| کد مطلب: ۱۱۱۴۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از نزدیکی ایران و چین بعد از عملیات وعده صادق

چین ایران را عامل امنیت می‌داند

آرمان ملی – احسان اسقایی: عملیات تلافی‌جویانه وعده صادق تهران علیه تل‌آویو تمامی معادلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی در منطقه و حتی فراتر از منطقه را بر هم زده است.

چین ایران را عامل امنیت می‌داند

در اروپا برخی هواداران اسرائیل و افرادی که تلاش کردند برد موشک‌های ایران را برای امنیت اروپا یک خطر جدی تلقی کنند در نظر داشتند حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند. در جلسه پارلمان اروپا جدل‌های جدی در این ارتباط صورت گرفت. تلاش‌های زیادی شد تا سپاه ایران به اتفاق آرا توسط اروپایی‌ها تروریستی اعلام شود. حتی بورل مسئول سیاست خارجه اروپا در آن جلسه به حمایت از ایران و جلوگیری از قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی محکوم شد اما در نهایت اقدام تندروها در اروپا به نتیجه نرسید و البته بیانیه‌ای علیه ایران صادر شد که تهران نیز به آن واکنش نشان داد. از سوی دیگرکانادا نیز تلاش‌هایی در منکوب کردن پاسخ تهران به اسرائیل کرد اما درنهایت تمامی تلاش‌ها جنبه سیاسی داشت و نتیجه عملی نداشته است. در برابر اما برخی دیگر کشورهای جهان از جمله ملت‌های کشورهای اسلامی بعد از این عملیات با غرور از ایران یاد می‌کنند. آمریکا نیز تلاش کرده ضمن محکومیت ایران به نوعی حمایت‌های مادی خود را نصیب اسرائیل کند و به نظر می‌رسد تلاش‌هایی هم از سوی آنها صورت گرفت که درگیری ایران و اسرائیل فرسایشی نشود. آن سوی ماجرا اما موضع چین و روسیه برای ایران اهمیت دارد. چینی‌ها و روس‌ها در هر دو جلسه شورای امنیت در ارتباط با ایران و اسرائیل تلاش‌هایی کردند تا طرفین را به آرامش دعوت کنند ضمن اینکه آنها صراحتا حمله به سفارتخانه ایران در سوریه را محکوم کرده و در برابر بعد از حمله تهران نیز پشت تهران را در شورای امنیت و محافل دیپلماتیک خالی نکردند.

*اژدهای زرد و حمایت از ایران

 واقعیت آن است که روسیه در جریان اوکراین از غرب فاصله آشکار گرفته است و بعد از عملیات 7 اکتبر نیز گلایه‌هایی از سوی حاکمان  تل‌آویو از مسکو صورت گرفت اما مسکو حتی در برخی مواقع با سران حماس نیز در ارتباط با مسائل غزه در پایتخت روسیه به گفت‌وگو پرداخته است. برخی موضع گیری‌های روسیه علیه نتانیاهو نیز بر اختلاف بین روسیه و اسرائیل افزوده است اما موضع تقریبا مثبت روس‌ها در دفاع از عملیات تهران از این نظر که ایران حق پاسخگویی دارد، مسکو را از منظر افکار عمومی نزدیک به تهران نشان داده است. ضمن اینکه روس‌ها در حمایت لفظی از تهران در اقدام علیه اسرائیل می‌خواهند به غرب نیز این پیام را برسانند که در صورت ادامه سیاست‌های آنها در اوکراین، دست آنها خالی نیست و روس‌ها معادلاتی را برای بر هم زدن معادله غرب در دست دارند. هرچند روس‌ها تلاش کردند ضمن تاکید بر ایجاد آرامش در منطقه به نوعی خود را کنار ایران تعریف کنند اما موضع چینی‌ها که به این سادگی‌ها دم به تله نقشه‌های آمریکا نمی‌دهند و روابط خود را با آمریکا به سادگی شکراب نمی‌کنند، شرایط را برای آمریکا و اسرائیل سخت کرده است. چینی‌ها نه تنها موضع‌های رسمی در جلسه شورای امنیت به نفع ایران گرفتند بلکه بر اساس برخی اخبار منتشر شده حتی در نوع ارتباطات خود با اسرائیل نیز قائل به تغییراتی شده‌اند.

*چین ایران را عامل امنیت می‌داند

 از سوی دیگر چین در طول سال‌های گذشته به منظور تامین امنیت انرژی خود و به دست آوردن شرکای اقتصادی در خاورمیانه و خصوصا در عربستان و قطر و امارات اقدام به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده است و به هیچ وجه علاقه ندارد که این سرمایه‌گذاری‌ها با ایجاد ناامنی به خطر بیفتد. چین به خوبی می‌داند ایران یک عامل امنیت ساز در عراق و سوریه و منطقه است. از این رو تحرکات اسرائیل علیه تهران را احتمالا عامل نا امنی می‌داند. شاید از این منظر بود که در هر دو جلسه شورای امنیت چه بعد از بمباران ساختمان کنسولگری ایران در سوریه چه بعد از عملیات وعده صادق تهران علیه  تل‌آویو حداقل به صورت ظاهری پشت ایران ایستاد. چرا که پر واضح است که ایران و گروه‌های نزدیک با آن می‌توانند امنیت را در منطقه برقرار کنند و چین هم جز امنیت سرمایه‌گذاری‌های خود خواسته‌ای ندارد.

*شکراب شدن رابطه چین با اسرائیل

جیمز پالمر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در فارن پالیسی نوشت: در ماجرای تقابل اخیر ایران و اسرائیل، چین طرف تهران را گرفته اما به نظر می‌رسد که پکن در تلاش برای تنش زدایی از وضعیت موجود و در عین حال طعنه زدن به آمریکاست. رسانه‌های چینی در اولین گزارش‌های خود از حمله غیرمنتظره ایران به اسرائیل، در تبعیت از خط خبری رسانه‌های ایرانی گفتند که حملات موشکی و پهپادی ایران اهداف نظامی در خاک اسرائیل را نابود کرده است. چین دارای روابط گسترده‌ای با ایران است و تماس بلافاصله وزیر امور خارجه چین با تهران بعد از حمله و تمجید از اقدام متقابل ایران نشان می‌دهد که پکن علاقه‌ای برای دست شستن از این روابط ندارد. روابط با تهران یکی از ستون‌های اصلی اهداف پکن در خاورمیانه است. این اهداف شامل حفظ جریان نفت، ادعای پایبندی به اصول اخلاقی در مقایسه با آمریکا و امتناع از گرفتاری‌های پرهزینه است. هرچند چین به دنبال حفظ روابط خود تقریبا با تمام طرف‌ها در خاورمیانه است، اما وضعیت موجود آسیب‌هایی جدی بر روابط چین با تل‌آویو وارد ساخته است. دیپلمات‌های چینی پشت درهای بسته تلاش می‌کنند همتایان اسرائیلی‌شان را قانع کنند که اظهارات علنی دولت چین نشان دهنده منویات قلبی پکن درباره لزوم مجازات دولت اسرائیل بابت اقداماتی که انجام داده است نیست و پکن همچنان خواهان حفظ روابط دوجانبه است. خودداری چین از محکوم کردن حمله 7 اکتبر حماس بدان معنا بود که اسرائیل احتمالا در آینده موضع سختگیرانه‌تری در قبال انتقال فناوری و قراردادهای تجاری اتخاذ خواهد کرد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار