| کد مطلب: ۱۰۶۷۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

دلارزدایی در آسیای میانه/ قرقیزستان با یوان تجارت میکند

معاون نخست وزیر قرقیزستان در بحبوحه افزایش تجارت دوجانبه تاکید کرد که این کشور در حال بررسی استفاده بیشتر از ارز یوان در تجارت خارجی است تا وابستگی به دلار آمریکا را کاهش دهد.

دلارزدایی در آسیای میانه/ قرقیزستان با یوان تجارت میکند

«باکیت توروبایف» معاون نخست وزیر قرقیزستان با جمعی از روسای شرکت های چینی در پکن دیدار کرد.

توربایف با تاکید بر ظرفیت های همکاری سرمایه گذاری در زمینه های مختلف مانند منابع، انرژی و تجارت الکترونیک، گفت: امیدواریم این نشست سبب ایجاد ایده و فرصت های جدیدی برای همکاری به ارمغان بیاورد و به نیروی محرکه بزرگی برای تحکیم مشارکت استراتژیک بین دو کشور تبدیل شود.

«جیانگ یون» دبیر انجمن توسعه خارجی چین گفت: از ابتدای سال جاری بسیاری از مقامات کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان پس از برگزاری اولین اجلاس سران چین-آسیای مرکزی در بسیاری از رویداد های تجاری چین شرکت کرده اند.

جیانگ گفت: بسیاری از شرکت‌های چینی مایل به سرمایه گذاری در آسیای مرکزی در زمینه های انرژی‌های نو، کشاورزی و تجارت الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه نشست «یک پهنه، یک راه» در ماه آینده برگزار می شود، افزود: نشست های شرکت های تجاری و سرمایه گذاری در ماه اینده با حضور مقامات کشورهای آسیای مرکزی افزایش می یابد.

وی افزود: در حالی که جهان از چالش های اقتصادی برخوردار است، کشورهای آسیای مرکزی خود را به عنوان بخش مهمی از طرح «یک پهنه، یک راه» و اتصال شرق به غرب می دادند. به همین اساس مقامات آسیای مرکزی مشتاق هستند از فرصت های مختلف بهینه استفاده کنند.

«باکیت توروبایف» معاون نخست وزیر قرقیزستان در یک مصاحبه اختصاصی با روزنامه گلوبال تایمز، خاطرنشان کرد که ما همه امکانات لازم را برای حضور شرکت های چینی فراهم می کند تا بتوانیم از راه قرقیزستان کالاهای چینی را به کشورهای دیگر انتقال دهیم.

وی افزود: بیشکک می تواند تا سقف ۶۲۰۰ نوع محصول را در چارچوب تعرفه رایگان محصولات چینی را به کشورهای اروپایی صادر کند تا زمینه همکاری های نزدیک تری با پکن در زمینه های گوناگون داشته باشد.

براساس آمار رسمی دولت چین، در سال گذشته تجارت چین با قرقیزستان از این تجارت ۱۵.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۱۰۵.۶ درصد افزایش داشت.

معاون نخست وزیر قرقیزستان با اشاره به اینکه نشست سران چین و کشورهای آسیای مرکزی بر اجرای طرح «یک پهنه، یک راه» تاکید کرده است، گفت:این طرح فضای مناسبی را برای همکاری در زمینه اقتصاد دیجیتال و صنعتی در آسیای مرکزی ایجاد می کند.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار