| کد مطلب: ۱۱۱۴۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حواشی شهرداری تهران

داستان‌های خانواده زاکانی

آرمان ملی– مطهره شفیعی: علیرضا زاکانی که رئیس بسیج یک دانشگاه بود، در روز ماجرای کوی دانشگاه در سال 78 تصور نمی‌کرد روزی شهردار شود و بر کرسی بهشت بنشیند یا در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس به‌عنوان نماینده بر کرسی‌های مجلس جلوس داشته باشد. او در سال‌های 92 و 96 کاندیدای ریاست جمهوری شد اما شورای نگهبان او را در حد جلوس بر کرسی پاستور ندانست و ردصلاحیت شد. در سال 1400 هم خودش انصراف داد.

داستان‌های خانواده زاکانی

*حواشی آقای داماد

حواشی اطراف خانواده زاکانی قابل تامل است و شایعات و اخبار درباره خانواده او بیش از سایر شهرداران بوده و هست. در شورای شهر دوره پنجم «قانون تعارض منافع در شهرداری» به تصویب رسید و در آن اعلام شده که مدیران نمی‌توانند بستگان خود را در شهرداری به کار گیرند. در تعریف بستگان نیز اسامی پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، داماد، عروس لحاظ شده است. حتی در دوره ششم پارلمان شهری پایتخت مصوبه «قانون تعارض منافع» را اصلاح کردند. نکته حالب اینجاست که علیرضا زاکانی از یک‌سو شعار مبارزه با غرب و آمریکا سر می‌داد اما دخترش در سوئیس تحصیل کرد و قابل تامل‌تر از آن، نوه‌اش است که در این کشور به‌دنیا آمد. داماد زاکانی از قافله حواشی عقب نمانده و یکی از این انتصابات حکم مشاوره زاکانی برای دامادش به‌عنوان «مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در هوشمندسازی» بود که با هجمه‌ منتقدان و رسانه‌ها، شهردار این حکم را لغو کرد، اما آنطور که اعضای شورای شهر تهران می‌گویند حسین حیدری، داماد زاکانی نقش پررنگی را در شهرداری ایفا می‌کند. کار به آنجا رسید که ۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران (مهدی عباسی، مهدی اقراریان، ناصر امانی، علی‌اصغر قائمی، جعفر شربیانی، زهرا شمس‌احسان، جعفر تشکری‌هاشمی، سوده نجفی و حبیب کاشانی) تذکری را درباره اقدامات حسین حیدری، داماد علیرضا زاکانی امضا کردند. علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران هم مدعی بود: «این موضوعاتی است که ما شنیدیم و می‌گویند که پدر دامادش در یک طبقه از سازمان فرهنگی و هنری نشسته و در بسیاری از اقداماتی که در این سازمان– مالی و غیرمالی - امر و نهی می‌کند.» حسین حیدری به‌همراه همسرش مریم زاکانی از مدیران شرکت عمید رایانه شریف هستند که این شرکت مشتریان بزرگی، چون همراه اول و شرکت ارتباطات زیرساخت مخابرات ایران دارد. همچنین یکی از شرکت‌های مرتبط با حسین حیدری شرکت «ایده‌نگار عرش» است.

*همسر زاکانی چه می‌کند؟

علیرضا زاکانی در سال 1368 وقتی 24 ساله بود با معصومه پاکتچی ازدواج کرد. معصومه پاکتچی، همسر علیرضا زاکانی، دارای تحصیلات سطح حوزه علمیه است او همچنین مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران بوده است که فعلا در این مسئولیت نیست. وی از سال 1386 مسئولیت واحد خواهران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود را عهده‌دار بوده و تندیس دکترین مهدویت را سال 1391 دریافت کرد. پاکتچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، از دوران خواستگاری چه خاطره‌ای دارید، گفت: بنده در دوران دفاع مقدس تصمیم به ازدواج با همسر یک شهید که یک فرزند داشت، گرفتم. زاکانی هم با بیان اینکه، با خانم شهید که صحبت شده بود یک نکته را بیان کرد که من دیگر تحمل شهیدشدن همسرم را ندارم. زاکانی با بیان اینکه، اکنون سه داماد دارم، بیان داشت: دختر اولم در دبیرستان ازدواج کرد اما دو دختر دیگرم بعد از کنکور ازدواج کردند لذا اعتقاد دارم که باید مدل ازدواج آسان را به معنای واقعی دنبال کرد. این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، داماد اولم برادر شهید است، خاطرنشان کرد: داماد دوم فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و داماد سوم در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عمران در دانشگاه تربیت مدرس است، بنابراین هیچیک از فرزندانم ازدواج سیاسی نکردند. در خرداد ماه 1400 شایعاتی درباره دو همسر داشتن علیرضا زاکانی منتشر شد. این درحالی بود که علیرضا زاکانی در خرداد ۱۴۰۰ و جریان تبلیغات «انتخابات» در واکنش به شایعاتی درباره‌ اینکه او همسر دوم دارد، گفته بود: حاشیه درست کردند که دو همسر یکی در تهران و یکی در قم دارم؛ شرم نمی‌کنند؟ من چه خاری در گلوی آنها هستم؟ وقتی روی کار بیایم آنها را راحت نمی‌گذارم هر چه خوردند و بردند از گلویشان بیرون می‌کشم.

*حمایت زاکانی از انتصاب‌های فامیلی

 فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی هم در دوره حضور زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان معاون او معرفی شده بود. غلامرضا تاجگردون؛ نماینده سابق که اعتبار نامه‌اش در مجلس رد شد، در توئیتی مدعی شد: «زاکانی برادر داماد خودش را به‌عنوان معاونش انتخاب کرده است!» این توئیت با هشتگ دستمال کثیف منتشر شده است. این گونه انتصابات در شهرداری تهران همچنان ادامه داشت و به انتصاب پسر وزیر کار و وزیر آموزش و پرورش دولت نهم رسید. از سوی دیگر اول آبان سال گذشته مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوق شهروندی شورا در جریان بررسی اساسنامه سازمان‌های وابسته شهرداری تهران اظهارکرد: از یکی از مدیران شهرداری پرسیده شد که استخدام خواهرزاده وی در مدیریت شهری، چگونه انجام شده است؟ وی در پاسخ گفت که شهردار دستور داده‌اند! آیا همه این موقعیت را دارند که خواهرزاده خود را جهت استخدام به شهردار تهران معرفی کنند. جالب اینجاست که آقای شهردار با دفاع از معاون خود بیان داشت: آقای شعبانی نه در جریان انتصاب خواهرزاده خود بوده، نه برای انتصاب ایشان هیچ توصیه‌ای کرده است که البته اگر هم توصیه‌ای می‌کرد، هیچ تاثیری روی من نمی‌گذاشت‌. افرادی از شورای شهر یا هر جای دیگری هم که موضوع انتصاب خواهرزاده معاون شهردار را مطرح کردند، نزد خدا توبه کنند، چون با این صحبت‌های خود هم در حق‌ آقای شعبانی و هم در حق آن شخص ظلم کرده‌اند‌.

* عصبانیت روزنامه شهرداری از افشای قرارداد پنهانی

سعی شد این انتصابات پنهان بماند اما چنین نشد مانند قرارداد پنهان زاکانی با چینی‌ها که حتی سبب انتقاد روزنامه شهرداری شد. روزنامه شهرداری تهران از افشای قرارداد پنهانی ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چینی‌ها عصبانی شد و نوشت: بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ بلدیه را به اسم عدالت‌خواهی افشا کردند. احتمال برهم‌خوردن قرارداد وجود دارد. طرف چینی این قرارداد، به جهت شرایط تحریم بر رازداری مصر بوده است و البته حق هم دارد گلایه قهرآمیز کند. مهدی اقراریان که روز یکشنبه با 6 عضو دیگر شورا از جلسه خارج شد، بیان داشت: «درباره عدم شفافیت قرارداد چین با شهرداری تهران درخواست مشخص ما شفافیت قرارداد با چین است. خانم سلیمانی و دیگر همکاران نکاتی را مطرح کردند. شفافیت قرارداد چین دغدغه شور است. باید مشخص شود چه تعداد سفر به چین صورت گرفته و چه تعداد نیرو رفته‌اند و موضوع مذاکرات و نتیجه‌ سفر‌ها چه بوده است. یکی از سؤالات بنده در جلسه این بود که آیا در قرارداد مربوط به سفر چین، غیر از تجهیزات مربوط به حمل و نقل و ترافیک، تجهیزات دیگری هم خریداری شده است؟ آقای زاکانی گفتند تجهیزات دیگری هم رخ داده است. سؤال اینجاست که با هماهنگی کدام بخش این خرید‌ها انجام شده است؟ در مجلس شورای اسلامی هم شاهد این روال هستیم و ممکن است یک جلسه در صحن به نتیجه نرسد. جلسه‌ بعدی شهردار باید بیاید و به سؤالات پاسخ دهد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار