| کد مطلب: ۱۱۱۳۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ابعاد سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان را بررسی می‌کند

سفری برای مبارزه با تروریسم و صادرات گاز

آرمان ملی- احسان اسقایی: دولت سیزدهم شرق‌گراست. شرق‌گرایی نه در این معنا که با چین و روسیه به دنبال ارتباط باشند بلکه ابراهیم رئیسی از روزهای ابتدایی دولتش اعلام کرد که به توسعه روابط با کشورهای همسایه علاقه‌مند است. در حدود 30 ماه گذشته که وی بر مسند ریاست قوه مجریه نشسته نیز بیشترین سفرهای خود را به کشورهای همسایه داشته است.

 سفری  برای مبارزه با تروریسم و صادرات گاز

 برقراری ارتباط دیپلماتیک بین ایران و عربستان اگر چه در دولت حسن روحانی در دستور کار تیم‌های امنیتی قرار گرفت اما در دولت ابراهیم رئیسی این ارتباط برقرار شد و رئیس‌جمهور ایران حتی با بن‌سلمان ولیعهد عربستان نیز دیدار داشته است. البته در این مدت برخی مسائل امنیتی موجب شده روابط ایران با برخی از کشورهای همسایه با سایه روشن‌هایی روبه‌رو شود برای نمونه پاسخ موشکی تهران به مقر تروریست‌های پاکستانی در آن سوی مرزها و در پاکستان موجب شد پاسخی در همین سطح از سوی پاکستان داده شود. دو کشور برای مدتی بسیار کوتاه حتی به سمت کاهش سطح برقراری روابط دیپلماتیک حرکت کرده و برای چند روز دو کشور سفرای خود را به پایتخت‌ها فرا بخوانند. با این وجود ارتباط خوب دو کشور در طول سال‌های مختلف باعث شد این دو کشور به سرعت به سمت برقراری روابط دو جانبه و دیپلماتیک حرکت کنند تا جایی که اگر نگوییم اکنون روابط تهران و اسلام‌آباد بهتر از گذشته شده است باید گفت که روابط دو سویه کمی نسبت به گذشته تحت تاثیر مذاکرات دیپلمات‌ها و تمایل دو کشور اسلامی به برقراری روابط اقتصادی بیشتر عمیق‌تر هم شده است.

* ابراهیم رئیسی به پاکستان می‌رود

 در خبرها آمده است که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ابراهیم رئیسی امروز به پاکستان سفر خواهد کرد تا در ارتباط با توسعه روابط دیپلماتیک با مقامات بلند پایه پاکستان به گفت‌وگو بپردازد. چند روز قبل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بنا بر دعوت رسمی نخست وزیر پاکستان برای بازدید سه روزه به اسلام‌آباد سفر می‌کند. ممتاز زهرا گفت ‌که همسر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در این سفر، دکتر رئیسی را همراهی خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایران با همتای پاکستانی خود و همچنین نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی، تحولات منطقه‌ای، مسائل بین‌المللی از جمله جهان اسلام را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

* سفری برای مقابله با تروریست‌های فتنه‌گر

 واقعیت آن است که تهران و اسلام‌آباد هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. چرا که تنها اختلافات خود را با یکدیگر حتی با تفاهمنامه‌های امنیتی و نظامی حل و فصل کرده‌اند. اختلافاتی که در بین ایران و پاکستان گه‌گاه سر باز می‌کند بر سر حضور گروه‌های تروریستی مخالف ایران در خاک پاکستان است. یکی از این گروه‌ها  جیش الظلم است. گروهی  که برای ایران و خصوصا در نقاط مرزی درگیری و مزاحمت ایجاد کرده به طوری که هر از گاهی اخباری مبنی بر درگیری مرزبانان ایران با تروریست‌های مسلح پاکستانی که قصد ورود به ایران را داشته و در این درگیری‌ها زخمی شده یا به شهادت می‌رسند، در رسانه‌ها منعکس می‌شود. تفاهمنامه امنیتی که ایران و پاکستان برای مقابله با این گروه‌ها با یکدیگر به امضا رساندند به گونه‌ای است که حتی نیروهای نظامی ایران می‌توانند با اطلاع دادن به مقامات پاکستانی در دل خاک پاکستان اقدام به سرکوب تروریست‌ها کنند موردی که اگر رعایت می‌شد حتما می‌توانست جلوی تنش بین ایران و پاکستان در ماه‌های گذشته را بگیرد. از آنجا که مقامات وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده‌اند که سفر رئیس‌جمهور ایران برای رایزنی مقامات عالی دو کشور در جهت مقابله با تروریست‌هاست لذا باید در انتظار دستاوردهای امنیتی مناسب از این سفر بود.

* سفری که بوی گاز می‌دهد

 تهران و پاکستان سال‌هاست در اندیشه صادرات گاز ایران به پاکستان و حتی صادرات این گاز از پاکستان به هند هستند. این خط لوله از آن سطح از اهمیت برخوردار است که نام آن را خط لوله صلح گذاشته‌اند. اخیرا حتی مقامات مختلف پاکستان اعلام کرده‌اند که خواستار خرید گاز از ایران هستند موردی که همواره آمریکایی‌ها مانع آن شده‌اند اما این‌بار پاکستانی‌ها فارغ از فشار آمریکایی‌ها خواستار خرید گاز از ایران هستند. از این رو با توجه به اشتیاق اخیر پاکستانی‌ها به خرید گاز از ایران و سفر بالاترین مقام اجرایی کشور به پاکستان می‌توان توقع داشت که آخرین اقدامات از سوی دو کشور به منظور صادرات گاز ایران به پاکستان نیز در این سفر در دستور کار قرار گیرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار