| کد مطلب: ۱۱۱۴۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از ترک اعتراضی جلسه شورای شهر حین سخنرانی شهردار تهران

زمزمه استیضاح در بهشت

آرمان ملی – مطهره شفیعی: این روزها بهشت آرامش ندارد و برخی از اعضای شورای شهر با شهردار اصولگرا هم مسیر نیستند چنانکه مانند دیروز قبل از حضور زاکانی در پشت میکروفن، اقدام به ترک جلسه کردند. در این جلسه پس از تذکرات اعضا، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی را از اقدامات شهرداری در حوزه حمل و نقل و به‌ویژه سفر شهردار تهران به چین ارائه کرد.

زمزمه استیضاح در بهشت

سفری که البته مدت زیادی از انجام آن می‌گذرد و طی آن توافقاتی میان شهرداری تهران و برخی شرکت‌های چینی صورت گرفته که بعضا انتقاداتی به دنبال داشته است، از جمله توافق صورت گرفته برای خرید اتوبوس برقی که ظاهرا به عقد قرارداد هم منجر شده و از این نظر، عجیب به نظر می‌رسد چراکه وفق قانون، عقد چنین قراردادهایی نیازمند طرح در شورا و دریافت مصوبه از این نهاد است. مهدی چمران ضمن تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وحدت بین دستگاه‌ها و ایجاد امید آفرینی برای مردم، از اعضای شورای شهر خواستند که تنها درباره گزارشی که معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری ارائه کردند، صحبت کنند، اما در حین سخنرانی زاکانی بود که تعدادی از اعضای شورای شهر که سوالات و ابهاماتی در این خصوص داشتند از جمله جعفر تشکری هاشمی، ناصرامانی، علی اصغر قائمی، مهدی عباسی، مهدی اقراریان و خانم سوده نجفی که از مخالفان سیاسی شهردار تهران به شمار می‌روند برای از حدنصاب افتادن جلسه شورای شهر، جلسه را ترک کردند. علیرضا زاکانی خطاب به کسانی که انتقاداتی وارد کرده بودند، گفت اگر انتقادات شما فنی است بمانید تا پاسخ را بشنوید، شما نه جلسات هم اندیشی تشریف می‌آورید نه می‌نشینید پاسخ‌ها را بشنوید. برخی از اعضای شورای شهر هم در قامت حامی شهردار ظاهر شدند مانند رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر. محمد آخوندی گفت: «قرارداد چین یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تاریخ شهرداری است؛ اما دائم سرکوب می‌کنید، سوال من از همکاران در شورا این است آیا ابهاماتی که نسبت به قرارداد داشتید پیش از بیان در صحن شورا، به معاونت حمل و نقل گفته‌اید؟ آدمی معلوم الحال که وضعیت آن مشخص است حرفی را در فضای مجازی منتشر کرده، اگر خودمان را ید واحد با شهرداری ببینم، از شهرداری توضیح می‌خواهیم و اگر اشتباه کرده بودند توضیح بخواهیم. قطعا خود بنده اولین نفر هستم که از شهردار توضیح می‌خواهم اما اگر اشتباهی نبوده، چرا باید خودزنی کنیم؟ باید همه کمک کنیم این قرارداد به سرانجام برسد.» این سخنان محمد آخوندی موجب اعتراض مابقی اعضای شورای شهر شد و تعدادی از اعضای شورا همچون شربیانی، امانی، اقراریان، سروری و غیره درخواست پاسخگویی به جو ایجاد شده در شورای شهر را داشتند که مهدی چمران، رئیس شورای شهر با تأکید بر این‌که باید سخنان و تذکرات پیرامون گزارش باشد و نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند.

*نقش چمران در تنش  دیروز

شاید رویکرد چمران هم در نارضایتی اعضا موثر باشد. دیروزمهدی چمران همچنین در خلال پاسخ اعضا به یکدیگر پس از ارائه گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و ایجاد تشنج در صحن شورای شهر تهران گفت: نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند. اگر می‌خواهید جواب یکدیگر را بدهید در اتاق‌هایتان بنشینید، خوش و بش کنید یا دعوا کنید و جواب یکدیگر را بدهید. این دوستان در صحن شورا ننشستند که شاهد پاسخ اعضا به یکدیگر باشند. وی خطاب به شربیانی که قصد ارائه تذکر داشت، اظهار کرد: شما حق ندارید در مورد دیگران صحبت کنید. باید در مورد موضوعات حمل و نقلی صحبت کنید و در مورد موضوعات دیگر نباید صحبت کنید. در ادامه شربیانی در وقت ارائه تذکر خود گفت: تقارن بسیار تلخی است که ریاست شورا اعلام کند شما نباید صحبت کنید. اصل شورا تضارب آراست. اگر به عنوان رئیس می‌فرمایید من صحبت نکنم سکوت می‌کنم و تشکر می‌کنم. در ادامه بار دیگر چمران خطاب به اعضای شورا گفت: شلوغ نکنید، هر چیزی در جای خود و به موقع خود درست است. اگر قرار باشد هر کسی پاسخ عضو دیگر را بدهد باید تا شب جواب یکدیگر را بدهیم. باید با هم مشورت درست انجام دهید.

*اعتراض به انتصابات شهرداری

یکی از اعضای شورای شهر روز گذشته به انتصابات شهرداری معترض بود و از عدم شفافیت فرایند جذب افراد در مجموعه شهرداری تهران انتقاد کرد. مهدی اقراریان با تأکید بر جایگاه شوراها در قانون اساسی گفت: امیدواریم شوراها جایگاه خود را پیدا کنند و به وظایف شوراها توجه شود. در سال آخر فعالیت شورا شکل گیری ستاد مدیریت محله به این شکل و وضعیتی که نمایندگان شورا دارند حرف و حدیث‌های زیادی دارد. وی افزود: تذکر شماره ۷۷ بنده در خصوص شفاف نبودن فرایند جذب افراد در مجموعه شهرداری تهران است. برخی افراد از وابستگان مدیر شهری بودند و البته بنده نامی از فردی نبردم و مدیران شهری در خصوص آن در مصاحبه‌ها صحبت کرده‌اند.عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه گزارشی از شیوه جذب افراد از ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ و ارتباط سببی و نسبی این افراد با مدیران ارشد شهرداری تهران باید ارائه شود، اظهار کرد: باید گزارش جذب افراد توسط موسسه هادیان شهر و حامیان شهر و شرکت خدمات اداری شهر شفاف شود. کمیته منابع انسانی شورا نیز در این زمینه مکاتباتی داشته که به آن پاسخ داده نشده و اگر پاسخی داده نشود ناچاریم سوال از شهردار را مطرح کنیم. فارغ از اینکه صحن شورا به سوال رأی دهد یا خیر و این سوال منجر به عزل شهردار شود یا خیر، وظیفه داریم به تکالیف خود عمل کنیم.

*زاکانی استیضاح می‌شود؟

با توجه به آنچه دیروز در بهشت رخ داد باردیگر این گمانه قوت گرفت که اختلافات سیاسی برخی اعضا با شهردار تهران بعد از انتخابات اخیر مجلس بالا گرفته است. در اذهان برخی افراد هست که بحث استیضاح زاکانی در اسفندماه مطرح شد. دریکی از روزهای پایانی سال گذشته مهدی اقراریان، عضو شورای شهر منتقد زاکانی با اعضای موافق شهردار تهران بر سر استیضاح زاکانی، به جدال کلامی پرداخت، استیضاح زاکانی در توئیتر بازتاب زیادی داشت. آخوندی دیگر عضو شورای شهر و از حامیان شهردار تهران در شورا در پاسخ به اقراریان در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر نوشته است: «برخورد سیاسی با موضوعات شهری ممنوع؛ کسی حق ندارد عصبانیت خود از نتیجه انتخابات را به مسائل شهری که ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، تعمیم دهد. بنده به عنوان خادم مردم اجازه برخورد سیاسی با مسائل شهر را به کسی نمی‌دهم و در صورت ادامه این روند مسائل را با مردم تهران در میان می‌گذارم» اشاره به موضوع «انتخابات» توسط آخوندی به جدال حامیان زاکانی و اطرافیان قالیباف در شورای ائتلاف در بر سر لیست انتخاباتی پر حاشیه‌ای بود که پس لرزهای آن در شورای شهر شنیده می‌شد. محمد آخوندی در توییت دیگری به حزب اقراریان حمله کرده و نوشته است: «رای قاطع مردم تهران در انتخابات مجلس و مخالفت با کسانی‌که به اسم حزب جدید و نو تیشه به ریشه منافع مردم شهر تهران و کسب حدود فقط 100 هزار رای در تهران، نشان می‌دهد مردم خوب می‌فهمند که چه کسانی دنبال خدمت هستند و چه کسانی به دنبال قدرت.» ۹ نفر از ترکیب ۲۱ نفره شورای شهر تهران یعنی ناصر امانی، مهدی عباسی، زهرا شمس احسان، مهدی اقراریان، علیرضا قائمی، سوده نجفی، جعفر شریبانی، حبیب کاشانی و سید جعفر تشکری هاشمی در مقابل طیف حامی شهردار تهران صف آرایی کرده‌اند. از میان این گروه ناصر امانی، اقراریان، قائمی و تشکری هاشمی تلاش می‌کنند تا زاکانی را استیضاح کنند اما چون در ترکیب ۲۱ نفره شورای شهر تهران اکثریت را در اختیار ندارند، تا کنون موفق به این کار نشده‌اند و اکنون باید در انتظار رویکرد اعضای شورای شهر به اقدامات شهردار باشند و این سوال که آیا زاکانی از سوی اعضای شورای شهر اصولگرا استیضاح خواهد شد یا خیر.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار