| کد مطلب: ۱۱۱۱۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

سطح جدید قدرت بازدارندگی

عملیات شب گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی بیانگر سطح جدیدی از قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن است. بررسی عملیات شب گذشته از ابعاد عملیاتی، دیپلماسی، فریب و عملیات روانی در نوع خود بی نظیر بود.

به گونه ای که این اقدام هوشمندانه طی الگوریتم های طراحی شده تهاجمی به همراه پیش بینی پذیری بالا صورت گرفته است تا ضمن وارد ساختن آسیب های جدی بر پیکره نظامی دشمن سطح توانمندی آن را به چالش کشیده و قدرت اقدام متقابل را از آن سلب نمایید. داده های این عملیات به خوبی نشان می دهد که فازهای به پیوسته و گسسته آن هرگونه اقدام پیش بینی پذیری را کاهش داده و علیرغم هشدارها و پیام های امنیتی ایران به کشورهای منطقه در قالب عملیات نظامی، امکان برآورد صحیح آن کاهش یابد. عملیات تنیبه ایران، ترکیبی از حملات محدود توسط نیروهای حزب الله و حماس آغاز شده و به همراه تهاجم سایبری و ایجاد خاموشی در سیستم برق رسانی مرکزی اسراییل باعث فریب اطلاعاتی در خصوص امکان ارتباط موثر بخصوص اختلال در سامانه های جنگ الکترونیک گردید. از طرفی همزمان با آغاز تهاجم پهپادها در حجم گسترده عملیات های راکتی از جانب لبنان، غزه، یمن، عراق و سوریه باعث سردگمی و واکنش پذیری سیستم های دفاعی اسراییل گردید.

حمله سایبری مجدد به مرکز کنترلی هدایت سامانه گنبد آهنین و اخلال در آن امکان آسیب پذیری حمله را افزایش داد. به همین ترتیب در فاز دوم دهها موشک کروز بلند پرواز بالغ بر 38 عدد به سمت اهداف در سرزمین های اشغالی پرتاب گردید که زمینه اختلال در سامانه های دفاعی برد بلند اسراییل را ایجاب می کرد.

در فاز سوم، موشک های بالستیک با تنوع بالا جهت هدف قرار دادن و برخوردهای نهایی به اهداف نظامی شلیک شدند که این خود مرحله مهم تهاجمی به شمار می رود.

در خلال این مراحل عملیاتی، پهپادها و راکت های از جانب گروه های حزب لله لبنان، کتائب حزب الله عراق، یمن و حماس علیه مواضع اسراییل شلیک شدند. اهداف اصلی در این حمله هیبریدی هدف قرار دادن پایگاه های نظامی بود که اسراییل از آنها برای حمله به کنسولگری ایران در دمشق استفاده کرده بود. اهدافی در جنوب اسراییل، حیفا، پایگاه جاسوسی در تل آویو، جولان و ایلات مورد هدف قرار گرفتند. به طور مشخص، مناطق یهودا، شما، ایشها، تناعمر، میتار، نقیب، ابوکرینات، ارارا، ال فورا، امازیا، شومر، نباتیم، تل شوا، دیمونا، و پایگاه های هوایی که محل نگهداری جنگنده های اف 35 بودند مورد هدف قرار گرفتند. در این میان براساس گزارش خبرگزاری ها فرودگاه بن گورین و فرودگاه نظامی پیاتیم آسیب های جدی دیدند و از ارائه خدمات خارج شدند.

این عملیات گسترده در نوع خود بی نظیر بوده و سطح بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را در جهان به صورت قابل توجهی افزایش داد. به گونه ای که علیرغم حمایت ها و کمک های ارتش امریکا، بریتانیا و فرانسه نتوانستند بر این حمله کنترل داشته و یا در برابر آن اقدام قابل ملاحظه ای را انجام دهند. از این رو، نظم امنیتی منطقه اکنون در روند جدیدی قرار گرفته است و هماهنگی بی نظیر جبهه مقاومت چشم انداز تاریکی را در برابر رژیم صهیونیستی قرار داده است. روشن است که این عملیات نظامی رویه امنیتی منطقه و چالش های جدیدی را در قالب تهدید مستمر در برابر رژیم صیونیستی و امریکا تحمیل خواهد کرد.

در انتها لازم به ذکر است که این اقدام ترکیبی و چند بعدی جمهوری اسلامی ایران در سطوح؛ عملیات روانی، فریب، دیپلماسی، حمله سایبری، جنگ الکترونیک، موشکی، هماهنگی نیروهای مختلف، لجستیکی و از چندین نقطه متمایز صورت گرفت که در حوزه تاریخ عملیات های نظامی معاصر کم نظیر هست.

 

*دکتر حامد روشن چشم

تحلیل گر مسائل غرب آسیا

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار