| کد مطلب: ۱۱۰۹۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از آخرین تحولات بازار بعد تنش اخیر گزارش می‌دهد

پس لرزه‌های بازار طلا و ارز

آرمان ملی: بازار طلا وسکه و ارز ایران همواره بیش از اینکه از تحولات اقتصادی تاثیر بپذیرد، تحت تاثیر عوامل سیاسی واکنش‌های شدید نشان می‌دهد، هر چند طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی با اِعمال سیاست‌های مختلف توانست تا حدی از نوسانات شدید بازار ارز و طلا جلوگیری کند. اما در روزهای نخست سال جاری که گمانه زنی‌های بسیاری در باره قیمت سکه و ارز و... وجود داشت، در سایه تنش‌های سیاسی – نظامی منطقه و حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه قیمت سکه نیز با واکنشی انفجاری، به مرز 41 میلیون تومان و دلار نیز به آستانه 62 هزار تومان رسید. رویکردی که در ایران با توجه به سابقه اقتصاد تحریک پذیر آن عجیب نبود، اما هشدار فوری بانک مرکزی به دلالان برای ممانعت از سوءاستفاده از شرایط پیش آمده نتوانست مانع از میل به رشد قیمت سکه شود و تا لحظه تنظیم این گزارش دلار 62 هزار و 860 تومان نشان از روند افزایشی قیمت ارز و سکه دارد.

پس لرزه‌های بازار طلا و ارز

به گزارش «آرمان ملی»، کارشناسان بر این باور هستند؛ به نظر می‌رسد شوک وارده به بازار ناشی از حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه همچنان ادامه دار باشد و به این ترتیب اگر همین نسبت در خصوص بهای سکه تمام بهار آزادی حاکم باشد، پیش بینی می‌شود در سال جاری سکه به قیمت‌هایی عجیب خواهد رسید. هر چند برخی از سکه بازان در معاملات پشت خطی سه شنبه می‌گفتند احتمالا قیمت سکه امامی چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه مانند روز سه‌شنبه از سمت بازار جهانی طلا تحریک خواهد شد. پیش از این، انتظار می‌رفت در روز‌های باقی‌مانده از هفته دوم فروردین قیمت دلار و سایر ارز‌ها در ثبات نسبی معامله شوند، اما رخداد‌های نامساعد سیاسی و حمله هوایی روز دوشنبه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق باعث تشدید انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار شد. 

پیش بینی از نوسانات بازار سکه

 اما کارشناسان فنی بازار باور دارند در شرایط کنونی در صورتی که طلا و دلار به بازار سکه سوخت دهی کنند احتمال تداوم نوسان سکه وجود دارد. با توجه به صعود هیجانی سکه، قیمت آن اگر بالای ۴۲ میلیون تومان ماندگار شود احتمال رسیدن به پله دوم و پنجم کانال یاد شده وجود دارد. از سوی دیگر با فروکش کردن تب هیجان ممکن است سکه به سمت کانال ۳۹ میلیون تومان عقب نشینی کند. در این میان تلاش سیاستگذار برای شکسته شدن حباب سکه می‌تواند مثمر ثمر باشد. 

نگاه خوش بینانه به بازار پس از تنش‌های حاکم

در این رابطه، میثم مهرپور تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: امنیت ملی ایران آنقدر قدرتمند و دارای ثبات است که اتفاقاتی به مراتب وسیع‌تر از این موضوع نیز تهدیدی برای امنیت ایران محسوب نمی‌شود. متاسفانه فضای روانی و غیر واقعی در اقتصاد ایران آنقدر پررنگ‌ شده که بازار ارز صرفا در یک فضای احساسی و هیجانی و صرفا تحت تاثیر اخبار و نه واقعیت‌های اقتصادی دچار نوسان می‌شود. وی افزود: شما در سال‌های دفاع مقدس که کشور درگیر یک جنگ‌ فراگیر و مستقیم بود حتی در زمان انجام عملیات‌ها یا بمباران‌ها علیه کشور نیز شاهد نوسان یا شوک‌های این چنینی در بازار ارز یا اقتصاد کشور نبودید، اما متاسفانه فضای امروز اقتصاد کشور به گونه‌ای شده که بسیاری از اتفاقات که در واقعیت هیچ ارتباطی به ارز و اقتصاد ندارند، منجر به ایجاد هیجان در این بازار می‌شوند. این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه واقعیت این است که اگر رژیم صهیونیستی به اهداف خود در غزه رسیده بود نباید به دنبال حذف فیزیکی فرماندهان مقاومت باشد، گفت: این‌اتفاقات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به شدت مستاصل شده و اقدامات آن‌ها در راستای ایجاد تغییر در شرایط موجود است. مهرپور ادامه داد: یکی از اهداف صهیونیست‌ها ایجاد فضای ناامن در اقتصاد ایران به عنوان مهم‌ترین حامی جریان مقاومت است، رسانه‌ها مراقبت کنند ناخواسته به پیاده نظام دشمن تبدیل نشوند. حتی جنگ نظامی مستقیم نیز در کوتاه مدت تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت چه برسد به اتفاقاتی از جمله حمله به سفارت ایران. باید قبول کنیم که بازار مسیر خود را می‌رود، برای مثال در سال ۱۳۹۸ که بورس در حال حرکت شتابان بود شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک شوک بزرگ، مدتی بازار را متوقف کرد، اما بازار مجدد به مسیر صعودی خود بازگشت. لذا اخبار غیر مرتبط با اقتصاد تاثیری کوتاه مدت و غیرپایدار بر مسائل اقتصادی دارند. 

پیش بینی ثبات بازار ارز در روزهای آینده

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز گفت: نوسانات نرخ ارز که از عصر دوشنبه آغاز شد به زودی کاهش می‌یابد و قیمت‌ها به همان نرخ‌های قبلی بازمی‌گردد. کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روز دوشنبه به دلیل حمله صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بازار ارز دچار نوساناتی شد که این التهاب به زودی کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: بانک مرکزی در سال گذشته علی رغم اینکه اتفاقات زیادی در عرصه بین‌الملل و فضای سیاسی افتاد توانست بازار ارز را مدیریت کند، از این رو مردم نباید به صورت هیجانی وارد بازار شوند و این اطمینان وجود دارد که فضای نوسانی فعلی از بین می‌رود. ندری با بیان اینکه برخی افراد اکنون در فضای مجازی به دنبال گمانه‌زنی کاذب در بازار ارز هستند توضیح داد: برخی افراد به دنبال تحریک انتظارات تورمی هستند اما شرایط فعلی با وضعیت سال گذشته تفاوتی ندارد و نوسانات بازار موقت خواهد بود. به گفته وی، نوسانات ارزی به دلیل مشکلات اقتصادی نیست بلکه اثر روانی اتفاقات بین‌المللی اخیر است. 

خواب ناآرام اخبار نامساعد سیاسی برای دلار تعبیر شد

بر اساس این گزارش، اما گروهی از کارشناسان اقتصادی پیش از این بار‌ها هشدار داده بودند که قیمت دلار با وجود تلاش و ارزپاشی سیاست‌گذار در صورتی در کوتاه‌مدت تثبیت می‌شود که اوضاع سیاسی در شرایط آرامی قرار داشته باشد. آنها تاکید می‌کنند، آنچه مهم است، رابطه بین تورم و دلار است و معتقدند در کوتاه‌مدت دولت‌ها همیشه سوار بر نرخ دلار هستند و در میان‌مدت و بلندمدت، تورم است که افسار دلار را به دست می‌گیرد. این مساله باعث افزایش قدرت دلار نسبت به ریال و افت محتمل ریال در آینده خواهد شد. پیش از این اعتقاد فعالان بازار ارز مبنی بر این بود که اگر شوکی در بازار رخ ندهد، انتظارات تورمی تغییر چندانی نخواهد کرد و در کل شرایط اقتصادی نسبتا مشابه سال ۱۴۰۲ خواهد شد. اما به نظر می‌رسد اخبار نامساعد سیاسی اهرم رشد دلار شده است. 

آخرین قیمت سکه امامی و ارز در بازار

این گزارش حاکی است؛ روز چهارشنبه 15 فروردین قیمت ارز‌های مهم در بازار با روند افزایشی بازگشایی شد. قیمت تتر روی رقم ۶۳ هزار و 500 تومانی قرار گرفت. دلار با نرخ 62 هزار و 860 تومان، پوند انگلیس با رقم ۷۹ هزار و 200 تومان معامله شد. یورو به قیمت ۶۷ هزار و 700 تومان رسید و لیر ترکیه 1965 تومان شد. همچنین سکه امامی نیز در روز چهارشنبه به قیمت 42 هزار و 500 تومان معامله شد. 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار