| کد مطلب: ۱۱۶۹۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

توصیه‌های رهبری به استانداران

در دیدار روز گذشته مقام معظم رهبری با استانداران به 10 نکته مهم اشاره شد که توجه به هر یک از این نکات می‌تواند بخشی ازموانع اجرایی کار برداشته شود و منجر به تسریع در امور مردم بشود. نکته اول، اینکه این باور در همه ارکان کشور شکل بگیرد که استانداران مدیر همه جانبه و مسئول همه امور هستند که ایشان به چند نکته اشاره کردند: از جمله محیط زیست یا مسائل بازارچه‌های مرزی و مهمتر از همه دیپلماسی عمومی. طبیعی است برای انجام چنین مسئولیت‌هایی نیاز به ابزار مناسب دارد و آن ابزار مناسب این است که همه دستگاه‌ها، اختیار لازم را به استانداران بدهند. ایشان در نکته دوم اشاره کردند که روسای جمهور می‌خواستند که چنین بکنند اما برخی وزرا این کار را نکردند. لذا اگر اختیارات واگذار بشود، طبیعی است که مسئولیت همه امور هم می‌تواند انجام بگیرد. نکته سوم، توجه به ظرفیت عظیم منابع انسانی است که طبیعتا برای استفاده از این ظرفیت باز نیاز به ابزار و الزامات دارد که از جمله الزامات آن، به کارگیری نیروها در چارچوب قوانین و مقررات است که هر یک از این مفاهیم و موضوعات اگر الزامات قانونی رعایت نشود، طبیعتا امکان استفاده هم بلاوجه خواهد شد. نکته چهارم، استفاده از مجامع بین‌المللی مثل ظرفیت بریکس یا شانگهای است که طبیعتا در دیپلماسی چندگانه کشورهای همسایه‌ای که عضو این مجامع هستند، استاندارهای همجوار آن کشور همسایه امکان استفاده دارند. نکته پنجم، فاصله گرفتن از تعارض منافع است که استانداران به اموری مشغول نشوند که تعارض منافع داشته باشد که این البته نقض قانون است و یک نکته کلیدی است. نکته ششم، برخورد با فساد است. فسادی که رگه‌های آن در بخش‌هایی دیده می‌شود که به شدت باید با آن برخورد بشود. نکته هفتم، در بین مردم بودن است. نکته کلیدی این است که مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی و مهم‌ترین مولفه نظام اسلامی، اتکا به مردم است. طبیعتا اتکا به مردم یعنی شنیدن حرف‌های مردم و اجرای مطالبات مردم است و اجرایی شدن مطالبات مردم، ساز وکار خاص خودش را دارد. ممکن است مردم شرق کشور مشکلاتی داشته باشند که غرب کشور نداشته باشند یا مردم شمال کشور مسائل و مشکلاتی داشته باشند که جنوب کشور نداشته باشند و بالعکس. طبیعی است که شنیدن حرف مردم بخشی از مسئله است و بخش دوم حل آن مطالبات است که باز باید الزامات آن را دستگاه‌های مربوطه فراهم کنند. نکته نهم، انتخاب مدیرانی است که روحیه خدمت و همچنین سلامت نفس داشته باشند. اگر استانداران بخواهند چنین کاری انجام دهند، شرط نکته این است که دستگاه‌های مربوطه و دستگاه‌های نظارتی، مداخلات حداکثری داشته باشند. گاهی اوقات مداخلات حداکثری طبیعی است که این هدف را نمی‌تواند جامه عمل بپوشاند. به نظر می‌رسد انتظار از استانداران برای انتخاب مدیران با روحیه خدمت و دارای عزت و سلامت نفس، یک الزام برای نظام اجرایی و همه بخش‌های دیگر است. نکته دهم، اشاره ایشان به فضای عمومی کشور است از این منظر که نه شرایط جنگی است، نه کرونایی است و نه اختلافات تند سیاسی وجود دارد. فضای عمومی کشور مناسب و فرصت‌های فراوان برای کار وجود دارد. به نظر می‌رسد اگر همه دستگاه‌های مختلف به تمام نکات ظریفی که ایشان دیروز به استانداران توصیه کردند جهت اجرا کمک کنند، گام بلندی برای رفع موانع کار در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و روابط استان‌ها با کشورهای همجوار برداشته شود و تعامل با مجامعی باشد که کشور به آنها ملحق شده است.

در دیدار روز گذشته مقام معظم رهبری با استانداران به 10 نکته مهم اشاره شد که توجه به هر یک از این نکات می‌تواند بخشی ازموانع اجرایی کار برداشته شود و منجر به تسریع در امور مردم بشود. نکته اول، اینکه این باور در همه ارکان کشور شکل بگیرد که استانداران مدیر همه جانبه و مسئول همه امور هستند که ایشان به چند نکته اشاره کردند: از جمله محیط زیست یا مسائل بازارچه‌های مرزی و مهمتر از همه دیپلماسی عمومی. طبیعی است برای انجام چنین مسئولیت‌هایی نیاز به ابزار مناسب دارد و آن ابزار مناسب این است که همه دستگاه‌ها، اختیار لازم را به استانداران بدهند. ایشان در نکته دوم اشاره کردند که روسای جمهور می‌خواستند که چنین بکنند اما برخی وزرا این کار را نکردند. لذا اگر اختیارات واگذار بشود، طبیعی است که مسئولیت همه امور هم می‌تواند انجام بگیرد. نکته سوم، توجه به ظرفیت عظیم منابع انسانی است که طبیعتا برای استفاده از این ظرفیت باز نیاز به ابزار و الزامات دارد که از جمله الزامات آن، به کارگیری نیروها در چارچوب قوانین و مقررات است که هر یک از این مفاهیم و موضوعات اگر الزامات قانونی رعایت نشود، طبیعتا امکان استفاده هم بلاوجه خواهد شد. نکته چهارم، استفاده از مجامع بین‌المللی مثل ظرفیت بریکس یا شانگهای است که طبیعتا در دیپلماسی چندگانه کشورهای همسایه‌ای که عضو این مجامع هستند، استاندارهای همجوار آن کشور همسایه امکان استفاده دارند. نکته پنجم، فاصله گرفتن از تعارض منافع است که استانداران به اموری مشغول نشوند که تعارض منافع داشته باشد که این البته نقض قانون است و یک نکته کلیدی است. نکته ششم، برخورد با فساد است. فسادی که رگه‌های آن در بخش‌هایی دیده می‌شود که به شدت باید با آن برخورد بشود. نکته هفتم، در بین مردم بودن است. نکته کلیدی این است که مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی و مهم‌ترین مولفه نظام اسلامی، اتکا به مردم است. طبیعتا اتکا به مردم یعنی شنیدن حرف‌های مردم و اجرای مطالبات مردم است و اجرایی شدن مطالبات مردم، ساز وکار خاص خودش را دارد. ممکن است مردم شرق کشور مشکلاتی داشته باشند که غرب کشور نداشته باشند یا مردم شمال کشور مسائل و مشکلاتی داشته باشند که جنوب کشور نداشته باشند و بالعکس. طبیعی است که شنیدن حرف مردم بخشی از مسئله است و بخش دوم حل آن مطالبات است که باز باید الزامات آن را دستگاه‌های مربوطه فراهم کنند. نکته نهم، انتخاب مدیرانی است که روحیه خدمت و همچنین سلامت نفس داشته باشند. اگر استانداران بخواهند چنین کاری انجام دهند، شرط نکته این است که دستگاه‌های مربوطه و دستگاه‌های نظارتی، مداخلات حداکثری داشته باشند. گاهی اوقات مداخلات حداکثری طبیعی است که این هدف را نمی‌تواند جامه عمل بپوشاند. به نظر می‌رسد انتظار از استانداران برای انتخاب مدیران با روحیه خدمت و دارای عزت و سلامت نفس، یک الزام برای نظام اجرایی و همه بخش‌های دیگر است. نکته دهم، اشاره ایشان به فضای عمومی کشور است از این منظر که نه شرایط جنگی است، نه کرونایی است و نه اختلافات تند سیاسی وجود دارد. فضای عمومی کشور مناسب و فرصت‌های فراوان برای کار وجود دارد. به نظر می‌رسد اگر همه دستگاه‌های مختلف به تمام نکات ظریفی که ایشان دیروز به استانداران توصیه کردند جهت اجرا کمک کنند، گام بلندی برای رفع موانع کار در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و روابط استان‌ها با کشورهای همجوار برداشته شود و تعامل با مجامعی باشد که کشور به آنها ملحق شده است.

*هادی حق‌شناس

استاندار گیلان

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار