| کد مطلب: ۱۱۱۰۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

نباید در زمین نتانیاهو بازی کنیم

آرمان ملی- احسان انصاری: برخی رسانه‌ها از حمله قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل خبر می‌دهند و مدعی هستند ایران از طریق عمان به آمریکا برای پایان دائمی جنگ غزه و حمله به اسرائیل پیام داده است. ادعاهایی که با اما و اگرهای زیادی همراه است. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این موضوعات با دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده است.

نباید در زمین نتانیاهو بازی کنیم

هانی‌زاده معتقد است:«ایران با در نظر گرفتن همه جوانب سیاسی، امنیتی و نظامی پاسخی براساس منافع ملی و منافع محور مقاومت خواهد بود. به صورت طبیعی پاسخی که ایران خواهد داد بسیار دردناک خواهد بود. به همین دلیل اینکه گفته می‌شود ایران در آینده‌ای نزدیک به اسرائیل حمله خواهد کرد و از چه نقطه‌ای حمله خواهد کرد بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و غیر قابل قبول است. بدون تردید تنها عده محدودی از فرماندهان نظامی کشور از اینکه ایران چه زمان و در چه مکانی انتقام خود را از اسرائیل خواهد گرفت اطلاع دارند و رسانه‌ها و افرادی که به این مسأله دامن می‌زنند بیشتر تحلیل و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*برخی رسانه‌ها از حمله قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل سخن می‌گویند. آیا این اخبار بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است یا با واقعیت همخوانی دارد؟

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه نقض قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت یک کشور به شمار می‌رود. بدون تردید این اتفاق پیامدهای خطرناکی برای صلح و ثبات منطقه به همراه خواهد داشت. براساس قوانین بین‌المللی این حق برای ایران وجود دارد که به این حمله پاسخ بدهد. با این وجود ایران باید این نکته را در نظر داشته باشد که نباید وارد بازی‌های سیاسی نتانیاهو شود. به نظر می‌رسد ایران پاسخ پیچیده و ترکیبی در زمان و مکان مناسب به این حمله خواهد داد و به صورت شتابزده عمل نخواهد کرد. ایران با در نظر گرفتن همه جوانب سیاسی، امنیتی و نظامی پاسخی براساس منافع ملی و منافع محور مقاومت خواهد بود. به صورت طبیعی پاسخی که ایران خواهد داد بسیار دردناک خواهد بود. به همین دلیل اینکه گفته می‌شود ایران در آینده‌ای نزدیک به اسرائیل حمله خواهد کرد و از چه نقطه‌ای حمله خواهد کرد بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و غیر قابل قبول است. بدون تردید تنها عده محدودی از فرماندهان نظامی کشور از اینکه ایران چه زمان و در چه مکانی انتقام خود را از اسرائیل خواهد گرفت اطلاع دارند و رسانه‌ها و افرادی که به این مسأله دامن می‌زنند بیشتر تحلیل و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

*واکنش پیچیده و ترکیبی چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

در مرحله نخست این احتمال وجود دارد که ایران در چند جبهه و یا نقطه اسرائیل را مورد هدف قرار بدهد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که ایران نقاط حساس و مهم اسرائیل مانند شهرک‌های نظامی و امنیتی را هدف قرار بدهد. به هر حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که این مسأله نظامی است و این فرماندهان نظامی هستند که در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق درباره چگونگی واکنش ایران به اسرائیل صحبت کرد. واقعیت این است که ایران از همه ابزارهای موجود برای کمک و حمایت به غزه و فلسطین استفاده خواهد کرد و تلاش می‌کند مانع اجرای طرح‌های خطرناک آمریکا و اسرائیل در غزه شود. این در حالی است که شرایط میدانی تعیین کننده است و در پرتو شرایطی که در میدان رخ خواهد داد مقامات ایران تصمیمات نهایی را در این زمینه خواهند گرفت. سیل سفر مقامات بلندپایه اروپایی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی به اراضی اشغالی نشان می‌دهد که یک نوع قطب‌بندی جدید و جنگ صلیبی در جهان بر ضد امت اسلام ایجاد شده است. به اعتبار اینکه این صف‌آرایی‌ها از طرف اروپا و آمریکا علیه مردم فلسطین صورت می‌گیرد در چارچوب طرح بزرگ تغییر ساختار خاورمیانه قابل تعریف است و یک توطئه تازه‌ای از طرف آمریکا و اروپا برای اخراج اهالی غزه به صحرای سینا و تخلیه کردن غزه از ساکنان فلسطینی است. اعزام دو ناو بزرگ آیزنهاور و جرالد فورد از طرف آمریکا به شرق مدیترانه برای تغییر ساختار خاورمیانه ایجاد شده است تا یک حاشیه امنی برای اسرائیل در منطقه ایجاد شود لذا روز‌های آینده بسیار حساس است و این صف‌آرایی‌ها در شرق و غرب آشکار‌تر خواهد شد. ایران در تلاش است تا مانع اجرایی شدن طرح خاورمیانه جدید شود. این طرح از سه سال قبل  روی میز آمریکا، اسرائیل و اروپا قرار دارد و الان در پی اجرایی شدن آن هستند. متاسفانه کشور‌های عربی در موضع ضعف قرار دارند و کشور‌های اسلامی نیز هیچ‌گونه واکنشی نشان ندادند.

واقعیت این است که در شرایط کنونی آمریکا به دلیل فشار افکار عمومی به دنبال این است که جنگ غزه را در راستای حفظ اسرائیل به صورت آبرومندانه‌ای به پایان برساند. این در حالی است که بین رهبران آمریکا و اسرائیل در این زمینه اختلافاتی به وجود آمده است. در چنین شرایطی منافع آمریکا ایجاب می‌کند که جنگ غزه به پایان برسد و شرایطی فراهم شود که اسرائیل علی رغم آسیب‌هایی که متحمل شده حفظ شود

*آیا ایران از طریق عمان به آمریکا برای پایان دائمی جنگ غزه پیام داده است؟

واقعیت این است که در شرایط کنونی آمریکا به دلیل فشار افکار عمومی به دنبال این است که جنگ غزه را در راستای حفظ اسرائیل به صورت آبرومندانه‌ای به پایان برساند. این در حالی است که بین رهبران آمریکا و اسرائیل در این زمینه اختلافاتی به وجود آمده است. در چنین شرایطی منافع آمریکا ایجاب می‌کند که جنگ غزه به پایان برسد و شرایطی فراهم شود که اسرائیل علی رغم آسیب‌هایی که متحمل شده حفظ شود. در  این شرایط دغدغه‌های نتانیاهو جز اولویت‌های آمریکا نیست و بلکه حفظ اسرائیل اولویت اصلی آمریکاست که در ماه‌های اخیر وارد یک چرخه فروپاشی شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که در ابتدای جنگ غزه آمریکا و اسرائیل یک سناریو جدید برای خاورمیانه طراحی کرده بودند. در این سناریو آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی به دنبال این بودند از طریق ادامه بمباران غزه مردم غزه به سمت صحرا سینا و اردن کوچ داده شوند. با توجه به شرایط حاکم در منطقه و شکست‌های مکرر ارتش اسرائیل در جنگ غزه، آمریکایی‌ها و اسرائیل در تلاش هستند تا قواعد درگیری را تغییر داده و با گسترش دادن جنگ به یک راه‌حل برای برون‌رفت اسرائیل از باتلاق غزه و بحرانی که با آن مواجه است برسند. اسرائیل فکر می‌کرد که می‌تواند در یک هفته حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کند، اما همچنان در این باتلاق باقی‌مانده و نمی‌تواند به پیروزی برسد. در چنین شرایطی آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که از رهگذر کمک نظامی و لجستیکی به ارتش رژیم صهیونیستی یک پیروزی برای اسرائیل کسب کنند. این در حالی است که محور مقاومت در یمن، سوریه، لبنان و عراق با توجه به رویکرد آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی به‌صورت هماهنگ درصدد ایفای نقش بازدارندگی هستند.

*میزان حمایت آمریکا از اسرائیل به چه میزان خواهد بود؟آیا در شرایطی که ایران و اسرائیل به صورت مستقیم درگیر شوند آمریکا دخالت خواهد کرد؟

آمریکایی‌ها به‌طور طبیعی از هر بهانه‌ای برای ضربه‌زدن به محور مقاومت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال کشته شدن سه نظامی آمریکایی در پایگاهی در نزدیکی مرز سوریه و اردن بهانه‌ای را برای بایدن فراهم کرد که آمریکا بتواند به محور مقاومت حمله کند. نکته دیگر اینکه هر زمان که آمریکا و اسرائیل با بن‌بست نظامی مواجه شدند سعی کرده‌اند قواعد درگیری و شطرنج جنگ را به هم بزنند. به همین دلیل ممکن است که آمریکا در آینده بخواهد به مناطق دیگری در سوریه و عراق هم حمله کند. مدیریت خاورمیانه و منطقه برای نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل امکان خروج آمریکا از سوریه و عراق وجود ندارد و آمریکا سعی می‌کند با ضربه‌زدن به محور مقاومت این محور را تضعیف کند. حملات اخیر تلاش مشترک آمریکا و اسرائیل برای انزوای ایران بود که شکست خورده است. آنها با هدف قرار دادن مستشاران نظامی ایرانی به دنبال کسب یک پیروزی و انحراف افکار عمومی از جنایات در غزه هستند. آمریکا در نسل‌کشی غزه شریک است و با فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران به دنبال بازسازی حیثیت از دست رفته خود نزد جهانیان است. از سوی دیگر نتانیاهو احساس می‌کند در جنگ غزه شکست خورده و باید با جریان سازی و ماجراجویی تقابل با محور مقاومت را ادامه دهد و خود را پیروز جنگ غزه معرفی کند. وضعیت منطقه پیچیده است و هر حرکت شتابزده‌ای از هر یک از بازیگران می‌تواند به بروز جنگ بزرگی در منطقه منجر شود.

*در چه صورتی خاورمیانه وارد یک جنگ بدون کنترل خواهد شد؟

ماجراجویی‌های مشترک آمریکا و اسرائیل برای بحران‌سازی در منطقه ادامه خواهد داشت. تلاش آمریکایی‌ها این است که از فرصت پیش آمده برای ضربه زدن به محور مقاومت و خلع سلاح مقاومت استفاده کنند. به همین دلیل ممکن است در آینده جنگ منطقه‌ای گسترده‌ای صورت بگیرد زیرا آمریکا چندین هدف را در عراق و سوریه و یمن مورد حمله قرار داده است. لشکرکشی آمریکا به منطقه ضمن اینکه برای کمک مستقیم به اسرائیل است صرفا برای منزوی کردن محور مقاومت و ایجاد تقابل با محور مقاومت است. البته در پیش‌رو بودن انتخابات آمریکا می‌تواند عاملی بازدارنده در شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای باشد. به هر حال منطقه شاهد ماجراجویی‌های اسرائیل و آمریکا است. نتانیاهو احساس می‌کند در جنگ غزه شکست خورده و باید با جریان‌سازی و ماجراجویی تقابل با محور مقاومت را ادامه دهد و خود را پیروز جنگ غزه معرفی کند. وضعیت منطقه پیچیده است و هر حرکت شتابزده‌ای از هر یک از بازیگران می‌تواند به بروز جنگ بزرگی در منطقه منجر شود.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار