| کد مطلب: ۱۱۱۴۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

تلاش برخی نمایندگان برای لابی بر سر صندلی ریاست مجلس

معامله به‌جای رقابت!

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: کرسی ریاست مجلس دوازدهم تا به امروز پرحاشیه‌ترین کرسی ریاست بهارستان بوده است. وضعیت در مجلس آینده قدری متفاوت از مجلس کنونی می‌شود زیرا نیروهایی وارد مجلس دوازدهم خواهند شد که شرایط را برای قالیباف و طیف او سخت می‌کنند تا جایی که این پرسش به وجود می‌آید که آیا او می‌تواند از جایگاه ریاستش بر مجلس دفاع کند؟ قالیباف نمی‌خواهد سرنوشتی مشابه حدادعادل داشته و ریاستش تک دوره‌ای باشد. او یک اصولگراست و منتحبان مجلس دوازدهم هم اصولگرا هستند پس به‌طور طبیعی نباید با ریاست قالیباف مشکلی داشته باشند اما این ادعا زمانی صحت داشت که اصولگرایان یکپارچه بودند نه مانند زمان فعلی که چند شاخه هستند و هر جریانی خودش را لایق معرفی رئیس مجلس می‌داند. در چنین شرایطی نیاز به معامله برای ریاست قالیباف است.

معامله به‌جای رقابت!

*تلاش برای نشاندن قالیباف بر کرسی ریاست

 روز گذشته عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم معامله برای ریاست قالیباف را تایید می‌کند. جلال رشیدی‌کوچی درباره اینکه این معامله‌ای که می‌گویید برای کسب کرسی ریاست آقای قالیباف در مجلس دوازدهم است، عنوان کرد: بله، احتمالا همین است. همچنین دیروز یک نماینده پیشین مجلس گفت: رویکرد مجلس آینده تقریبا شبیه به همین مجلس کنونی خواهد بود و به نظرم بر سر ریاست مجلس تندروها با قالیباف به جای رقابت معامله می‌کنند. برای تندروها مهم است که ریاست کمیسیون‌ها در اختیار بگیرند یا حضور عددی خوبی در هیات رئیسه داشته باشند. آنها دنبال سهم‌خواهی‌اند و می‌خواهند سهم خود را هرچه بیشتر افزایش دهند. مهدی آیتی گفت: درست است که جبهه پایداری اکنون قدرت بیشتری گرفته است و در مجلس آینده سهم بیشتری از کرسی‌ها را خواهد داشت اما دلیل نمی‌شود که آقای قالیباف بار دیگر رئیس مجلس نشود زیرا ریاست مجلس لزوما در مجلس تعیین نمی‌شود. وی گفت: حتما آقای قالیباف بار دیگر رئیس مجلس می‌شود اما ممکن است نیروهای پایداری و تندروها در اداره مجلس کار را برای او سخت کنند زیرا فراکسیون‌های مخالف او قوی‌تر خواهد بود.

*حمایت بیرونی از ریاست قالیباف بر مجلس را رد نمی‌کنم

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم می‌گوید: گاهی بعضی از اسامی را می‌شنویم. برای مثال نام آقایان رسایی، متکی، قالیباف و ذوالنوری را به عنوان داوطلبین ریاست مجلس شنیدم، البته اوایل بحث آقاتهرانی هم در محافل، هم در مجلس و چه در بیرون از مجلس برای ریاست مطرح بود، نکته قابل توجه این است که نام این افراد برای ریاست مجلس را نه صرفاً از طرف خودشان بلکه بعضی افراد این اسامی را مطرح می‌کردند. غلامرضا نوری قزلجه خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که ریاست قالیباف از بیرون مجلس شارژ شود و من این را رد نمی‌کنم اما در مورد اینکه بگوییم شانس کدام کاندیدا برای کسب کرسی ریاست مجلس بیشتر است، نکته این است که هنوز در جمع منتخبین این موضوع را باز نکردیم و صحبت نکردیم. اما در مجموع به نظر بنده اول باید برنامه‌های گذشته افراد را مشاهده کنیم به این ترتیب که در جاهای مختلف مدیریتی چه در مجلس چه در غیرمجلس چگونه عمل کردند، همچنین تعهدات و برنامه‌هایی می‌دهند را باید بررسی کنیم چرا که به هر حال رئیس مجلس در کشور ما یک مقدار متفاوت از سایر کشورهاست. نوری قزلجه گفت: احتمال دارد فراکسیون مستقلین برای ریاست مجلس از فردی غیر از قالیباف حمایت کند.

*ادعایی که رد شد

کامران غضنفری که جزو منتخبان تهران برای ورود به مجلس دوازدهم است، در یادداشتی که منتشر کرده، مدعی دادن وعده‌هایی از جنس وام، خودرو و عضویت در کمیسیون مورد علاقه در عوض رأی دادن به افراد برای انتخاب هیأت رئیسه شده است. آقای غضنفری و هم‌قطارانشان در روزهای گذشته تریبون اظهارات شاذ شده‌اند که خود این موضوع را می‌توان در راستای پروموت کردن پدرخوانده‌های سیاسی و رزومه‌سازی در جریانی بی‌سابقه دانست. این درحالی است که کمتر از یک روز پس از انتشار یادداشت شائبه‌برانگیز غضنفری، حبیب‌زاده منتخب مردم مرند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن نادرست دانستن روایت کامران غضنفری از دیدار با یکی از مدیران مجلس به رسانه‌ها گفت: «من در آن جلسه مورد اشاره دکتر غضنفری بوده‌ام، به هیچ‌وجه بحثی درباره قول و وعده برای رأی دادن به ریاست مجلس نبوده و خلاف‌گویی است.» حبیب‌زاده که در این جلسه حاضر بوده، در ادامه به آنچه در این جلسه اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: «در آن جلسه آن مسئول مربوطه از آقای غضنفری مدارکش را گرفت و کارهای کارت تردد ایشان به مجلس را برایش انجام داد و خیلی هم احترامش کرد و حرف‌های وعده مالی و کمیسیون غیرواقعی است، در آستانه آغاز کار مجلس دوازدهم بدون حاشیه‌ها باید دنبال خدمت بی‌منت به مردم و فداکاری برای انقلاب و مردم باشیم.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار