| کد مطلب: ۱۱۰۹۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به کمبود مدرسه برای دانش آموزان ایرانی

کدام استان‌ها به مدرسه‌سازی نیاز دارند؟

آرمان ملی: هزینه ساخت یک کلاس درس، به طور متوسط، 5/ 1 میلیارد تومان است؛ این جمله‌ای است که اخیرا رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ایراد کرده و با ذکر آماری از ساخت‌های اخیر، به ذکر نیازمندترین استان‌ها هم پرداخته. بنا به گفته‌های حمیدرضا خان‌محمدی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان‌غربی استان‌هایی هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند. از قرار معلوم این استان‌ها در صدر توجه بیشتری برای دریافت اعتبارات قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر خواسته شده که خیران هم توجه بیشتری به این استان‌های هدف برای مدرسه سازی داشته باشند؛ خیرانی که ظاهرا چشم امید همان جامعه هدف بیشتر به سمت آن‌ها معطوف می‌شود.

کدام استان‌ها به مدرسه‌سازی نیاز دارند؟

در اخبار متفاوت مربوط به تخصیص بودجه در حوزه آموزش و پرورش، هرازچندگاهی شاهد بازگو کردن افزایش اعتبارات آموزش و پرورش در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف خبر می‌دهند و همزمان درصدی از میران مشارکت خیران هم مطرح می‌شود. برای نمونه در بهمن ماه سال گذشته، مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی کشور از احداث ۳۲ هزار کلاس درس طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم در کشور خبر داد و گفت: در سال جاری(سال ۱۴۰۲)، ۶۰ درصد اعتبارات ساخت مدارس کشور توسط خیرین تأمین شده است.

بد نیست بدانید، مهر ماه سال گذشته و همزمان با آغاز سال تحصیلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: سه هزار و ۵۰۰ مدرسه خیری در کشور وجود دارد که خیران بخشی از هزینه ساخت آنها را پرداخت کردند و برای تکمیل آنها به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این موضوع را خبرگزاری ایرانا، مطرح کرد، هفتم فروردین همین سال هم رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و نماینده مردهم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال در بودجه کشور ۲۴۰ همت یا ۲۴۰ هزارمیلیارد تومان بودجه برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. حمید رضا حاجی بابایی افزود: امسال در وزارت آموزش و پرورش مجوز به کارگیری افراد بازنشسته تا ۲۴ ساعت در هفته هم داده شد تا این معلمان به کمک فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی جدید به جمع معلمان آموزش و پرورش اضافه شوند.

کمبود مدارس، فقدان آن‌ها در برخی مناطق محروم ایران و وضعیت مدارس فرسوده و سایر مشکلات و مسائلی که زیان و آسیب آن‌ها متوجه قشر دانش آموز، سوادآموز و آینده ساز مملکت مربوط می‌شود، مساله‌ای همیشگی در کشور بوده. بحث کمبود بودجه همیشه مطرح شده از سوی دیگر اینکه چه میزان از بودجه تعیین شده در مسیر صحیح به کار می‌رود هم همواره طرح شده است. در این گزارش نگاهی به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور انداخته‌ایم تا هم توجه مسئولان و خیرین را به امر مهم ساختن محلی برای رشد و آگاهی دانش آموزان این سرزمین جلب کنیم.

کمبود مدرسه

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان غربی برای ساخت مدرسه نیاز به توجه بیشتری دارند.

بنا به گزارش ایسنا، حمیدرضا خان‌محمدی افزوده: سال گذشته یک هزار و 114 کلاس درس در استان خراسان رضوی، هزار کلاس درس در استان تهران، و 980 کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان ساخته شدند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، همچنین گفته: هم‌اکنون 70 هزار کلاس درس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و 30 هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند. مدارس نوساز، در برابر زلزله حتی تا 7 ریشتر مقاوم هستند و حتی در زلزله خوی مدارس به پایگاه‌های امدادی تبدیل شدند.

خان‌محمدی به تمرکز بر ساخت مدارس بزرگ اشاره کرده و افزوده: تا پایان برنامه هفتم باید 200 مجتمع آموزشی (مدارس بزرگ) ساخته شود بر این اساس در قالب برنامه مولد سازی، مدارس کوچک جمع آوری و به جای آن مدارس بزرگ ساخته می‌شود. به گفته او هزینه ساخت یک کلاس درس در مدارس مختلف متفاوت است اما به طور متوسط هزینه ساخت یک کلاس درس، 5/1 میلیارد تومان است.

روزانه حدود 40 کلاس درس ساخته می‌شود و به گفته خان محمدی، عمر مفید مدارس به شرط نگهداری و تعمیر مناسب، 50 سال است. مدارس جدید باید دارای نمازخانه و مطابق با معماری ایرانی و اسلامی باشند. به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، 54 درصد مدارس ساخته شده با مشارکت خیران است و سال گذشته 1600 مدرسه از تعداد 2900 مدرسه با مشارکت خیران ساخته شد.

گفتنی است که ۱۳ اسفند سال گذشته هم، رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش از اختصاص 60 میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای مدرسه‌سازی خبر داد؛ صندوقی که  با حواشی روبه‌رو بوده. وزیر آموزش و پرورش در تاریخ مذکور، گفت: دولت با وجود محدودیت‌های مالی، ۶۰ میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی به سازمان نوسازی مدارس برای ساخت مدرسه اختصاص داد.

مراد صحرایی در مراسم تجلیل از مهندسین برتر مدرسه‌سازی کشور، افزود: سازمان نوسازی مدارس یک ستاره در نظام حکمرانی کشور است چرا که ساختن 6800 مدرسه در کشور کار بزرگی است، تبدیل کردن ایران به کارگاه مدرسه‌سازی اهتمام بزرگ سازمان‌ نوسازی مدارس است.

به گفته او: فضای فیزیکی مدرسه در یادگیری دانش آموزان تأثیر بسیاری دارد و زیباسازی مدارس به لحاظ چیدمان و رنگ آمیزی از اقدامات سازمان نوسازی مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که ساختار مدرسه باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان بتوانند تحرک و فعالیت بسیار داشته باشند؛ فضای مدرسه معلم سوم است و بر یادگیری تأثیر فراوان دارد و باید به آن اهمیت ویژه داد.

با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان ما در همین لحظه در فضاهای نامناسب نظیر کپرها درس می‌خوانند و اولویت برای آن‌ها یک چهاردیواری هرچند فاقد زیبایی مناسب است به نظر اولویت برای همه دانش آموزان تخصیص فضایی معمولی برای درس خواند همه آن‌ها باشد و بحث زیبایی چیدمان و رنگ آمیزی شاید برای چنین دانش آموزان محرومی در اولویت چندم قرار داشته باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار