| کد مطلب: ۱۱۰۹۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به بهانه مسافرت منفعت‌طلبانه به ترکیه و کشورهای مشابه آن

آموزش دلالی به روشِ سفر

آرمان ملی: سفر می‌تواند روحیه شما را بالا ببرد؛ سفر خطر افسردگی را کاهش می‌دهد. سطح استرس شما با مسافرت، پایین می‌آید؛ این‌ها و ده‌ها و صدها جمله دیگر که لابه‌لای کلمات و جملات انگیزشی دیگر همواره از سوی منابع متعدد و صفحات اینستاگرامی با فالورهای بالا به خورد شهروندان داده می‌شود؛ توصیه‌هایی که در ذات خود کاربردی و اثرگذارند اما زمانی هم می‌تواند منجر به به‌هم‌ریختگی اعصاب و آشفتگی بیشتر شود؛ چه زمانی؟ وقتی جیب شهروند علاقه‌مند به سلامت روح‌خود، خالی باشد. حتما شما هم متوجه کم شدن میزان مسافرت‌ها شده‌اید؛

آموزش دلالی به روشِ سفر

 وضعیت معیشتی مردم به حدی تحت‌الشعاع شرایط دشوار اقتصادی قرارگرفته است که حتی مسافرت‌های ارزان هم از سید تفریحات خانوار‌‌ها هم حذف شده‌است. چند روز پیش، رئیس اتحادیه صنف چادردوزان و برزنت‌فروشان در خصوص کسادی بازار واحدهای صنفی خود گفت که عید امسال کسی چادر و برزنت نخرید و حتی مسافرت‌های صحرایی هم از زندگی مردم حذف شده‌اند! با این اوصاف هستند افرادی که باز هم به سفر می‌روند البته نه سفرهای داخلی؛ سفر به کشورهای نزدیک به ایران که به لحاظ تمدن دیرینه ایران سبقه قابل اعتنایی ندارند اما حالا زرق و برق و رونق اقتصادی‌شان ما ایرانی‌های متمدن را از هر سو به سمت خود روانه می‌کند.

هرچند سفر به کشورهایی مثل ترکیه در بین ایرانی‌ها هم به‌ویژه در سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی دچار ریزش کرد اما باز هم بودند افرادی که از پیش از تعطیلات نوروز کمر به سفر بستند و با این و طایفه و اهل و عیال و خانه و خانواده به سفر رفتند اما نه برای اینکه لذت ببرند، تفریح کنند و روحیه‌شان خوب شود؛ آن‌ها به صورت دسته‌جمعی و ایل و طایفه‌ای به  به سفر خارجی می‌روند تا ارز مسافرتی از بانک مرکزی دریافت کرده،  و در آن کشور  هر طور شده شب را روز و روز را شب کنند و تا جای ممکن به خود سختی بدهند که دلارها خرج نشوند و وقتی برگشتند با توجه به بالارفتن قیمت دلار، آن را بفروشند یا همین‌طور نگه دارند تا گران و گران‌تر شود و بعد بفروشند!

رآنتی‌به نام ارز مسافرتی

این روزها و بنا به نرخ دلاری که مسافرانِ دلال یا دلال‌مسافرها از بانک مرکزی می‌گیرند، حداقل مابه‌التفاوتی را که از فروش هر دلار به جیب زده‌اند  رقم قابل توجهی است. بنا به گزارش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها ازجمله ایسنا، بانک مرکزی میزان ارز مسافرتی را از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش داد که فقط به مسافران هوایی تعلق می‌گرفت و به دو شیوه قابل دریافت بود که جزئیات آن هم ارائه شد به این شکل که مسافران می‌توانند ارز مسافرتی را به دو روش حضوری و غیر حضوری دریافت کنند که در روش حضوری باید به شعب منتخب بانک‌های ملی، ملت و سامان در سراسر کشور مراجعه شود و در روش غیر حضوری می‌توان از طریق نرم افزار بله بانک ملی اقدام کرد.

یعنی روشی آسان و دست‌یافتنی برای خارج‌کردن ارز توسط مسافران ترکیه و دلالی با آن در بازار ایران! در این خصوص باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی اورژانسی و در چند روز مانده به نوروز 1403، درست وقتی که مسافران دلال، یکی یکی از گیت‌ها رد می‌شدند، نوشت که «ارز مسافرتی یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌های سفر برای مسافرانی است که قصد خروج از کشور را دارند، اما سوءاستفاده‌هایی که برخی از افراد در گرفتن ارز و لغو سفر خود برای فروش ارز در بازار آزاد انجام می‌دهند باعث شده تا به منبع درآمدی برای دلالان تبدیل شود.»

در ادامه این گزارش از زبان برخی کارشناسان، ارز مسافرتی را یک رانت دانسته شده بود که همه افراد جامعه به آن دسترسی ندارند همچنین ذکر این نکته که «در زمانی که کشور برای تامین کالا‌های اساسی به ارز نیاز دارد اختصاص سهمیه هزار یورویی به مسافرانی که این ارز را با قیمتی پایین‌تر می‌گیرند و در کشور‌های خارجی آن را خرج می‌کنند به ضرر اقتصاد کشور است.»

این دلالان خاموشِ را زیر ذره‌بین ببرید!

اما این موضوع چیزی نیست که از دید همگان پنهان مانده باشد و با توجه به آشکار بودن آن این سوال پیش می‌آید که آیا مسئولان بانک مرکزی و سایر مقامات ذی‌ربط نمی‌دانند دلاری که می‌شود پس‌اندازی باشد برای مایحتاج ضروری و روزمره مردم ایران که در مواقعی مثل بحث دارو با جان شهروندان سر و کار دارد به همین راحتی به جیب دلال‌ها برود؟

به همان روزهای پایانی سال 1402 برمی گردیم و این نوشته از علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از ورود رئیس‌جمهور به موضوع ارز مسافرتی برای جلوگیری از این رانت ناعادلانه خبر داد.

همچنین این نکته از مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که به خبرنگاران گفته بود بانک مرکزی نگذارد ارز مسافرتی ایجاد رانت کند!

او توضیح داده بود: اینکه ارز مورد نیاز را تامین کنیم خیلی کمک‌کننده است با اینکه سهم اسکناس ناچیز است، اما در بازار اثرگذار است و در شکل‌گیری انتظارات بازار خیلی مهم است، اما اینکه ارز مسافرتی را با چه نرخی تامین کنیم و آیا با مابه‌التفاوت زیاد تامین کنیم یا خیر یک رانتی‌درست می‌کند و صحنه‌هایی را در گرفتن ارز مسافرتی به‌وجود می‌آورد که شاهد آن بودیم.

با همه این هشدارها و این آگاهی‌های مسئولانه از اتفاقی که دارد رخ می‌دهد باز هم ارز مسافرتی از ایران خارج و دوباره وارد شد تا از طریق چرخه دلالی نظم و نظام ارزی کشور را با اختلال و چالش مواجه کند و ظاهرا کسی هم وجود ندارد که با این افراد برهم زننده‌نظم و امنیت اقتصادی، برخورد کند!

با این دلالی‌ها کسی پولدار نشده!

 نوشتن این گزارش زمینه‌ای برای شماتت افرادی که به ترکیه رفته و پول خود را آنجا خرج می‌کنند نیست چراکه هر کسی مختار است پول خود را در سرزمین خود و برای آبادانی و توسعه آن خرج کند یا برود و بریزد در جیب خارجی‌ها که البته برخی بحث‌های بی‌تدبیری مسئولان هم مثل عدم آماده‌سازری زمینه‌های تفریح و برخی مناسبات زندگی و مسائل اقتصادی دیگری هم مطرح می‌شود که اینجا، بحث ما نیست. مراد، زیر ذره‌بین بردن این دلالان خاموش معمولی است که گمان می‌کنند از این طریق می‌توانند بی‌درسر و تنها با یک سفر، پولدار شوند!

بی‌شک چنین مسافرانی که تمام فکرشان گذاشتن یک قران و ده‌شاهی روی هم و تمام دغدغه‌شان بیشتر کردن پولشان است و راه دیگری هم برای کسب درآمد بلد نیستند و از طرف دیگر باید مدام منتظر بالا و پایین رفتن قیمت ارز و دلار و هزار وابسته دور و نزدیک دیگر باشند، سفر نه تنها باعث تمدد اعصاب و بالا رفتن روحیه آن‌ها نشده و استرس آن‌ها را بیشتر کرده همزمان با بالا و پایین‌رفتن قیمت ارز و دلار، فشار آن‌ها را هم بالا و پایین می‌رود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار