعالیت خواهد داشت.

محمد امین حاجی هاشمی رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: نظام مسایل احصا شده در شورای عالی فضای مجازی و سایر دستگاه های مرتبط نیز به صورت اولیه احصا شده است. اولویت ما این است که برای حل همان مسایل سطح بندی شده، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر باتوجه به شرایط موجود، راهبرد ما این است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت بر اساس حرکت های مقطعی اما پیشران، با عملیاتی ترین و اجرایی ترین مواجهه برای حل مسائل این صنعت با رویکرد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و اقتصاد خلاق اقدام کنیم.

رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: نظام مسایل حوزه بازی های رایانه ای با تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای شکل گرفته است.

مهدی جعفری جوزانی فعال حوزه بازی و انیمیشن هم درخصوص مشکلات بازی سازها به مواردی پرداخت که از جمله آنها می‌توان به درآمد نسبتا پایین بازی ساز ها، عدم بازارسازی مناسب، نبود بستر های لازم جهت معرفی بازی ها به جامعه و … اشاره کرد.

شرکت کنندگان در این کارگروه هم به عدم استفاده کامل از فرصت ها و ظرفیت های بالای این حوزه با وجود سهم بالای گیم و بازی های رایانه ای در خلق ارزش اقتصادی و توان این عرصه در افزایش تولید ناخالص ملی و نیز ظرفیت اشتغال زایی این صنعت اشاره و تلاش برخی کشورها به ویژه کشورهای منطقه و حتی همسایه برای ورود و تقویت این صنعت و برنامه‌های درحال اجرای شان برای بالابردن سهم این عرصه از اقتصاد خلاق در توسعه اقتصادی خود را مورد بحث قرار دادند.

در ادامه اعضای حاضر در کارگروه، برخی موانع از جنس سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و حتی موانع در لایه مسئولان حاکمیتی را برشمردند. در ادامه ضرورت ایجاد و تقویت درک سیاستی و تنظیم گری و اقتصادی در لایه حکمرانی نسبت به ظرفیت ها، توانمندی ها، خلاءها و موانع توسعه فعالیت، موانع زیرساختی همچون فیلترینگ و سایر موارد فعالان، بازی سازان، جامعه مخاطب، و بازیگران این زیست بوم مورد بحث قرار گرفت.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کارگروه گیم و بازی های رایانه ای ذیل سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با محوریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تشکیل و در راستای احصاء نظام مسایل، راه حل های قابل ارایه، تعریف پروژه های پیشران این حوزه فعالیت خواهد داشت.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار